Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da gjenstår bare to muligheter: 1) Enten har de giftet seg i Hedrum eller Larvik før 1809 - men siden den aktuelle Anne Helvig er f. 1789, kan det ikke ha vært lenge før. 2) De har giftet seg et annet sted og flyttet sammen til Hedrum. Da har de sannsynligvis kommet fra et jernverk ikke så langt unna. Jernverksarbeidere, særlig de med spesialfunksjoner, hadde jo et visst nomadepreg. Helvig ser ellers ut til å ha vært et motenavn på denne tiden, både som enkeltnavn og i sammenstillinger som Anne Helvig, Karen Helvig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nettopp fått mikrofiche-kopier av kirkebok (MINI 3; 1807-1816) for Hedrum fra Riksarkivet, og jeg forstår hvilke problemer du hadde med å lese deler av materialet, Kristian. Nå er ikke synet mitt heller det beste. Jeg fant imidlertid noe interessant i forbindelse med et par dåpsinnførsler. Anne Helene Jansdatter ble altså døpt 31/5 1812, og foreldrene var Jan Pettersen og Hustru, Hagenes hammer. Faddere: Hans [Andersen?] og Hustru, Anne Andersd., Anders Iversen og Hans [Halvorsen?]. Like over på kirkebokbladet, 17/5 1812, finner vi dåpen til Anders Pettersens datter Inger Johanne. Moras navn er også oppgitt: Lene M. Andreasdatter, og 'adressen' er Hagenes hammer. Fadderne: Karen Olsdatter Fiære, Helvig Tronsdatter el. Thorsdatter H....e, Jan Pettersen Smed, Trond Arnesen Fiære og Hans Andreas [Lindal?]. Jan og Anders Petterssønner må være brødre. En slik hypotese blir styrket av opplysningene omkring Jan Pettersens andre datter Anne Marias dåp 26/3 1815. Der er fadderne Anders Pettersen og Hustru, Anne M. Sørensd., Peder [Larsen/Hansen?] og Ole Sørensen Bergene.Dersom vi supplerer med funn i FS og i ft 1801 for Hedrum, får vi et tydeligere bilde. Anders Pettersen gifter seg 9/11 1811 i Hedrum med Lene Marie Andreasdatter. Hun ble døpt i Hedrum 1/10 1786, og FS oppgir Andreas Fiaere som far. 30/1 1819 blir Anne Helene Andersdatter født i Hedrum (dåpsdato: 6/2), og 3/5 1829 blir Anders' og Lene Maries sønn Peder døpt - også i Hedrum. Under Hagenes jernverks hammer i ft. 1801 er det oppført en 'inderst' Petter Jansen (54 år) og kona Anne Nielsdatter (også 54 år) med sønnene Jan Pettersen og Anders Pettersen. Jan er 'Kuuledreng', og alderen hans er oppgitt til 32 år, Anders er 15 år. Dette kan være 'mine' folk. Jan er muligens gjort 10 år for gammel, Jf opplysningene i ft. 1801 for Holt og i kirkebok samme sted i forb. med begravelsen skulle han være født ca 1779/1780 (og altså dermed være 21-22 år i 1801). Er det noen som kan supplere/kommentere disse opplysningene? Anders Pettersen har jo åpenbart blitt boende i Hedrum og bør vel ha etterslekt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dette så spennende ut. Her ser det nesten ut til at mine forfedre og dine har arbeidet på samme områder, på samme tid. LenkeJeg må nok studere mine aner litt grundigere, men fra Ludahl ( Luedal)under Fjærre Og Allum kommer noen av mine forfedre fra.Lurer på om det navnet du har satt et spørsmålstegn ved Kan være LUDAL.Fikk over 100 sider med slektsdokumenter gjennom gruppa med jernverksinteresser forleden.Kjenner igjen flere navn på listene, men trenger no tid til å finne en sammenheng.Synd at kirkebøkene er så vanskelig å tyde. Det blir spennende å følge ' jernverksgruppas' arbeid.Jeg har ikke hatt tid til nærmere studier , men har bestillt noen hefter fra Brunlanes historielag med artikler om jernverkene.Når jeg får dem, skal jeg si fra hvis jeg finner ting av interesse. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, navnet kan godt være Ludal - eller helst Luedal på grunn av antallet bokstaver. Det jeg har prøvd å tolke som en i, kan meget vel være en u med en liten krøll over. Ellers har jeg funnet et ektepar i passende alder og med samme navn som Jan Pettersens foreldre (Petter Jansen og Anne Nielsdatter) som får barn i Brunlanes i 1770- og 1780-årene. Kanskje bodde de der før de flyttet til Hagenes? Det jeg da ikke får til å stemme, er opplysningen i ft 1801 for Holt der det tydelig står at Jan Pettersen er født i Sverige. Det kan jo selvsagt bero på en misforståelse. Kanskje det var foreldrene som opprinnelig var svenske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dette var litt artig, hvis det er en fra Luedal som er fadder.Min Oldefar Anders Thorvald Olsen Lu(h)dal bodde på Langestrand. Hans ene sønn kaller seg Olaf Sigvard Andersen ( min morfar) men hans bror Carl bruker etternavn Ludahl.Navnet er fortsatt i bruk hos etterkommere av den grenen.Carl Luhdal arbeidet Ved Frizøe sagbrukene, og flere av slekta ved forskjellinge Hammerverk.Gunnar Christie Wasberg har skrevet mye om jernverkene. I boka: Handel i Vestfold fra istid til kunnskapsalder, handler det om jernverkene fra s. 33-40.Det skal også være flere artikler i Brunlanes årbøker som jeg nevnte.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det 'Brunlanes-sporet' jeg antydet i innlegg 31, har jeg fra FamilySearch (VRI). Der er det notert en ekteskapsinngåelse i Brunlanes 10. mars 1770 mellom Peter Jensen og Anne Nielsdr. Det må være de samme som får sønnen Anders Pettersen døpt samme sted 3. mai 1773 og en ny Anders Pettersen 26. november 1780. Faren kalles i begge disse tilfellene Petter Jansen. Den første Anders er nok død som liten, kanskje også den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne Peter Jansen du mener da?LenkeHvordan er det med kirkebøker herfra tro? Kan hende mulig å få opplysninger fra arkivet i Kongsberg om faddere. Jeg har fått hjelp til å finne noen av mine aner fra samme tid i Fredriksvern, ved kirkebokoppslag.Kan hende din familie har vært knyttet til Barkevik eller Halle. Tror det har vært jernverk begge steder.Var i sommer for første gang i Barkevik for å fotografere for en som hadde aner derfra.På historielagets museeumsgård, ved Halle mølle har jeg også vært. Det er åpent hver søndag i sommersesongen.Her kan man få kjøpt en del lokalhistorie og også få hjelp av fagfolk med historie-interesser.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det kan jo ha vært her i Barkevig dine folk har bodd en tid. Legger ved en lenke fra 1801 telling.Som du ser er det mange jernverksarbeidere her på den tiden. Lenke Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg tenkte bare ønske deg en riktig god jul og takke for en hyggelig 'debatt'.Har nettopp sittet og hygget meg med den nye Vestfoldboka- ' En reise i kultur og natur. av Svein E. Børresen '. ( Skagerak forlag) 2004.Her er mange nydelige fotografier og mye kulturhistorie om , Jernverket på Halle i Brunlanes, og fra Eidsfos Værk.Her er også med kart og veibeskrivelser.God fornøyelse hvis du kjøper eller låner boka!I dag har jeg også fått bekreftet bestillingen på Brunlanes historielags hefter. ( Med artiklere om jernverkene i Brunlanes) Disse får jeg nok med det første.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver å riste liv i en gammel debatt, først og fremst fordi jeg ikke lenger har særlig tiltro til at hammersmed Jahn Pettersens opphav er det jeg antydningsvis foreslår i slutten av innlegg 29. Derfor legger jeg en lenke her til en annen debatt som omhandler en kanskje mer interessant Jahn Pettersen-kandidat: Lenke. Jeg har fremdeles ingen bedre hustru-kandidat til Jahn Pettersen på Hagenes enn den Anne Helvig som er datter til Hans Olsen Kongsteien. Og hvis problemstillingen her kan virke uklar: Jeg er altså interessert i all informasjon som kan kaste lys over paret Jahn Pettersen og Anne Helvig Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg legger inn en lenke til 1801 tellingen for Hedrum. Her finner du den familien du har festet deg ved på Hagenæs hammer:LenkeSynd du ikke har funnet ekteskapet i Hedrum. Kirkebøkene kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med og ekspertene har vel dessuten prøv å finne vielsen i Hedrum før, uten hell. Håper noen kan ha flere opplysninger om Hans Olsen Kongsteiens datter Anne Helvig.Dessverre er det ikke mulig å søke på Vestfoldslekt for tiden, men dette problemet skulle løses i løpet av november.Vi kan jo håpe at det snart kommer flere digitaliserte kirkebøker på nettet .Lykke til med din søking fortsatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel fortsatt denne Anne Helvig Hansdatter som er den mest aktuelle som senere hustru til Jahn Petterson?LenkeI bygdebøkene for Stokke finner jeg ikke mye om Hans Kongsteien og familien , dessverre.Skiftet i Larvik har du jo fra før. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er den Anne Helvig som er den eneste aktuelle, så vidt jeg kan se, dersom vi holder fast ved at Jahn Pettersens kone kom fra Hedrum-/Larvik-området. Når det gjelder Jahn Pettersen, er det - som nevnt - flere forhold ved ham lenken går til i innlegg 40 som ikke passer helt. Det som taler for, for å nevne det først, er selvsagt tilknytningen til Hagenes-verket. Det jeg likevel ikke helt får til å stemme, er følgende: 1. Alderen. Jahn P. i 1801-tellingen er rundt ti år for gammel. 'Min' Jahn Pettersen har jeg ellers to aldersregistreringer på: Han er 86 år i ft 1865 - og ved begravelsen i 1866 er han også 86 år. Altså bør han være f. rundt 1780 (og altså ikke 1769/1770). 2. Fødestedet. Jahn P. i 1801-tellingen ser ut til å være født i Hedrum. 'Min' Jahn Pettersen var både jf. ft. 1865 og familietradisjonen født i Sverige. Sistnevnte tradisjon (jf. senest min farfar, som var hans oldebarn) sier også at han ble kalt Jahn Hane. Derfor har jeg lagt en lenke til Jan Hanne-debatten i innlegg 39. Her er dessuten en lenke til en gammel etterlysning på Hedrum genealogiske sider, der Kristian Hunskaar kommer med en vurdering av Jahn Pettersens opphav.Jeg har - som du nevner, Gunn - fått hjelp til å lete etter trolovelsen/vielsen mellom Jahn Pettersen og Anne Helvig Hansdtr. i Hedrum og Larvik - uten resultat. Senere har jeg også selv studert Hedrum kirkebok på mikrokort, uten å finne dem. Trolovelsen/vielsen er heller ikke funnet i Stokke, noe som i og for seg kunne ha vært aktuelt.Kanskje må jeg revidere noen av hypotesene mine. En mulighet kan da være å ta utgangspunkt i den svenske hammersmedsvennen Jan Hanne, som både har 'rett' alder, og som kom fra Sverige. Han er altså ved Hakadal verk i 1801, og jeg har ikke foreløpig klart å spore ham videre. Utfordringen blir selvsagt å finne ut om han giftet seg rundt 1810 - og da med ei Anne Helvig Hansdatter, som ikke nødvendigvis kom fra Hedrum/Larvik (Anne Helvig ser ut til å ha vært et motenavn i den aktuelle perioden). Den videre arbeidshypotesen blir da at dette paret så har flyttet til Hagenes (fra Hakadal verk - eller fra et annet verk på Østlandet) nokså rett etter giftermålet. Fremdeles mange spekulasjoner og et knippe løse tråder, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Kan det tenkes at denne Anne Hansdatter og Jahn ( Hanne) faktisk her giftet seg i Sverige?Ta en titt på dette ekteskapet, passer i tid og navnene er nokså like, det er kun forslag, og nokså usikkert, men siden du ikke har funnet spor i Hedrum, så kan jo ekteparet ha blitt viet helt andre steder. LenkePussig navnlikheter er det i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at dette paret har fått to sønner med navn Hans i 1811 og i 1812 i Sverige, så da er det vel ikke det rette paret:LenkeHer er en av sønnene. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser jeg har gitt deg en feil lenke til skiftet i Larvik og Anne Hedvig 12 år , datter av Hans Olsen Kongsteien:Prøver en ny her: LenkeSelv om du vel tvilier på at dette kan være rett dame?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg holder fremdeles åpent at det kan være rett dame. Problemet er i så fall: Hvor kan de ha giftet seg? Ellers prøver jeg meg altså med noe ulike innfallsvinkler. Paret du har funnet i Sverige, er nok ikke aktuelle. Den Jan Hanne jeg har fattet interesse for, bodde i Norge allerede i 1801 (Hakadal verk) - og han var da fremdeles ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Stokke bygdeboka kan du lese litt om Hans Olsen Kongsteigen , senere vershusholder i Larvik, og hans 2. hustru Gunhild som kom herfra.Om deres datter er den rette så burde det vært naturlig at hun giftet seg i Larviksdistriktet, som du også har nevnt.http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/ Under Grimestad , finner du de få opplysningene.Merkelig at ekteskapet er så vanskelig å finne, det ville vel bekrefte eller avkrefte hvem Jahn Pettersen egentlig var?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har lest det som står i bygdeboka for Stokke. Det blir selvsagt litt lettere å lete etter det 'forsvunne' giftermålet etter hvert som flere kirkebøker blir digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Av andre Anne Helvig Hansdøtre i aktuell alder har jeg funnet ei i Sandsvær([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10629.wc2&gardpostnr=237&personpostnr=2578&merk=2578#ovre>Lenke), ei i Hedrum (Lenke - men hun er vel muligens uaktuell, jf. innlegg 5), ei i Sande (Lenke) og ei i Andebu (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.