Gå til innhold
Arkivverket

[#22438] Inger Olea Hansdatter født ca 1805 Sandsvær/Ramnes


Gjest Gunnar Bjørge
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Bjørge

Inger Olea Hansdatter født i Komnes, Sandsvær ca 1805. Innflyttet til Fon, Ramnes og giftet seg med Ole Olsen Heierstadenga i 1829 i flg. Ramnes Bygdebok. Kan ikke finne ekteskapet i kirkebøker, og mangler derfor opplysninger om hennes foreldre. Hun kan være datter av Hans Sørensen Øvre Borge. Han hadde en datter Olea født 1804 (Sandsvær Bygdebok). Er det noen som kan gi meg noe hjelp her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bjørge

Inger Olea Hansdatter og hennes familie gikk inn i det evangeliske lutherske kirkesamfunn. Døde etter folketellingen i 1875 hvor hun bodde på Holt Søndre i Ramnes. Kan ikke finne hennes død i kirkebøkene for Ramnes. Det finnes noe dissentersamfunn men ikke for det evangeliske lutherske kirkesamfunn i denne perioden. Det kan kanskje stå når hun er født her. Et av hennes barnebarn, Mina Olette Mathiasdatter Berg, døde i 1889.Har noen tips om hvor jeg kan finne dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Kirkebøkene fra tida før dissentersamfunnene fikk egne kirkebøker, har ofte med dissentere i egne seksjoner. Kan det tenkes at Ramnes kirkebok har med døde dissentere bakerst i seksjonen for døde, dvs utenfor kronologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg kan bekrefte at noen av kirkebøkene for Ramnes har med dissentere. Deriblant også fra den Jarlsbergske Frimenighet for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Delk i Tønsberg sitter på kirkebøkene til Jarlsberske frimenighet. De oppererer med andre rutiner for å kikke i kirkebøkene enn statskirken.MVH Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunnar Bjørge

Har nå funnet endel opplysninger. Hun ble gift i Våle i Vestfold 23. jan 1829. Hennes far var Hans Jørgensen. Hun døde i Ramnes 16. sept 1890. I kirkeboken står at hun var født 1. nov. 1800 Tuft i Sandsvær. Årstallet stemmer ikke helt med folketellingene. Har noen mulighet til å gjøre oppslag i kirkeboken for Sandsvær for å bekrefte dette, og eventuelt se hvem var hennes mor?Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunnar Bjørge

Jeg kan følge Inger Olea fra Hof i Vestfold til Ramnes, og holder en knapp på at hennes far kan være Hans Nielsen Gravdahl fra Sandsvær (Tuft). Hun ble døpt 7. nov. 1802 i Tuft kirke. Kan ikke finne henne konfirmert i Sandsvær. En Ingen Olea ble konfirmert i Hof i 1819, født eller døpt 7. nov. 1802. Foreldre Hans Nielsen og Eli Hansdatter (Jansdatter?) Det flyttet en Hans Nielsen med sønn Jørgen på 12 år fra Sandsvær til Hof i 1810. (Afgangsliste Sandsvær). Etter FT 1801 kan dette se ut til å være Hans Nielsen Gravdahl. Kan det være feil navn i kirkeboken for Våle? Her blir det opplyst at hennes far er Hans Jørgensen. Jeg har tidliger sett at det sto noe i bygdebok for Sandsvær om Hans Nielsen Gravdahl. Har noen mulighet å se etter hva det står om han, flyttet han til Hof eller andre steder?Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.