Gå til innhold
Arkivverket

[#22414] Dirdal, Høle, Forsand


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg har en nøtt jeg behøver hjelp med. I Høle bygdebok står Aslak Jonson Man dpt.1752 og gift med Gunhild Omundsdtr.Oltesvik 16/10-1785. Det står at de senere flyttet til Dirdal. Hvor er Man? Det står også Nølandsmoen (Dirdal?) Jeg klarer ikke å finne ut av ham eller hvor han kommer fra, eller hans foreldreJeg har lånt krk.bøkene på mikrofilm, men jeg klarer ikke å tyde skriftenDet finnes også en annen Aslak Jonsen, Kallali, Forsand f. 1752. Men det må være en annen person pga. ett giftemål med kongebrev i 1776 med Gjertu Gunnarsdtr.Songesand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, Dirdal ligger i Gjesdal kommune i Rogaland. Men, ligger Man og/eller Nølandsmoen I Dirdal og hvor stort er (Dirdal )det ? Og er det noen som muligens kunne sjekke eller vet noe om ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Man er trolig feilskrift for fjellgarden Mån som ligger i forlengelsen av Frafjord-dalen i Gjesdal kommune. Navnet ble i tidligere tider skrevet Maan, Mon, Moen, og lå til Høle sogn, Strand prestegjeld, senere Forsand sogn, Høgsfjord.Garden er beskrevet i bygdeboka Gjesdal, indre del, band I.Mån ble fraflyttet på 1800-tallet, men er i dag tatt i bruk til friluftsformål av Jæren Friluftsråd som har satt opp ny bygning der. Den kjente Månafossen faller ut like nedenfor garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tusen takk skal dere ha, Men hvordan skal jeg kunne finne ham som liten ? Kvidaland og Mån er jo trolig steder han har bodd som voksen. Er det noen som har bygdeboka for Gjesdal, som kunne sjekket og sett hva som står der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Sitter akkurat med gards- og ættesoga for Gjesdal, bind III. Her står både om Mån og Kvidaland, men her er ingen Aslak eller Jon som passer.God jakt! mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg kommer hele tiden fram til at de to Aslakene skulle være samme person. Men det går jo ikke, for da ville han ha vært bigamist. Eneste muligheten må være at han kommer tilflyttende. Jeg har en slektning som er helt overbevist om at den Aslak Jonson som er gift med Gunhild Omundsdtr. er den Aslak Jonsen som er f. 1752 på Kallali. Men da kan jeg ikke forklare Gjertu Gunnarsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Kilde: Ellingsens samlinger av Frafjord.'MånenJon Aslakson Sleveland i Helleland, d.1767. Berete Gunbjørnsdtr. dp.9/4-1713,grl.9/9-1798,85, v.7/6-1733.Barn:1) Joren dp. 1734, Nødland. 2) Berere dp. 1/1-1736. 3) Berete dp.21/2-1739, Frafjord. 4) Magla dp. 19/11-1741, Nødland. 5) Aslak dp. 1742, Dirdal. 6) Anna dp. 7/11-1745. 7) Gyri dp. 3/6-1748. 8) Kari, dp. 1750.Tidligere på Hustoft og Gilja, senere på Kvidaland. Finner ikke fam. på Sleveland.'Dette er sitat fra Ellingsen. Helleland er i Eigersund landsokn, Og ja - her står Berere på barn 2.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tusen takk Eva. Nå tror jeg at jeg har riktig Aslak Jonsen. Nå får jeg bare fortsette å lete. Det burde jo finnes noen kirkebøker fra dette området. Kanskje også lettere å tyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.