Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er et forsøk på å sette et annet fokus på tema 21995 ('Jahn Pettersen, Nes Verk') - og kanskje dermed nå nye lesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Anne Helvig/Hedvig Hansdatter jeg er ute etter, gifter seg altså med den svenskfødte hammerarbeideren ved Hagenæs hammer, Jahn Pettersen/Pettersson (f. ca. 1779). Hun kan (jf. mitt siste innlegg i debatt nr 21995) være datter til Hans Olsen Kongsteen. I så fall er hun (jf. FS) døpt i Larvik 27/11 1789. Jeg finner imidlertid også en annen aktuell kandidat i FS: Anne Helvig Hansen, døpt 27/2 1789 i Hedrum, datter til 'Hans Griinet'. Han er sannsynligvis identisk med den Hans Andersen Grinen som er nevnt som arving i skiftet (31/5 1796) etter hammersmedmester ved Fritzøe Jernværks Hammer, Otter Danielsen, bosatt på Langestrand. Hans var gift med Otters datter Anne Mallene og bosatt på Grina i Hedrum sogn. Er det noen her i forumet som har utfyllende opplysninger/kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Einar F. Løsnes

Hei Oddbjørn!Så vidt jeg vet, giftet Anne Helvig Hansdatter f. 1789, datter av Hans Andersen og Anne Malene Ottersdatter Steen på Grinda u. Nordby i Hedrum, med Even Ambjørnsen, f. 1787 på Bergan Øvre, Hedrum den 14.08.1813. Hun kan jo ha vært gift før dette, men det kjenner jeg dessverre ikke noe til.Med vennlig hilsen Einar F. Løsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Et nytt forsøk på å holde liv i en gammel debatt: Svenskfødte Jahn/Jan Pettersen arbeidet (sannsynligvis som hammersmed) ved Hagenæs hammerverk i Hedrum antakelig fra rundt 1810 til ca 1825 da han flyttet med familien til Næs jernverk i Holt. Konas navn var Anne Helvig/Hedvig Hansdatter, og de har sannsynligvis giftet seg rundt 1810. Jeg har registret følgende tre barn døpt i Hedrum (dåpsdatoene har jeg fra FS): 1) Anne Helene Jansdatter (døpt 31. mai 1812), 2) Anne Maria Jansdatter (døpt 26. mars 1815) og 3) Hans Petter Jansen (døpt 8. mars 1819). Er det noen som har mulighet for å gjøre kirkebokoppslag for å identifisere f. eks. noen faddernavn - eller som vet noe mer om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Gunn! Ja, det må det være - og jeg er nå nokså overbevist om at vi har funnet den 'rette' Anne Helvig Hansdatter. Alderen kan passe, og det at faren her knyttes til Fritzøe verk, styrker antakelsen. Jeg var forresten innom Statsarkivet i Kristiansand i dag morges og gjorde et par nye oppdagelser i kirkeboken for Holt. Ved datteren Anne Marie Jahnsdatters konfirmasjon 8. november 1829 (oppgitt fødested: Hagenæs i Hedrum Sogn) er det innført at hun ble koppevaksinert i september 1815 av Bertel Ottesen (hammersmedmesteren ved Hagenes-hammeren). Sønnen Hans Peder Jahnsen blir konfirmert 20. april 1834 (oppgitt fødested: Herums Sogn) - og så dukket det sannelig opp nok en sønn - Anders Jahnsen. Han blir konfirmert i Holt 7. april 1839, og det oppgitte fødestedet er da Frolands Verk! Den nøyaktige dåpsdatoen er innført - 26/12 1823. Jeg fant så den aktuelle kirkebokinnførselen og fikk dermed verifisert at Anders faktisk ble døpt i Froland kirke. Alle fadderne er tilknyttet jernverket der. Kanskje noen av dem var slektninger: Inger Johanne Osuldsdtr., Helje Jensdtr., Johannes Pedersen, Adam Lettenström og Samuel Olsen. Den eneste av disse jeg vet noe om, er Adam Lettenström. Han var hammersmed (sannsynligvis svensk) og havnet senere på Egelands verk i Søndeled. I 1824 døper han og kona Helene Nielsdtr. tvillingene Anne Karine og Maren Oline, og da er Adam tildelt patronymet Pettersen (kan han og Jahn ha vært slektninger?) Oppsummert ser altså denne familiehistorien slik ut: Hammersmed Jahn Pettersen (f. i Sverige ca. 1780) kommer til Hagenes-verket litt etter 1800 og gifter seg med Anne Helvig Hansdatter (f. ca 1790) en gang rundt 1810. De får tre barn i Hedrum (1812, 1815, 1819). Flytter fra Hagenes en gang rundt 1820 til Froland Verk i Aust-Agder, der de får det fjerde barnet i 1823. En gang mellom 1826 og 1829 flytter de så til Næs Verk i Holt (eldste dattera må ha blitt konfirmert i Froland ca 1826; den nesteldste blir konfirmert i Holt i 1829). Anne Helvig dør på Nes Verk 18. oktober 1856 (alder ikke oppgitt), og Jahn dør samme sted 8. oktober 1866 (oppgitt alder: 86 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kommer nettopp fra biblioteket i Sandefjord.Kikket gjennom en del årbøker for Hedrum, og i en av den stod det en artikkel om Hagenes og hammerverkt. Dessverre lånte jeg ikke dette heftet med hjem, og ikke noterte jeg årgangen heller.Kan ta bibliotektur og låne heftet til uka igjen.Fant litt ved søking på nettet i dag. Dette har du vel kan hende fra før. http://www.gaialink.no/skolene/bugarden/hagnes.htmJeg søker selv etter slekt som har vært knyttet til de gamle Fritzøe-verkene, så derfor leser jeg med glede dine opplysninger og etterlysninger.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kongsteien er jo også en gård i Stokke, så Hans Olsen var nok derfra.Men før en legger for mye arbeid i opphavet til Hans Olsen og hustru, må en selvfølgelig få slått fast at rett Anne Helvig Hansdatter er funnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Gunn: Hjertelig takk for innsatsen og interessen! De lenkene du henviser til, kjenner jeg nok fra før, men artikkelen fra årbok for Hedrum (historielag?) vil jeg gjerne ha referansene til.Til Kristian: Du har selvsagt helt rett. Kanskje kirkebokinnførselen for ekteskapsinngåelsen mellom Jahn og Anne Helvig kan være opplysende i så måte? I enkelte kirkebøker blir fedrenes navn oppgitt. I det minste vil forlovernes navn kunne gi en pekepinn.Hans Olsen var fra Kongstei(g)en i Stokke (jf. Stokke bygdebok), men han står også omtalt under Grimestad, der andre kona - Gunhild - var fra. Og i en parentes blir det opplyst at han ble vertshusholder i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kan ta en tur oppom biblioteket her i begynnelsen av neste uke. Årbøkene heter HEIDARHEIM, mener jeg.Prøvde å søke på biblioteket etter artikkelen, men da kom jeg oppmed en del annen litteratur om jernvekene. Prøver med en lenke. http://www.sandefjord.folkebibl.no/cgi-bin/websokJeg vet hvor jeg skal finne igjen artikkelen, så hvis ingen har lånt heftet, skal jeg ta det med og gi beskjed. Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Hans Olsen -Kongstein i Larvik i 1801. LenkeDa blir det å finne giftemålet til Anne Helvig og Jahn Pettersen for å se om det kan være riktig dame?Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene, så jeg håper noen kan hjelpe deg med oppslag derfra.mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg stakk innom biblioteket her i dag for å låne heftet. 'HEIDARHEIM' Årsskrift for Hedrum Historielag 1972-73.Artikkelen om Hammerverket på Hagenes i 1785- er skrevet av Laif Asbjørnrød.Hammervertets historie og bygninger er nøye beskrevet, men her er ikke slektshistorie med.Hvis du vil, kan jeg scanne og sende artikkelen til deg, men da trenger jeg din e-post-adresse.(Vet ikke om det finnes så mange eksemplarer av dette heftet rundt på bibliotekene. Her i Sandefjord har de kun dette ene. )Min er : ghug@frisurf.noMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei! Hvis du ville ha bry til det, sier jeg ja takk. Jeg er generelt interessert i jernverkshistorien - ikke bare i min egen slekts tilknytning til den. E-post: Oddbjorn.Johannessen@hia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som har anldning til å hjelpe med et krikebokoppslag i Hedrum for å se om det er mulig å finne giftermålet mellom Anne Helvig Hansdtr. og Jahn Pettersen? Sannsynlig vielsestidspunkt: 1810-11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Hvis du henvender deg til Kjell Håkestad, Elverum, eller spør Kristian Hunskaar,Hedrum/Oslo, er det mulig at de kan hjelpe deg.De er svært dyktige og hjelpsomme, og registrerer kirkebøker for ditt område.mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kunne ikke finne paret gift i verken Hedrum eller Larvik for årene 1809, 1810, 1811 eller 1812, dessverre.Det må tillegges at Hedrum var preget av nokså svak skrift på mikrofichen for 1809 og 1810, slik at det er mulig at paret forsvant for meg. Tror likevel jeg burde fått demmed meg om de sto der, fordi alle par nevnes to ganger - ved trolovelse og vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.