Gå til innhold
Arkivverket

[#22417] Erik Nielsen fra Volden ?-Dovre


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg søker etter opplysninger om Erik Nielsen sine aner fra Dovre. Etter opplysninger som jeg har fra tidligere skal han være født på en plass som het Volden som lå under gården Haugen, jeg er også interessert i å vite hvor i Dovre dette er? Erik Nielsen ble født ca 1748 og første gang jeg finner ham er i 1763 og da arbeider han i gruvene i Folldal. Erik gifter seg med Sigrid Friedrichsdatter fra Sørigarn Dalen i Folldal og de flytter etter en tid til Åfjord i Sør-Trøndelag. Erik tar med seg sin familie når han flytter og han har også med seg sin mor, hun heter Marith Michelsdatter og er født ca 1719 i Dovre. Er interessert i alle opplysninger om Erik sine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Denne listen har jeg ikke sett tidligere, det synes da som om det riktige navnet på hovedgården skal være Hauge. Takk skal du i alle fall ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Kom på noe som mest sannsynlig er et bomskudd, men alltid greit å sjekke: I Drivdalen, dalen som går fra Oppdal mot Dovre, lå det en gård som het Volden. Dette blir da ikke altfor langt unna Folldal, men det er vel likevel tvilsomt at den skal bli registrert under Dovre.Gården ble for øvrig ødelagt av flom i 1789 (Storofsen), og var etter dette ikke brukende som gård mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk igjen! Jeg tror nok at det riktige er det første, at det dreier seg om gården Volden under Hauge i Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Rudiløkken

Hei Øystein!Gården Hauge, g.nr. 32 b.nr. 3 lå ca 3-4 km nord for Dovre stasjon på østsida av dalen, det er vel trolig at bruket Volden også lå i dette området. Håper at dette er til hjelp for deg. Men det er flere gårder som kalles Haugen i Dovre. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Jeg ser at du har fått forskjellige svar på hvor Haugen(eller Hougen) på Dovre ligger.Det mest sannsynlige er at det er garden Haugen som ligger sør i Dovrebygda på Dovreskogen, og at Volden var en husmannsplass ikring 1700. Gardene ligger på østsida av dalen og plassene på vestsida.Dette stemmer godt med det som i dag er garden Volden, den ligger omtrent rett over elva for Haugen.(på vestsida)Du kan ta kontakt med Dovre Data-arkiv så får du mere hjelp, du finner adr. på nettet.Mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Rudiløkken

Hei Øystein.Haugen på Dovreskogen har g.nr 64, b.nr. 1, mens Volden har g.nr 75, b.nr. 19. Volden er utskilt fra Dovreskogen bygdealmenning. I følge matrikkelen for 1888 er Volden du søker under Hauge (Hauje) g.nr 32. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal dere ha! Jeg er litt i tvil om hvilken Haugen/Hauge som Volden lå under nå, men jeg har notert meg opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Harald  Rudiløkken

Hei!Kanskje du har funnet Erik Nielsen sine aner? Men hvis ikke, så kan du låne bygdebok for Dovre, bind 1. Se på side 403 så kanskje du finner noe som kan hjelpe deg der. Lykke til!Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Harald! Jeg har ikke funnet anene til Erik så langt, så jeg skal ved første anledning låne bygdaboka for Dovre. Jeg hadde ingen anelse om at denne plassen var med i den boka, men ser nå fram til å få sett på den. Takk igjen. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hr. Lillegård. Jeg ser at du leter etter en kar på Vold (en).-- Dat samme gjør jeg. Se tema 23186.-- Jeg ser i Bygdebok for Dovre, side 403 (som oven anbefalt) at en Nils Johannesen, g.m. Marit Johannesdr., f. ca. 1704, har bla. denne sønnen Erik, til Volden -og Korshaugen.-- Vel, kanskje du i din søken snubler over en Johannes Persa Vold, f. ca. 1767.-- Om så er ville jeg være takknemlig dersom du gav meg et tips.-- Beste hilsen Alv Edvardsen.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Alf! Dersom jeg skulle finne denne personen skal jeg huske på deg, jeg har ikke lånt bygdeboken og jeg har i alle fall enda ikke kommet over denne personen. Men dersom han skulle 'dukke' opp skal jeg huske på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.