Gå til innhold
Arkivverket

[#22427] Agnete Lovise Kristine Sørensen, f. ca 1886. 1910, bosatt Trondhjem.


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

På vegne av en bekjent leter jeg etter opprinnelsen til hennes bestemor, og eventuelle andre etterkommere. Bestefaren har jeg funnet. Han ble senere gift i Bergen, og er død.De eneste kjente opplysningene om bestemoren er:'Agnete Lovise Kristine Sørensen, f. ca 1886'. I 1910 i forbindelse med farens fødsel/dåp i Ila kirke, står hun oppført om 'dampskipsarbeiderske og bosatt i Hans Nissensgt 12', Trondhjem.Sønnen ble adoptert bort. Men, hvor ble hun av?Har fått beskjed på biblioteket om at den aktuelle kirkeboken ikke er filmet enda, og har derfor ikke hatt mulighet for å sjekke etter andre opplysninger der.Har sjekket FT 1900 uten å finne noen sikre spor. Det samme gjelder adressebok for Trondhjem på nettet, og FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Paul! Siden 1910 er mer enn 80 år siden, bør det være mulig å få informasjon om innførselen i kirkeboka.KOntakt Ila menighetskontor, og hør om de kan se etter! De pleier å være veldig hyggelige og hjelpsomme.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen, Laila. Jeg vet jo hva som står i forbindelse med fødselen i 1910, men jeg kan vel ikke bry de med å lete opp hva som kan ha skjedd senere. De har vel ikke alfabetiske registre, eller? Kanskje hun ble gift der, eller kanskje hun bare flyttet? Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok jeg misforsto deg, trodde det var ved dåpen du ikke hadde sett alle opplysninger.'Hva med konfirmasjonen til faren, det kan se ut som Ila er filmet for den tiden? Kan det stå noe om moren der? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen. Faren er riktignok fra Nord-Trøndelag. Men, du har jo helt rett, moren kan jo være fra Trondhjem selv om jeg ikke finner henne der i FT 1900. KB Ila har jeg sjekket for det aktuelle fødselstidsrommet.Hun kan jo ha vært på reise under FT 1900. Får finne fatt i KB som dekker tidsrommet rundt evnt. konf. Bare synd at biblioteket er stengt til ut i august. Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Paul, hvor er det du sier biblioteket er stengt til august????Nå må snart politikerne skjerpe seg synes jeg!!!Problemet er at det er 'popularitets-problemene' som blir dratt frem i lyset.... og der er jo ikke lesehester og slektgranskere inkludert.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei, Laila. Kommunenavnet går vel frem av 'Heimstad', men det er sikkert flere kommuner som har samme problemet.Jeg skrev i grunnen noe som kan misforståes i første innlegget. Det skal være: 'Agnete Lovise Kristine Sørensen, f. ca 1886.I 1910 i forbindelse med sin sønns dåp i Ila kirke 1910-02-13, står hun oppført som 'Dampskipsarbeiderske og bosatt i Hans Nissensgt 12', Trondhjem'.Sønnen ble senere adoptert bort, og han er grei. Men, hvor ble Agnete Lovise Kristine Sørensen av? Eller også: Hvor kom hun fra? Siden det er så sent som 1910, så het vel også faren Sørensen, eller?Barnefaren har jeg oppsporet, så han er også grei.Nei, jeg får nok vente til etter ferien med bestilling av microfich med ministerialbøker for Ila. Microfiche 603.A06 inneholder jo innmeldte og utmeldte for perioden 1896 - 1831.Hva var forresten kriteriene for å stå i en adressebok for Trondhjem? Jeg finner henne nemelig ikke der heller i Hans Nissensgt. 12 ?Hun står oppført som 'dampskibsarbeiderske'. På den tiden var vel det: Kjøkken, servering, renhold og kanskje telegrafist? Hvilke selskaper kan det dreie seg om tro?Han skal ha seilt som styrmann på 'Kong Øystein', så det er vel 'Nordenfjeldske'?Finnes det gamle mannskapsruller for dette selskapet? For det er jo en mulighet der.Hvor kan man i såfall finne disse rullene?Dette var mange spørsmål på en gang, men kanskje et av de treffer.mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.