Gå til innhold
Arkivverket

[#22443] Andreas Martin Nilsen Lavik, Askøy - dro han til Amerika?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Kan noen hjelpe meg å finne ut om Andreas Martin Nilsen Lavik f. 17.3. 1867 dro til Amerika? (Jeg tror han gjorde det, men klarer ikke å finne ham i emigrantlistene).Her er giftermålet hans [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ybov1881&variabel=0&postnr=14&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er Helene og to barn i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, men her er dei registrert i heimen på Nautnes i 1900. Og der står det at dei tre er mellombels fråverande på Haugland. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, takk skal du ha! Eg hadde ikkje fantasi nok til å skriva Andreas som Andrias når eg søkte. Då ser det ikkje ut til han drog til Amerika likevel.Men kan hende nokre av borna gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Det er noen muntlige fortellinger om to brødre, Severin og Bernt, som kom på Norgesbesøk derfra. Og et par gamle julekort fra Bernt og Severin til min bestefar (ca 1960). Men de kortene sier bare God Jul (de skriver forresten begge på norsk.) Men ingen vet hvordan vi er i slekt med disse to. Hvis de er barna til Andreas, så har jeg kanskje funnet det ut nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Not reading Norsk can lead to weird questions/suggestions, hmmmmmmmm...do you have the exact birth dates from the churchbook(or whatever)? If so, do a lookup on ssdi(free at rootsweb) with the date and partial first name and then look for possible surname matchs; works best for males with less common names, such as Sev... and Ber.. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Thank you, Roger! I have been very busy these last few days, so I haven't tried yet, but I will. I have also (maybe) found one of Andreas' grandchildren at Nautnes, so I'm sure I'll find out now. Thanks again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I have another slightly possible: Nikolai Nilsen in the 1930 census, age 40, married 5 years to Constance, LaSalle county, Illinois; seems to have a cousin, Knute Torkeldsen, born ca 1895, to US from Norway about 1925. What do you think? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.