Gå til innhold
Arkivverket

[#22429] Laurits Andreas Johanesen Wold, Trondheim


Gjest Weronica Kråkmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Weronica Kråkmo

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opphavet til min tipp-tippoldefar. I januar 1837 fikk han en sønn med Siri Olsd. Bjørseth i Vanvikan (Kråkmo-grenda). Han ble kalt Andreas Lauritsen, f 18. januar 1837 døpt 23. mars 1837 i Hindrum Kirke,emigrerte til USA 19. juli 1881, døde 29. oktober 1912 Houston, Minnesota, USA. Jeg har funnet en Laurits i Trondheim, f 30. desember 1814, døpt 29. januar 1815 i Domkirken. Foreldre Karen Martha og Johanes Wold Er det noen der ute som har vært borti denne familien? Håper på svar. Mvh Weronica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Weronica Kråkmo

Er det virkelig ingen blant alle de slektsgranskere rundt om som ikke har vært borti denne familien? Jeg har ikke funent noe mer om disse på den tiden som har gått etter at jeg la ut etterlysningen.W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har ingen løsning. Men Johannes og Karen Martha Wold fikk iflg. FS VRI 4 barn: Laurits Andreas f.30/12 1814 dpt.29/1 1815 ----Bernt Martinus 3/3 - 30/3 1817-----Johan Edevard 4/6 - 18/7 1819 -----Johanna Pouline 1/6 - 4/8 1822. Alle dpt. Domkrk. i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Weronica Kråkmo

De er notert. Rart om disse ikke skulle ha noen etterkommere en eller annen plass? Litt vanskelig å søke på Johannes og Karen Martha i 1801 tellinga også, det finnes jo flere med det navnet.Spent på flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bernt, søsteren Johanna pluss en kusine i 1865 LenkeDe andre søsknene finner jeg ikke, og det burde vel stå noe om Bernt i bøkene om apotekere i Norge.FS VRI Andrea Marie 14/8 - 16/10 Domkrk. Trhj., foreldre Andreas og Ingeborg Marie Wold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Weronica Kråkmo

Takk for tipset, skal på temakveld på biblioteket i kveld, drar litt tidligere så kan jeg prøve å spore opp noe om apotekere i Norge.Han har jo ikke så vanlig navn, så hvorfor har jeg ikke 'funnet' han før tro? Hm.Weronica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Andreas Wold 29 år far Arent Wold, ble gift 24/4 1825 Domkrk. Trhj. med Ingeborg Marie Dahl 36 år og far John Dahl. Fra FS VRI.Det rare er at jeg finner ikke Andreas eller faren i 1801.Kanskje du ikke fant Bernt i 1865 for da står han jo oppført som Berent.Husk at opplysningene fra FS må sjekkes, men det vet du vel fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Weronica Kråkmo

Jepp, det må dobbeltsjekkes, jeg sitter også og leter i digitalarkivet på 1801.Weronica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Weronica Kråkmo

Ser ut som vi tar en liten diskusjon her vi. Fant noen her, Både Arnt som far, sønner Johannes og Andreas. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Flott, det ser lovende ut. Det kan jo se ut som om du fant hele slekta der.FS VRI Arnt Jonsen gift 6/2 1788 Vor Frue, Trhj med Beret Martha Paulsdt.Får håpe det står noe mere i kirkeboka, for det finnes flere fødte med de navnene på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Weronica Kråkmo

Tusen takk for hjelpa så langt. Dette var arti, har stått på stedet hvil lenge.Weronica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har Størenbøkene, finner ingen Arnt (Jonsen) under Vold i Støren.I Digitalbokhylla her i DA finnes Norske Farmaceuter 1815 - 1890. Bernt Martinius Wold, født i Trondheim 3/3 - 1817, død i Haugesund 13/12 - 1873, sønn av handlende Johannes Arentzen Wold og Karen Marthe Skanke. LenkeJeg har drevet og sett litt i Roger de Robelin: Skankeätten, men foreløpig uten å finne Karen Marthe Skanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en Karen Bergesdatter Schanche 16 år på Røros i 1801. Hun bor hos sin mor Kirsten Steensdatter 35 og enke, faren var Berge Pedersen Schanche. På Hogne Holsts sider ser jeg hun er døpt 27/11 - 1785, men bare Karen (uten marthe). Skal prøve å sjekke litt rundt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Weronica,Ser at du er på jakt etter Wold i Trondheim. Forsker selv i samme slekt, da en av min kones aner er Paul Arntzen Wold, f.1793 i Trondheim, senere lensmann på Modum i Buskerud. Han var sønn av Arnt Jonsen og Beret Martha Povelsdatter, så han er bror til din Johannes Wold. Har oversikt over Arnt og Berets 7 barn, men har ikke klart å finne noe særlig bakover i tid. Prøvde selv et spørsmål her uten at det ga noe særlig oppklaring, se link, Hører gjerne fra deg, kanskje kan vi legge en slagplan for å knekke 'trøndernøtta', det er blitt sagt i familien at Paul A. Wold var fra Melhus, har ikke kunnet finne noe der heller.mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Weronica Kråkmo

Hei Rasmus Arti å høre at det finnes flere etterkommere enn den lille delen jeg vet av her. Ta gjerne kontakt på weronica@flink.no så bytter vi etterkommere? Og finner vi ut mer om slekta videre bakover kan vi jo fortelle om det her etterhvert.mvh Weronica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.