Gå til innhold
Arkivverket

[#22453] Hans Hansen f. 1857 i Eidsvoll / Ulvindeie (Olvi)


Gjest Gry Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Olsen

Søker opplysninger rundt denne personen og hans familie. Har forsøkt å finne familien i garsdhistorie for Eidsvoll uten hell. Lite eksisterer jo av kirkebøker fra området. Hans var sønn av Hans Hansen (fødested Eidsvoll) og Lisbeth (Elisabeth?) Pedersdatter (fødested Stange). Hun hadde sønnen Andreas - de fikk Hans f. 1857, Jens Petter, Anton f. 1862, Hanna f. 1865 og Bernhard f. 1867. Flere barn?? Har funnet Anton, Hanna og Bernhard i klokkerbøker - fam. bor da ved Ulvindeje. Faddere til barna er alle fra Ulvind eller Hellum. Husmand Hans Hansen dør 18/10-1869, 37 år ved Ulvineje. Fam. er ved FT 1865 for Eidsvold ved Langsæt sogn, Ulvin og garden Lien (denne lå under Ulvin Søndre). Jeg har ikke funnet Lisbeth Pedersdatter i FT 1875 eller 1900. Ikke under døde i det som finnes av kirkebøker, men det mangler også årene mellom 1871 og 1875 (Langset sogn). Død i den tidsepoken? Alle barna er nemlig spredd rundt på gårder i FT 1875. Hans er ved FT 1875 ved Karlstuen (Eidsvold) som skomagerdreng, Andreas og Jens er som hhvs tyende og legdslem ved Ulven Nedre, Anton er fattiglem ved Hellum Øvre, Hanna er legdslem ved Korslund Nordre og Bernhard legdsbarn ved Ulven Nedre. Finner Hanna og Jens konf. i Eidsvoll (Digitalarkivet). Jeg vet at 'min' Hans havnet i Tønsberg og fant sin utkårede - de giftet seg borgerlig i Kristiania. Herfra har jeg hans f.dato 10/10-1857 og at han er født i Eidsvoll. Har ikke funnet hans foreldre som gift i Stange el. områder rundt - ikke som utflyttet derfra heller. Er det noen som sitter med opplysninger? Om Hans` søsken? Gårdene Ulvin, Korslund m.m.? Rundt Ulvin lå bl.a. gårdene Sleppen og Hellum - husfedre Anders Hansen, Ole Hansen og Lars Hansen - har spekulert i om disse kan være brødre av Hans Hansen d.e.?? (disse er oppgitt som faddere av hans barn). Kan Hans d.y. ha drevet noe slags form for skomakervirksomhet i Eidsvoll?? Takknemlig for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Sannerud

Regner med at du har fått oppklart denne saken Gry med innlegget fra Trond. Ett lite hjertesukk er at når det tas opp slike saker på denne sida så bør ikke svarene være mer personlig enn at de kan deles med oss andre, slik Tronds innlegg er ovenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Takk for svar! E-mailen som kom handlet om navn på hans foreldre og søsken - og hvor Hans Hansen den eldre var fra - husmannsplassen Sleppa. Han var sønn av Hans Olsson og Johanne Larsdatter. Hans søsken drev på gårdene Korslund og Hellum, samt Sleppa. Lisbeth Pedersdatter døde 5/11-1875. Det hjalp meg videre, men jeg lurer fremdeles på hva det ble til med alle Hans` søsken som ble satt på legd rundt omkring? Kan noen fortelle rundt disse gårdene som er omtalt? Sleppa? Fra e-mailen ble det skrevet at Hans d.y. er født i Stange. Jeg har lett i flere kirkesogn rundt Stange + denne, men ikke vært heldig. Noen heldige?? :-) Lurer også på om det var skomakervirksomhet i Eidsvoll iht min 'yngre' Hans - han gikk i lære hos skomakermester Peder Olsen, gift med Lovise Hansdatter. Takknemlig for all hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Takk for svar! Er det noen som kan svare meg på kirkebøker fra Hedmark? Om Hans d.y. er født i Stange - gjelder kirkebøkene som omhandler dette området kun Stange, eller må jeg inkludere bl.a. Romedal? Evt. andre områder? Noen som har tilgjengelig kirkebok og kan gjøre dette oppslaget for meg? Denne Hans meldte seg ut av statskirken 12/5-1882 - kan han ha gjort det i Eidsvoll? (Ble ikke gjort i Tønsberg). Av FT 1900 bor Hans med familie i Kristiania - de er alle oppført som methodister. Har funnet de eldste av hans barn som dissentere i Tønsberg og 1 sønn som dissenter ved Paulus menighet. Har lett etter 3 barn til, men finner de ikke. Er det noe register utover dissentere som står i kirkebøkene? Methodistmenighet? Jeg vet at Hans Hansen og kone Anna Catharina f. Olausdatter (omtaler seg også ved Dahl) bodde i Thorvald Meyers Gade 51 ca 24/4-1889 (oppgitt som bopæl ved borgerlig vielse). Eldste sønn er født 24/8-1889 - nevnt under Dissentere i Tønsberg. Uvisst når de havnet der. I 1894, barnet som er funnet ved Paulus menighet, bor de i Helgesensgate 58. Finnes det telling fra Kristiania rundt denne tida? Noe annet jeg kan lete i? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. metodistmenighetene var det 5 ved forrige århundreskifte i Kristiania. 1.metodistmenighet er filmet (som egen menighet). Vet du hvilken menighet det er snakk om ?I tillegg innleverte de såkalte dissentermenighetene oppgaver over dåp, vielser osv., og disse befinner seg i Oslo Byarkiv. Men her er det store hull, ikke minst mht. metodistene.Når det gjelder Hans d.y., så er det kun Stange du kan lete i om han er døpt der (senere går det parallelle bøker for hovedsognet samt Tangen og Ottestad). Har du funnet konfirmasjonen hans og hva står det der? (PS. Har bare skumlest øvrige innlegg så jeg håper jeg ikke har bommet mht. svaret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Vet dessverre ikke hva slags metodistmenighet de tilhørte. Som jeg skrev bodde de i 1894 i Helgesensgate, og der er en sønn ført inn som dissenter. Det stod minimalt, kun hans fødselsdato og foreldre, samt deres adresse. De andre barna er født i 1896, 98 og 1900. Disse fant jeg ikke ved Paulus Menighet, men familien kan jo ha bodd ett annet sted i 1896... Ved FT 1900 bor de ved Toftes gate 25 og denne skal jo tilhøre Paulus menighet, men fant ikke yngste barnet som er datert født 19/8-1900 iht FT 1900. Hvor kan jeg låne det som er filmet fra methodistmenigheten? Kanskje jeg bør ta meg en tur inn til Oslo Byarkiv? Vedr. konfirmasjonen; han er mest sannsynlig konfirmert i Eidsvoll rundt 1870-72 - så vidt jeg vet er det ikke kirkebøker som dekker årene (det er en stund siden jeg lette gjennom det materialet som var - fant han ikke da, men er ikke 100 % sikker på hva som eksisterer). Når det gjelder hans fødsel i Stange, så har jeg lånt film fra aktuell periode derfra. Og jeg fant ingen Hans født da og heller ingen 10/10-1857. Lette også noen år før og etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg må innrømme at jeg mister tråden og oversikten over foreldre og barn, hvem som heter hva og når de er født/død, hvor familien(e) til enhver tid bor.Men uansett, om du allikevel skal på byarkivet ( i forbindelse med din andre etterlysning ), ville jeg forsøkt 'dissenterregnskapene' for metodistene. Du kan også kontakte Metodisykirken i Oslo, de har noen eldre kirkebøker for metodistmenighetene (eller hadde for et år siden i alle fall). Men hvilken metodistmenighet hadde vært stor hjelp. Og disse menighetene fulgte ikke øvrife menighetsgrenser.1. metodistmenighet er filmet for perioden 1865-1892, antar Byarkivet har disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.