Gå til innhold
Arkivverket

[#22458] Trenger hjelp til oppslag i kirkebok for Bø i Telemark ca 1802.


Gjest Gunnar Bjørge
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Bjørge

Anne Tarkjelsdtr. født 1802 i Bø i Telemark. Gift i 1828 med Even Olavsson Fivilbøen i Seljord. Trenger hjelp til å finne hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvilke kilder har du som sier at Anne Tarkjelsdatter er født i Bø i Telemark? Jeg kan ikke finne henne i kirkeboka.Hva står det ved vielsen i 1828? Hva het barna deres?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det ser ut som kilden er den nye Seljordsoga bind V bl.a. s 687.Barna er Signe, Olav, Olav, Tarkjel, Anne (Evens mor het Anne).På Family search ser det ut som de gifter seg 27.1. 1828 i Seljord. Anne Torkildsdtr er i denne kilden oppgitt å være 22 år, mao født ca 1806. Det står ikke noe fødested i denne kilden.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bjørge

Jeg har fått god hjelp på nettet for å finne fram til Anne Thorkildsdtr.Gjengir dette:I den nye Seljordsboka finner jeg familien igjen på gården Holtarholet (s. 687):Even Olavsson Fivilbøen 1795 - 1846 fra Møsstrond g. 1828 med Anne Tarkjelsdtr. 1802 - 1867 fra BøBarn: (1. f.?, 2. på Gibbøen, 3 på Fyrileiv, 4 og 5 på Holtarholet)1. Signe, ca. 1830, til Larvik 1856 2. Olav,1833 3. Olav 1836, g.1 1858 med Hæge Guttormsdtr. Århus - til 126.7 Dalen. 4. Tarkjel, 1840 5. Anne, 1844-1845I kirkebøkene for Seljord har jeg sett litt på disse folka:Even Olavsson ble døpt 2de post Trinitates i Aamodtsdal kirke foreldre: Ola Gunleiksson og Anne Eivindsdtr. Skinnarland Han døde 10. juli 1846 og ble begravet 25 juli 1846 i Aamodtsdal Jordpåkastelse 16. august 1846. Han var husmann - Fattiglem - 46 år, og bosatt på HolterholetAnne Tarkjelsdtr. fant jeg ingenting på, muligens må du der leite i kirkebøkene for BøLitt utfyllende på barna: 2. Olav, f. 16 mars 1833 - døpt 25 august 1833 - ægte Foreldrene er da bosatt på en plass under Gibbøen i Aamodtsdal. Faddere: Hæge Vetlesdtr. og Vetle Lavrantzson Rinde, Sigvard Bjørnsen (Jørrandalen ?), Ragnhild Torstensdtr. Bakke Hjemmedøpt av Knud Jarandson B...bøen. 3. Olav, f.22 april 1836 - døpt 10. juli 1836 - ægte Foreldrene er da bosatt på Fyrilev i Aamodtsdal Faddere: Anne Jørundsdtr. Skinnarland, Vetle Bjørnson Skinnarland, Bjørn Vetleson Skinnarland Guro Nerisdtr. (Glosimot ?), Aslaug Jonsdtr. (Greier ikke å lese etternavnet da akkurat den linja er veldig mørk hos meg) Hjemmedøpt av Ole Knudson Fyrilev4. Tarkjel, f. 14. desember 1840 - døpt 1. juni 1840 - ægte Foreldrene er nå bosatt på Holterøen i Aamodtsdal. Faddere: Svanoug Olesdtr. Eikqvam, Guro Halvorsdtr. Klypa, Ellef Halvorsen, Anne Halvorsdtr Groven, Halvor Evensen Groven Hjemmedøpt av Even ......... ------- 1. Signe I kirkebok for Seljord den 8. oktober 1848, under konfirmerte finner jeg følgende: Nr. 66 - Signe Evensdtr. Holterhollet - fødested Suldal. (Kan ikke finne noe gård i Seljord under dette navnet) Foreldre Even Olsen og Anne Thorkildsdtr. fra ? (greier ikke å tyde hvor hun kommer fra)Signe er vaksinert 28. juli 1832 av Ole Olsen Glosimot.I kirkeboka for Seljord, under utflytting finner jeg igjen den samme Signe som da flytter fra Seljord 20 juni 1856 til Larvik- 26 år. ------ Det er Signe, som i 1867 giftet seg med Ole Andersen, Grøtterød i Brunlanes, som vårt slektsledd. Etter folketellingene er hun født i 1828. Har ikke funnet dåpen, men er født i Suldal. Jeg ser at det i 1801 var en gård i Bø som het Subdal.Hilsen Gunnar Bjørge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mary Farrell

While I can't help with Anne Tarkelsdtr, I can make a correction to Even O. Fivilboen's parents.He was the only legitimate son of Anne Evensdtr Skindarland/Fivileboe. She had 3 illegitimate children, but Even was the son of her husband Ole Lottovson. Anne was a girl who couldn't say no.Ole Lottovson and Anne Evensdtr were married 21 Sep 1794. He was a widower at the time of the marriage, but had no surviving children from his first marriage. Ole Lottovson died in 1795. He was found dead on the way from Traaen & Mosstrand. He was buried 4 Oct. 1795 at the age of 39.I don't know where Ole Lottovson came from, but suspect that he is part of the Espelid family of Eidsborg annex, Laardal, Telemark.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.