Gå til innhold
Arkivverket

[#22445] Elisabeth Jørgensd f.1774 på Hassel Bruk i øvre Eiker.


Gjest Kjell Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hansen

Elisabeth Jørgensd er f. 1774 på Hassel bruk i Øvre Eiker.Hun døde i Modum 22 nov 1852 i Modum. Hun giftet seg 01 des 1793 i Modum med Hans Jørgen Jørgensen Stampe som døde 24 aug 1834 i Modum. Hans far oppgis til å være Jørgen Olsen. Kan Jørgen Olsen være fra Kongsberg ? Har noen opplysninger om deres foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg klarer ikke å finne Elisabeth Jørgensdatter og Hans Jørgen Jørgensen i folketellinga 1801 - leiter jeg for dårlig ?Den Elisabeth Jørgensdatter f. 1774 på Hassel Jernverk på Eiker har en far ved navn Jørgen Olsen - Var Hans Jørgen Jørgensens far OGSÅ kalt Jørgen Olsen ? Søker du opplysninger om anene til BÅDE Elisabeth og Hans Jørgen ?Jeg finner en vielse på Eiker i 1793 mellom Hans Jørgen HANSEN (og ikke Jørgensen) - hans brud er Elisabeth Jørgensdatter. Dette ekteparet finner vi igjen på Modum i 1801 (Elisabeth er da feilaktig kalt Olsdatter): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dersom man har fulgt vanlig oppkallingsskikk, så er det vel nokså sannsynlig at Hans Jørgen Hansens første kone het Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jørgen Olsens kone, Hellene Pedersdatter er datter av Peder Tostensen og Grethe Andersdatter. Se her: Skifte på en plass under Hære på Eiker 6. des 1764 Peder Tostensen er død - enke Grethe Andersdatter.Etterlatte barn:1.Anders Pedersen 30 år2. Nils Pedersen ca. 22 år3. Søren Pedersen 19 år4. Kirsten Pedersdatter gift med Christopher Michelsen snekker Hæreplassen5. Hellene Pedersdatter 26 år ugift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansens

Hei Jon Torp. Takk for din interesse. Etter at jeg la inn søket, har jeg på Familysearch, funnet Jørgen Olsen gift 10 nov 1765 med Helene Pedersd. De giftet seg på Fiskum i Buskerud og det stemmer vel med Hassel Jernverk? Fant også at de fikk en dtr. som er døpt 23 feb 1772 i Eiker, Buskerud og da kan jo dette være søsteren til Elisabeth ? Hun er jo født 2 år før Elisabeth ? Da stemmer det jo som du sier også med Helene? Er på jakt etter foreldre på begge sider. Ser nå at du har kommet med nytt inlegg mens jeg har skrevet dette. Det må jeg se på og kommer tilbake. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Nå faller brikkene på plass Jon.Jørgen Olsen gm. Helene Pedersd. fikk en dtr. som heter Grete og da er hun oppkalt etter sin mormor. Årstall og det hele passer. Da er jeg et skritt videre på denne familiesiden. Takk igjen for god hjelp.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hei Jon.Jeg har mye å lære når det gjelder data. Hvordan lager du lenke til det du vil vise? Kan du forklare meg det på en enkel måte? Jeg er takknemlig.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

KjellLenker lager du slik:1. Ha det du vil lage lenke TIL i skjermbildet. Sett musepekeren i adressefeltet (det laaaaaange hvite feltet øverst i skjermen som starter med http).2. Høyreklikk i dette adressefeltet en gang, slik at hele det lange adressefeltet blir blått. Da får du opp en meny. Venstreklikk på 'kopier'.3. Gå inn på en debatt i Digitalarkivet. Skriv et innlegg. Når du kommer dit i teksten du skriver hvor du vil lime inn en lenke, så høyreklikker du på musa. Velg lim inn. Da kommer hele lenken som starter med http inn i teksten. Det ser ikke pent ut. Blås i det. Når du endelig legger innlegget på plass, danner det seg en lenke. Bare prøv.4. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hassel jernverk skifte 10/8-1734 smed Anders Jonsen er død - enke - Pernille NilsdatterEtterlatte barn:1. Nils Pedersen myndig2. Jens Andersen myndig3. Peder Andersen 20 år4. Karen Pedersdatter gift med Nils Helgesen Lie5. Aase Andersdatter gift med Lars Knudsen Komperud6. Kirsten Andersdatter gift med Hans Rasmussen Holteeie7. Grethe Andersdatter gift med Peder Tostensen Ulvelandseie(NB! Pedersen er riktig.)------------Hære, plass skifte 26/6-1730Anders Jonsen smed ved Hasselverket er død - enke - Pernille NilsdatterEtterlatte barn:1. Jens Andersen 25 år2. Peder Andersen 17 år3. Aase Andersdatter 29 år gift med Lars Knudsen Gaaserud4. Kirsti Andersdatter 26 år5. Grete Andersdatter 21 år---------Hassel Jernverk skifte 18/9-1701 Nils Pedersen er død - enke er Pernille NilsdatterEtterlatte barn:1. Nils Nilsen2. Kari NilsdatterFormynder hennes trolovede festemand Anders Jørgensen----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.