Gå til innhold
Arkivverket

[#22451] Emigranter från Norge ca 1864


Gjest lennart Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest lennart Johansson

Jag söker efter en släkting som ska ha emigrerat till Amerika ca 1864 och hon har troligtvis åkt från Norge för jag kan inte hitta henne på den svenska emigrant skivan. Hennes namn var i sverige Karin Dorothea Simonsdotter f.1839 sverige (Kan vara i dalby, Värmland men jag har inte funnit henne i födelseböckerna där) Jag har sökt denna kvinna även här på digital arkivets sidor för emigranter men tyvärr ingen tur där heller och tyvärr så finns det ingen lista för omkring åren 1863-1866 som vi tror att hon ska ha farit för i en husförhörslängd 1881,i Södra Finnskoga, värmland så står det att hon ska ha farit till Minnesota för omkring 17 år sedan och räknar man bakåt så skulle det bli ca år 1864. Hon har varit obefintlig från år 1860 i södra Finnskoga och det verkar som hon for över till Norge med sin broder Martin Simonsen f.1842 då och han vart också obefintlig år 1860 och han vart i Norge. Så det mest troliga är att hon åkte från Norge.Nu till min fråga hur ska jag kunna hitta denna Karin Dorothea i Norge, och var och när for hon till Amerika, var hon gift när hon for, eller hade barn? Tacksam för alla möjliga tips på hur jag ska finna henne. Hälsningar Lennart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lennart Johansson

Hej Birger, tack för ditt svar. Martin har jag också funnit i 1875-telling men tyvärr inte 1900-telling så jag vet inte vars han tog vägen efter sin frisläppning 1876-10-09. Du har inga ideer om hur jag ska kunna hitta hans syster Karin Dorothea som emigrerade? Hälsningar Lennart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Ved www.ancestry.com har de en message boards som dette brukerforumet vi har her. Der kan du spesifisere til Minnesota og rette spørsmålet om noen kan hjelpe der. De har census for omtrent hvert tiår - du kan selv abonnere på denne søkemotoren ved ancestry eller evt. stille spørsmålet og andre har mulighet til å bidra med hjelp... Noe kan du søke selv ved ancestry om du logger deg inn, men det er såklart bare begrenset muligheter... Du kan jo evt. kontakte Riksarkivet om det finnes emigranter registrert på film for denne tidsepoken du leter etter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.