Gå til innhold
Arkivverket

[#22448] Anne Helvig Hansdtr. (Hedrum/Larvik)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Det hadde vært flott om Kongsberg også kunne bekrefte dette. Det ser da skikkelig lovende ut. Det med etternavn fra stefar ville vel være ganske naturlig i dette tilfellet.Artig om dette blir full klaff!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjorn Johannessen

Jeg ser også at et par av fadderne ved Anne Maria Jahnsdatters dåp i Hedrum 26/3 1815 (Jahn Pettersens og Anne Helvig Hansdatters barn nr 2) godt KAN være Anne Helvigs halvsøsken. Jf. ft. 1801 hadde hun halvsøstera Anne Marie Sørensdtr. (7 år) og halvbroren Ole Sørensen (4 år). To av fadderne het Anne M. Sørensdtr og Ole Sørensen. Sistnevnte riktignok med gårdsnavnet Bergene tilføyd, men han kunne jo f. eks. vært gårdsgutt på Bergene (navnet finnes forøvrig både i Hedrum og i Sandeherred).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har oversendt noen kopisider fra bygdeboka for Sandar. Håper du vil finne noe av interesse her.Familien til Anne Helvig bodde først på Fevang og flyttet rett før 1800 til Haugtuft.Om du søker på Fevang og Haugtuft i Sandar i dag vil du skkert finne en nettside som handler om knivmaking. Her er nevnt både Fevang og Haugtuft og smie i våre dager. Dessverre fikk jeg ikke lenken riktig her, og dette haldler jo om nåtiden.Mvh. GunnMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser av kopier fra bygdeboka for Sandeherred som Gunn har vært så vennlig å sende meg, at flere av Anne Helvig Hansdatters slektninger var ved Hagenesverket i 1806. Faren hennes, Hans Hansen Næs, er nok identisk med den Hans Hansen som var sønn til Hans Sørensen Vestre Nes i Sandar. Jf. bygdeboka døde han i 1789. To av hans brødre, Søren Hansen og Mattis Hansen, bodde i Hedrum i 1806 - og i hvert fall sistnevnte ser ut til å ha arbeidet ved verket. Dette gjør det jo svært sannsynlig at Anne Helvig kan ha truffet Jahn Pettersen i Hedrum. Kanskje har hun selv hatt opphold der som tjenestepike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En tilføyende kommentar: Det kan jo kanskje virke noe rart at vielsen i så fall foregikk i Sandar, og ikke i Hedrum. Forklaringen på det, er nok at det var vanlig praksis at vielsen foregikk der bruden hørte hjemme. Selv om Anne Helvig kan ha hatt tjenesteopphold i Hedrum, har vel den 'offisielle adressen' vært Fevang i Sandar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg venter fremdeles på svar fra Kongsberg, men kan i mellomtiden nevne en interessant kobling mellom Anne Helvig Hansdatters fars- og morsslekt. Hun var altså - bare for å ha repetert det - såkalt 'uægte' født. Faren, Hans Hansen Vestre Nes døde i 1789. Året etter at Anne Helvig ble født (dvs. i 1784), giftet altså moren, Helene Maria Fredriksdtr. Søndre Fevang, seg med Søren Evensen Stange. Noen år før det igjen (1777) giftet Helene Marias eldre søster, Anne Sørine Fredriksdatter S. Fevang, seg med Hans Hansens eldre bror, Anders Hansen Vestre Nes! Begge er blant fadderne ved Anne Helvigs dåp (jf. innlegg 73).(Kilde: Lorens Bergs bygdebok for Sandeherred.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg venter også spent på å høre hva svar fra Kongsberg vil bringe. De nye opplysningene styrker jo antagelsen om at det er rett Anne Gelvig Hansdatter som nå er funnet. Håper den saken blir løst denne gang, og at du muligens også får vite noe om opphavet til Anne Helvigs ektemann.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Jeg har ellers registrert at Anders Hansens og Anne Sørine Fredriksdatters to eldste døtre hadde nøyaktig samme navn som Anne Helvig Hansdatters og Jahn Pettersens to eldste døtre: Anne Maria og Anne Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer igjen på nå om ikke denne Jan Pettersen må være den samme som senere gifter seg i Sandar med Anne Helvig ?Her er en Jan P. i Hedrum i 1801:LenkeRiktignok er han kulledreng og ikke smed her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, denne kulledrengen har jeg vært innom flere ganger - både i denne debatten og i denne: Lenke. Jeg har vel tidligere kommet til at han i hvert fall ikke kan være identisk med 'min' Jahn Pettersen, som jo var svensk. Han er også rundt ti år for gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La med føye til at jeg er ganske overbevist om at paret som gifter seg i Sandar 1810 er 'mine' folk, men når det gjelder Jahn Pettersens nærmere identitet (der JP fra Hedrum fremdeles KAN være en kandidat), er det altså at en eventuell tilbakemelding fra Statsarkivet i Kongsberg (f. eks. kausjonistopplysninger) kan virke opplysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er også interessert i å prøve å finne ut av hvor det ble av Anne Halvig Hansdatters halvsøsken. Her er de i 1801: Lenke. Som nevnt i innlegg 77, tror jeg nok to av dem var faddere for Anne Helvigs og Jahn Pettersens datter i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som jeg tidligere har vært inne på, kan ikke den Jan Pettersen som det vises til i innlegg 86, være den etterlyste Jan Pettersen. Mannen i Hedrum FT1801 var påviselig født (i det minste døpt) i Hedrum, i motsetning til at den etterlyste Jan Pettersen ifølge FT1865 var født i Sverige. Dessuten er det jo en nokså stor aldersforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg husker litt av den debatten rundt Jahn Petterson ( Var det ikke antydet en Jan Hanne i Nittedal i 1801?) fant ikke i farten den debatten igjen.Likevel var det litt pussig med den Jahn Pettersen i Hedrum, selv om alder ikke passer helt. Det var stor aldersforskjell mellom denne Jahn og bror Anders la jeg merke til.Skal bli spennende om det viser seg at der er opplysninger om den antatt svenske Jahn P. i svaret fra Kongsberg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jan Hanne-debatten er her: Lenke. Ellers er jeg altså enig med deg, Kristian - og jeg har da også henvist til dine tidligere kommentarer i innleggene 42 og 43 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det er ikke utenkelig. Fødselsår og fødested kan jo i hvert fall passe. Jeg ville kanskje ikke ha forventet å finne ham i den profesjonen, men han bør vel uansett være en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel vielsen: Lenke. Brudgommens far er navngitt, og vi ser vel da at dette nok bør være Anne Helvigs halvbror. Hans har vært gift tidligere, og det er jo også betydelig aldersforskjell på ektefellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en kandidat som kan passe noenlunde på halvbroren Ole Sørensen: Lenke. Alderen i 1865 (67 år) passer ikke helt med alderen i 1801 (4 år), men det er jo ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.