Gå til innhold
Arkivverket

[#22447] Martha Siversdatter Berge/Martha Flugen, f. ca.1756, Hafslo


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Håper noen kan bekrefte (evt.avkrefte) at Martha Siversdatter Berge er samme person som Martha Flugen, samt gi meg tilbakemelding på om den informasjonen jeg har om Martha er korrekt. Den Martha jeg 'jakter' på giftet seg med Haagen Olsen i 1776 (se nedenfor).Ifølge FamilySearch er Martha Siversd. født i 1756. Jeg finner to kandidater på DA i oversikten over døpte i Hafslo, men ingen av disse har samme fødsels/dåpsår. Når ble Martha født?Oversikten over vigde i Hafslo viser at Martha Siversdatter giftet seg 17.10.1771 med Peder Olsen Flugen. Jeg har funnet to barn etter dette paret: Ole f.1772 og Britte f.1775. Jeg finner ikke Peder Olsen død i Hafslo, men kan selvfølgelig ha bommet på søkene mine.07.06.1776 gifter enken Martha Flugen seg med Haagen Olsen (i følge FS f. ca.1760). Jeg finner en sønn etter disse: Peder Haagensen f.1779. Haagen Olsen dør i 1793. Jeg har ikke funnet ut når Martha Flugen døde. Jeg har heller ingen informasjon hverken om Haagen's eller Martha's foreldre. Håper noen kan bistå her.Vennlig hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Therese Brennesvik

Peder Olsen er død i Hafslo. Skiftet etter ham finner du her: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbisogn&page=1&sql=low%5Ffornamn+like+%27peder%25%27++AND+low%5Ffarsnamn+like+%27o%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=8>LenkeGrunnen til at datteren Britte ikke er nevnt kan være at hun nettopp (eller ikke) er født (ennå).Skifte etter Haagen Olsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Therese Brennesvik

Lenkene ser ikke ut til å være noe særlig å stole på... Poenget mitt var iallefall at både i skiftet etter Peder Olsen og Haagen Olsen nevnes Martha som Siursdatter og ikke Siversdatter. SElvfølgelig kan det være feilskrivinger og slikt, men ettersom Martha sannsynligvis har vært gift med begge disse to mennene er det mer trolig at faren hette Siur enn Sivert. Sivert er et mer uvanlig navn i Hafslo enn Siur. Hvis du vil sjekke skiftene nærmere, gå til www.sffarkiv.no/sffbasar , deretter 'Skifte Indre Sogn 1600 - 1850' og søk på Peder Olsen Tang og Haagen Olsen Hillestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Heisann; denne har gått meg ''hus forbi''!!Martha Sjursdotter, gift to gonger på Flugen under Tang i Hafslo, vart døypt i Hafslo 23.8.1739. Ho vart gravlagd i Hafslo 26.9.1821.Eg er forresten interessert i tips om kvar det vart av dei to borni som Martha fekk i første ekteskapet sitt:* Ole Pederson, døypt 24.6.1772* Britha Pedersdotter, døypt 1.4.1775Britha vart kanskje gift med Espen Larsson Skaari frå Sogndal?Takk for all hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Tusen takk, Lars!!! Sjekket Martha's dåp og ser at far var Siur Sønnesund. Kan du hjelpe meg litt videre: Har du noe farsnavn på Siur? Hvor kommer Sønnesund-navnet fra? Er det et gårdsnavn? Vet du noe om Martha's mor? (Jeg sjekket listen over vigde i Hafslo, men ettersom her er flere Siur'er er det vanskelig å komme videre:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeJeg har dessverre ikke noe informasjon om Britha Pedersdatter og Ole Pedersen (Martha sin sønn fra 2.ekteskap, Peder Haagensen, er min ane, så forløpig har jeg hatt fokus på han). Kan dette være Britha i 1801-tellingen (men dette har du vel da evt. funnet fram til allerede):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Therese Brennesvik

Hei Anne!Sønnesønd er en gård på Hafslo. Navnet skrives i dag Sønnesyn og har utallige variasjoner i databasene.Jeg sjekket i døypte i Hafslo-databasen og fant en dame som kan være Marthas søster:Siri , døpt 10.06. 1742 (post 1162 i basen)Far hennes er også oppgitt som Siur Sønnesund, men farens navn er skrevet Sieur.Hafsloboka av 1926 nevner en Sjur Jonsen på Sønnesyn fra ca 1730 til ca 1756. det er jo en mulig kandidat. Sannsnyligvis har han flyttet. Mer står der ikke.Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.