Gå til innhold
Arkivverket

[#22424] Oppslag i kirkebok for Sandsvær - Kongsberg 1789


Gjest Molfrid Loftsgarden
 Del

Recommended Posts

Gjest Molfrid Loftsgarden

Er det noen som kan hjelpe med et oppslag i kirkeboken for Sandsvær prestegjeld - Kongsberg for årene omkring 1789? Den personen jeg leter etter er Lars Andresson Møller - han skal være født i Sandsvær omkring 1789. Det jeg vet om han, er at han er å finne i kirkebøkene for Seljord i 1818 da han får et barn med Aaste Halvorsdtr. Jaranbrekke og i 1819 gifter han seg så med Ester Hansdtr. Midbøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vidar Øverlie

Jeg har ikke tilgang til kirkeboken for Sandsvær, men kanskje noen opplysninger fra 1801 tellingen og FamilySearch kan være av interesse.Jeg finner 2 Lars Andersen i 1801 for Sandsvær som kan være mulige kandidater, begge kom fra Hedenstad.Har i FamilySearch funnet ekteskapet mellom Lars og Ester i 1819. Ser også at det i Bø i Telemark finnes Lars Andersen og Ester Hansdatter som får barna Johanne Larsdatter i 1823 og Johannes Larsen i 1826. Siden Ester er et relativt skjeldent navn på denne tiden kan det være mulig at dette også er de samme som er nevnt i Seljord.Var Ester Hansdatter Midbøen fra Midbøen i Hjartdal i Telemark? Ser at det er flere gårder med dette navnet i Telemark, men i 1801 finner jeg kun en Hans på Midbøen gårdene som kan være far til Ester.Har du flere opplysninger om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet ikke sikkert hvem denne Lars Andersson/Andersen Møller er, men har likevel en kandidat fra noen Kongsberg-kilder. I et manntall over ansatte ved Kongsberg Sølvverk fra 1805 finner vi nemlig en Lars Møller som er 20 år gammel. Han skulle da være født 1785/1786 og det stemmer vel ikke så verst? Vi finner også en Anders Larsen Møller som er 54 år gammel. Dette kan evt. være far til Lars.I FT 1801 finner vi muligens denne Anders Larsen som 'bergmand og jordbruger' på Landsverkeie i Sandsvær ( Lenke ). Alderen, 50 år, stemmer rimelig godt og han har en sønn Lars, som er 15 år gammel. Til slutt nevner jeg at et manntall fra 1865 har en Anders Larsen Møller som er 29 år. Dette er trolig samme mann. Her opplyses at han hadde anfart i 19 år og Kongsberg er oppført som fødested.Noe 100% vanntett bevis på at dette er rett familie har jeg ikke, men dette burde være noe å arbeide videre med. Ta forresten høyde for at Lars kan ha vært født på Kongsberg i stedet for Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

I Sandsværs historie Bind VII side 111 nevnes Anders Larssøn Møllers sønn Lars f. 1786, skomaker, bodde i Bø, Tm. 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molfrid Loftsgarden

Dette er muligens den personen jeg leter etter. Det er flere ting som stemmer her. Det at de kan ha flyttet til Bø fra Seljord, kan også stemme, siden jeg ikke finner dem senere i kirkebøkene for Seljord. Jeg har tittet en gang til i kirkebøkene for Seljord når det gjelder barnet han fikk med Aaste Halvorsdatter, og der står det at han var skomaker, slik som også Arnt nevner, så det detter liksom litt mer på plass. De barna som blir nevnt av Vidar kan jo ha blitt oppkalt etter hans mor og morens far, slik det også gjør i den lenken som som Knut nevnte, så nå føler jeg at det har løsnet litt i leting etter denne Lars, så tusen takk for svarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.