Gå til innhold
Arkivverket

[#22450] Hans Larssøn f.ca.1794 i Hedrum (Eftedal?) gift på Haraldsrød i Sandar


Gjest Tor Treff
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Treff

Dette er min tippoldefar. Giftet seg med Anne Cesilia Kristoffersdatter f.04.12.1797 på Haraldsrød i Sandar. Fikk 3 barn : Inger Olea (min olde- mor)- Maren Andrea og Kristoffer. Jeg søker imidlertid foreldre/aner til Hans Larssøn.I 1865-tellingen oppgis hans alder til 71 år, som gir f.ca.1794.Ved søk på 1801-tellingen for Hedrum finner jeg den jeg selv mener er mest sansynlig, nemlig på gården Eftedall der sønnen Hans skal være 6 år (f.1795). Foreldre Lars Olssen og Karen Helvorsdatter. Finner også Hans på FamilySearch, f.Hedrum 08.02. 1795 med far Lars Eftedal. Jeg tror dette er de mine, men det er som kjendt ikke nok å tro. Er det noen der ute som vet ?MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Bygdebok for Hedrum, s. 400, opplyser: Hans Larsen, f. 1795 på Eftedal, bruk nr. 1. Foreldre var Lars Olsen fra Eskedal, d. 1803, 56 år gammel, og Karen Halvorsdatter, d. 1815, 66 år. Hun var fra brukerpart 2 på Eftedal. Giftermålet var i 1769.Denne Hans Larsen oppgis å ha giftet seg med Gjertrud Margrethe Henriksdatter Gjelstad. Finner dem ikke omtalt under Gjelstad i Hedrum-boka. Men det finns jo Gjelstad-gårder flere andre steder, bl.a. i Andebu og i Stokke. Men Gjertrud kan jo tenkes bare å ha vært i tjeneste på en Gjelstad-gård. Finner ingen Henrik på Gjelstad i Andebu heller (Bygdebok Andebu, s. 679 og videre).Lorens Berg opplyser i sin Sandar-bok, s. 437, at en Hans Larssøn fra Hedrum giftet seg med Anne Cesilia Kristoffersdatter Haraldsrød og ble bruker der (fra ca 1839?). Om dette er den samme Hans, så var han altså gift 2 ganger.Skal ta en titt i kirkebøkene også, men trenger litt mer tid tild et.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei Hans !Takk for at du forsøker å hjelpe. Har bare slektsforsket noen få måneder i år og var usikker på om jeg 'fortjente' hjelp da jeg foreløpig ikke har vært på arkiver og biblioteker. Har kun benyttet det som er tilgjengelig på Internett og dessuten Lorens Berg bygdebøker for Sandar og Tjølling.På Vestfold Slekt, Sandar Kirkebok, Viede 1709 - 1925 ser jeg at Hans giftet seg med Anne Cesilie i 1823. Hans alder er der oppgitt til 29år (f.1794). Bosted er Gokstad i Sandar. Finner han naturligvis ikke hos Lorens Berg da han nok 'bare' er gårdsdreng på Gokstad. Selv om det er mulig er det vel ikke sansynlig at han her gifter seg for 2.gang. Det er et par andre mulige hjem i Hedrum. Gården Fierre der en Hans var 5 år i 1801. Foreldre er nå Lars Anderssen og Inger Helvorsdatter. Også Bomestad har en liten Hans i 1801, men i og med at han er oppgitt kun å være 4 år er det vel enda mindre sansynlig.Håper å høre fra deg når det passer !MVH Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med folketellingen for Sandar i 1865.Her står det at Hans Larsen er f. i Hedrum, så du har sikkert funnet rett mann.LenkeFinner ingen som passer bedre.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ettersom aldersangivelsene i folketellingene ikke nødvendigvis er riktige, er det riktig å holde muligheten oppe for de andre Hans Larsen'ene som er funnet (jfr innlegg 3).Vær oppmerksom på at alderen i FT1865 er alder ved neste fødselsdag. Ettersom tellinga ble holdt 31. desember 1865, vil det i praksis si at vi må regne 1866-71=1795. Men så er det pluss/minus, da....Det kan jo også være født en Hans Larsen i Hedrum i 1795 eller der omkring som har flyttet ut av sognet før FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg tre barn dpt i Hedrum i tidsrummet 1774 -1777-Ole dpt. 12 mai 1774Jacob dpt 21 jan 1776og Anne dpt 5 jan 1777.Legger inn en lenke til Anne : LenkeDåpen til Hans finner vi ikke på digitale arkiv over kirkebøker herfra, men han har du jo funnet før på Fam. s.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter Hans Larsen og hustru i Vilhelm Møllers Sandarbøker.Her var dessverre få opplysninger om Hans Larsen. på s. 250 under Haraldsrød fant jeg en liten opplysning: Den andre parten av Haraldsrød ble solgt fra Treschow i 1839 til to kjøpere. Olaves O. Gokstad og HANS LARSEN.I 1842 har Hans Larsen og Anne Secilie Christensdatter to barn konfirmert på Haraldsrød.Maren Andrea Hansdatter i 1842 og Jan Hansen i 1845.Her er en lenke til Jan Hansens konf. LenkeDessverre er ikke kirkbøkene mellom 1799 og 1833 tilgjengelig i digitale kilder. Hadde håpet å finne barndåpene og faddere, det kunne være et spor bakover til Hans Larsens opphav.Mulig du kan få hjlp til oppslag av Inger Oleas dåp i kirkebøker.Lykke til med leting etter Hans Larsens opphav.Lurer på om det finnes opplysninger i skifter etter Hans Larsen fra Fjære? Det var en del Hans Larsener som må utelukkes før du kan få vite hvem som er din ane.Skal fortsette med søkingen i de kilder jeg finner.Mulig du kan få hjelp av folk fra Hedrum Historielag. De har tilgang til en del kirkebøker der, og har hjulpet meg med oppslag før.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner Inger Olea Hansdatter dpt 1823 i Sandar på F.S.LenkeDet skulle vel være mulig å finne dåpen i kirkebøker , forhåpentligvis også med faddere?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den Hans Larsen som er nevnt på Eftedal i Bygdeboka for Hedrum . I følge den usikre Fam.s. er han gift samme året 1823 i Hedrum med denne damen.LenkeHer trenger du nok eksperthjelp til å finne ut hvem din Hans Larsen fra Hedrum kan være. Det er vel lite trolig at samme Hans Larsen har giftet seg 2 ganger så tett, selv om det kan være feilmarginer her?Håper Kristian kan hjelpe deg å løse dette.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Hans Larsen fra Eftedal og Gjertrud M. Henriksdatter får to barn i Larvik døpt henholdsvis 17 nov 1823,Langestrand, Lars Hansen , og Karen Margrethe Hansdatter,dpt 19 jul 1829. Larvik. ( I følge F.S.)Da er det i alle fall ikke samme Hans Larsen som gifter seg i Sandar.Får se om Hedrumskifter kan si noe om Hans Larsen Fjære.fra 1801-tellingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.1823 Ungkarl Hans Larsen Eftedal Pigen Giærtrud Margrethe Hendrichsdatter Gielstad Her har du avskrift fra Hedrum kirkebok (Hedrum Historielag).Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si en våkner når det renner inn med meldinger fra Digitalarkivet om nye innlegg ang. Hans Larssøn !Kjempefint at dere alle forsøker å hjelpe. Jeg trenger nemlig hjelp her.Status har ikke endret seg siden 2004. Har studert problemet fra tid til annen, men har vel lett for å jobbe med slektslinjer som ikke gir så stor *motstand*.Mitt utgangspunkt var søk på FT 1801 med fornavn Hans og farsnavn Lars. Har også forsøkt med farsnavn Laurits men det ga ingen resultat.Han/Lars ga følgende resultat :Gården Fjære: Hans f.ca.1796-97 Far Lars Andersen 33 år. Mor Inger Helvorsdtr. 31 år. Plass med jord.Eftedal: Hans f.ca.1795-96. Må være uaktuell da han gifter seg med Gjertrud Margrethe Henriksdtr. Gjelstad. Ref. Hans innlegg 2 og Kolbjørn innlegg 16 der giftet tydligvis finner sted i 1823, samme år som min Hans gifter seg i Sandar.Hafallen: Hans f.ca. 1800. Jeg velger å tro at han tross alt er alfor ung.Bommestad: Hans f.ca.1797-98. Far Lars Abrahamssen 43 år. Mor Sophie Jensdtr. 42 år.Lysnes: Hans f.ca.1798-99. Far Lars Nielssen 31 år. Mor Søney Knudsdtr. 44 år.Jeg har lest Lorens Berg bb Hedrum uten å kunne finne antydning om noe flytting til Sandar. Hans på Lysnes mener jeg overtok gården. Jeg har masse notater men som vanlig blir det litt uoversiktlig når jeg ser på det lenge etterpå.Det er mulig at Hansene på Fjære, Bommestad og Hafallen bør sjekkes opp dersom dette er mulig.Kristian nevner i innlegg nr. 8 at familien kan ha flyttet før tellingen 1801. Jeg mener å huske at jeg ved et eller annet søk, et eller annet sted kom over nok en Hans fra den aktuelle perioden, men at jeg ikke fant familien i 1801. Jeg kan imidlertid ikke finne notatet på det. Min sekretær (som forøvrig er meg selv) har naturligvis slurvet og arkivert feil ! Jeg kom faktisk ikke på det før Kristian nevnte muligheten. Jeg må vel rote i notatene.Kan det tenkes at en må tenke Hedrum i litt større geografisk perspektiv ? Kanskje søke på nabokommunene fra den gang ? Har tidligere forsøkt søk men er for øyeblikket usikker på hva det resulterte i. Nok et arkivproblem.Gunn ! Inger Olea var født i des.1823 døpt 26.12.Det er naturligvis mye ugjort i denne saken.Er glad for hjelpen jeg får !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Du har ikke funnet faddere ved Inger Oleas dåp i 1823?Det kan muligens være spor til Hedrumopphavet til Hans Larsen, om du finner disse i kirkebøker?Det var ikke lett med så mange Hans Larsener f. ca samme år i Hedrumdistriktet.Mulig at Kolbjørn kan finne ut om hvilke Hans Larsener som blir konfirmert i Hedrumbygda ca 1815 + - et par år?Kolbjørn har vært til stor hjelp for meg ved søk etter mine aner før.Mulig de også har en oversikt over utflyttede Hans Larsener i sine arkiv?Lykke til fortsatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Fra Avskrifter på Hedrum Historielag har jeg enda et par Lars`er som jeg ikke kan se har vært oppe til vurdering. Jeg tar forbehold om at de lever opp til gifteferdig alder:Hans Larsen, dpt. i Hedrum 6.jan.1793 – far Lars HusebakkenHans Larsen, dpt. i Hedrum 6. sept. 1795 – far Lars SandfossenHar dessverre foreløpig ingen gårdsnavn. Antar at jeg skal kunne få sett igjennom aktuelle konfirmasjoner på mandag kveld.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Husebakken er plass under Utklev. Sandfossen er så vidt jeg vet plass ikke langt fra Hagenes – retning Gåsholt.Hans Larsen Husebakken er dessverre død 1793, 1 mnd. gammel. Håper Hans Larsen Sandfossen kan være en aktuell kandidat.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye innlegg !Kolbjørn nevner Hans f.1795 med far Lars Sandfossen. Jeg er temmelig sikker på at det var han jeg en gang fant. (Mitt innl.17). Husker navnet når Kolbjørn nevner det. Har forsøkt forskjellige søkemåter på FT 1801 uten å kunne finne han i Hedrum. Fam. kan ha flyttet før 1801. Er jo faktisk en mulighet !Holder forøvrig på med å forsøke å *avdekke* de Larsene som gifter seg i Hedrum i perioden 1785- 1800 men ikke finnes i FT 1801. Bruker Digitalpensjonatet der Kristian har *rom 74* med blant annet registrering av *Trolovede og viede i Hedrum 1751-1801. Skriver opp alle brudgommer som heter Lars og brudens navn. Når jeg tester dette mot FT 1801 vil jeg sitte igjen med en liste med Lars-gifter som har forsvunnet fra Hedrum.Her er det naturligvis mye etterarbeide. En må finne ut av hvor de ble av, om noen er døde, og om ekteskapet i det hele tatt resulterte i en Hans født i den aktuelle perioden.Av det jeg kan se så langt blir ikke denne listen veldig lang. Jeg finner de fleste i FT.Håper ikke forsøket betraktes som helt håpløst !Kolbjørn !! Fant nettopp et notat på Sandfossen ! Sandfossen er et underbruk til Fjære som jeg nevte i innlegg 17. Lars Andersen (Sandfossen) er notert f.1768 - d.1856. Jeg mener å ha det fra Lorens Berg bb Hedrum.Jeg kan ikke finne notat om faddere ved Inger Oleas dåp Gunn. Må imidlertid være noe som bør sjekkes.Jeg forsetter å søke, tydligvis med gode hjelpere !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Ved foreldresøk på F.S på Lars Andersen og Inger Halvorsdatter finner jeg følgende barn født i Hedrum: Lars dpt. 25 jul 1802Lene Maria dpt. 11 sep 1800Anne Maria dpt 3 mars 1805 Ellers finner jeg en Hans Larsen døpt Des 1891. Her er faren Lars men med et annet etternavn. ( En av kandidatene Kolbjørn nevnte) Det så også ut til at en Hans Larsen med samme far ble f. senere , 1893 også. ( Kan være at første bror er død før neste ble oppkalt?) Det kan likevel være samme Lars Andersen som kalles Sandfossen i andre kilder, og som blir kalt etter plasser der familien bodde?Kolbjørn kan sikkert si mer om dette?LenkeHåper det er mulig å finne ut om denne Hans vokser opp og senere gifter seg utenbygds?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Hans Larsen som bor på Fjerre i 1801 stemmer med foreldre og en del søsken som jeg fant på Fmam. s. Gutten er her fem år og det må vel bli han som da er den mest aktuelle kandidat?LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå begynner det å bli mange baller i lufta her; har noen tatt for seg Hedrum bygdebok (da mener jeg Krohn-Holms) for om mulig sjekke ut en eller flere av kandidatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.