Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tore Kristiansen

[#22435] Arne Eriksen f ca 1820 Fåberg, fra Smestad eller Langset?

Recommended Posts

Gjest Tore Kristiansen

En av mine forfedre, Arnt Eriksen, dør på Tevik i Aure, MR, i 1890. I kirkeboka står det at han ble født i Fåberg i 1820. Han bodde på husmannsplassen Gylthalsen under klokkergarden Tevik. I FT1865 finnes han her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61569&variabel=0&postnr=3055&fulle=true&spraak=n>Lenke og der står det at han ble født i Lom. I FT1875 finnes han her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Herberg

Hei. Arne Eriksen øvre Smestad (Fåberg) er fortsatt hjemme hos sin bror og er ugift i 1865. Da blir det bare en å lete etter. Hilsen Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Tore! Navnet Ingeborg går igjen i hver generasjon. Kanskje det er ekteparet på Langset Søndre. God helg Mvh. Allis-Elin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Kristiansen

Takk for det. Hadde helt glemt å sjekke om de var til stede i FT1865... Litt pinlig, det der.Det som gjør det litt komplisert er at det står i bygdeboka for Aure, Gardtales i Aure, at han ble kalt Arnt Erikson Gravaune da han kjøpte den plassen under Gjerde i 1865. Gravaune finnes i Lønset sogn på Oppdal, men han står ikke i bygdeboka for Lønset som nettopp er utkommet. Men det står også i innflyttingslistene at familien kom til Aure i 1862, selv om de først er ført inn i 1865. Begge de to eldste døtrene ble vaksinert i Aure 10/12 1863.I en annen debatt her på DA, har jeg lært at lotbrukerne, forpakterne på prestegardene, dro rundt omkring fra gard til gard og ble ikke så lenge på hvert sted. De er heller ikke nevnt alt for ofte i bygdebøkene.Jeg må nok sjekke kirkebøkene for Levanger og se om jeg finner ut noe der, for å komme videre. Mvh Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristen Arne Berg

Hei Tore. Jeg fant innlegget ditt ved en tilfeldighet i dag. Arnt/Arne Eriksen var min tippoldefar. (Jeg driver også litt med slektsgranskning.) Far hans var Erik Alfsen Langsethagen, f. 1783. Fåberg. Kan du kontakte meg? god helg mvh kristen berg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.