Gå til innhold
Arkivverket

[#22408] Tapt formor


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg er på leting etter Marte Olsdatter født ca 1766 i Land. Hun ble gift med Fredrik Jensen den 28.3.1788, og dør 18.6.1794 på Nordre Schiag i Torpa. Da er hun 28 år, og altså født ca 1766. Men hvem er foreldrene hennes? Jeg har funnet en født i 1766, datter av Ole Knutsen og Gubiør Askildsdatterpå Nordre Skjak. Er det noen som vet noe om henne? Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Sonja :) Du har nok funnet de rette foreldrene til Marthe der. Marthe ble døpt i Gaarder 1765. Datter av Ole Knudsen og Gubjør Aschildsdatter, Nordre Skiaker.Hun ble som du skriver gift 28 mars 1788 i Land, med Fredrik Jensen.På Fredrik har jeg notert at han ble født 1760, Lunden, Snertingdal. Han ble døpt 7.september 1760 og var husmann under Skiaker i Land.Fredrik Jensen var sønn av Jens Egediussen Lunden f.12.april 1727 - d. 16.august 1809, og Anne Fredriksdatter(Ambjør) dpt. 6.januar 1731 - d. 12.januar 1788.Skifte etter Anne Fredriksdatter Lunden, ble holdt 4.februar 1789. Ektefelle Jens Egediussen. Barn: Egedius. Fredrik bor i Land. Erik på Skiaker. Amund er dragon. Ragnhild 31 år. Sigri (Siri) 28 år. Marte 27 år. Agnete 20 år. Deres formynder er Finbo Eriksen Krageberg, som var tilstede. Jens Egediussen Lunden og Anne Fredriksdtr. hadde også en datter Margrethe f. 1755. Hun døde 28.juli 1781.Marthe Olsdatter og Fredrik Jensen fikk barna Ole 1788, Anne 1791 og Johan 1794. Alle døpt Østsinni, Land.Du finner sønnene Ole og (mest sannsynlig) Johan i FT 1801 på Skiaker, hos deres (mors bror)onkel. Deres bestemor Gubjør bor også her som enke:LenkeDatteren Anne f. 1791, fant jeg ikke. Heller ikke Fredrik selv.Håper jeg kan ha vært til hjelp for deg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Obs!Datteren Anne f.1791, bor hos sin bestefar Jens Egediussen på gården Lunden i Biri i FT 1801.Lenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Tusen takk Rigmor. Fredrik har jeg bakover, men Marte manglet jeg. Har nylig fått nye opplysninger etter å ha byttet ut en feil stamfar, så da blir det jo litt ny leting da. Tusen takk. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.