Gå til innhold
Arkivverket

[#22422] Mathilde Angell, Skjøtningberg, Lebesby kommune.


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Min oldemor Mathilde Angell bosatte seg i Skjøtningberg i Lebesby kommune. Er det noen som vet hvem hun var? Hun var gift med Mathias Leonard Andersen som var født i 1874 i Eidsfjord på Hadsel. De fikk to barn: Peder Marensius Andersen, født i 1905 og en datter som jeg tror het Birgitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Kan det være den Mathilde Angell som i folketellingen 1900 er oppført som lærerinne og ugift datter av statsadvokat K. Angell (f. 1845, d. 1928) i Bergen, f. 1874 og med bosted Vestre Torvegade 9? I så fall er hun (ifølge farens studentjubileumsbok, artiumskullet 1865, utg. 1915) født 15.3.1874 (moren het Hanna Fredrikke Synnestvedt Falch, f. 1848, d. 1903) som foreldrenes eldste barn og døpt Mathilde Wiel Angell.Mvh Jon Gunnar Arntzen hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for tipset!Det er mulig. Det var ikke mange som het Mathilde Angell på den tiden. Jeg finner to Mathilde Angell, og K. Angells datter, og en på Skjærvæy født i 1869, men ho drar til Amerika. Men det kan også tenkes at hun under folketellingen ble skrevet som Mathilde Angell og så farsnavnet til slutt, og kan det være flere å velge mellom. Sønnen Peder ble født i Skjøtningberg i 1905, men på 1900 er det ingen Angell på Nordkyn, så det er mulig hun kom opp som lærinne. Men det er også mulig at hun er fra området rundt Hadsel i Lofoten og at Mathias og Mathilde allerede var forlovet da Mathias kom til Skjøtningberg på fiske. Han bodde hos Hans Sjøgren som hadde familie i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er hun i 1891 Bergen Lenke I 1900 er hun den eneste mulige Mathilde Angell. Men selvfølgelig kan hun være registrert med farsnavnet, og da er hun ikke lett å finne. Vet du når og hvor hun giftet seg? Der bør farsnavnet være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Åse...Jeg tror ikke det er riktig Mathilde. Mathilde Angell på Skjervøy emigrerte til Amerika.Min oldemor, Mathilde Angell giftet seg med Mathias Leonard Andersen, født i Eidsfjord i Hadsel. De slo seg ned i Skjøtningberg og fikk to barn, Peder Andersen, min farfar, og ei datter.Muligens er det den Mathilde Angell fra Bergen som er lærerinne og datter av Knut Angell.Størst sannsynlighet er det for at Mathilde kom fra samme område som Mathias. Mathias var 26 år på 1900 når han er registrert i Skjøtningberg, så det kan tenkes han da var forlovet med ei hjemmefra,altså fra Hadselområdet, men det blir bare spekulasjoner.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.