Gå til innhold
Arkivverket

[#22459] Hans Albrigt Jensen, født 1776 i Namdalen, d. 1816.


Gjest Ørjan  Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan  Larsen

Hei. Er det noen som vet noe om denne mannen? Hans Albrigt Jensen, f. 1776 i Namdalen (Vet ikke hvor), d. 1816 i Sømna på Helgeland,(Nordland). Han ble gift 1811 i Sømna med Johanna Taraldsdatter Stein, f. ca 1788 på Sømna. Hans var omgangslærer i Solstad distrikt i Bindalen (Nordland) fra 1796 til 1816. Jeg søker Hans foreldre og søsken og forfedre. Om noen vet noe så kontakt meg.Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ørjan  Larsen

Hallo. Noen som vet hvor jeg kan søke på skolelærere? Kanskje står denne mannen oppført for Nordland. Kanskje står det der noe om hvor han kom fra.MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hanne Hanssen

I oversikten over konfirmerte i Solstad og Vassås, finnes:1795 126 B V..Hans Albrigt Jensen Skotnes m 17Skotnes ligger i Nærøy og grenser til Bindal. I Nærøy bygdebok b.VI kan det finnes noe under Skotnes.Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Har du sett på Hans Busch Jensen som står oppført på 4.4 side 65 i Bind I av Bygdal bygdebok under Hollup. Det står at han var gift andre gang med Johanna Taraldsdotter f 1788 d 1821 i 1817, datter av tarald Iversen og karen Johannesdtr Stein fra Sømna. Men denne karen står oppført som død 1863 og ikke 1816 naturligvis. Kan det være at Johanna Taraldsdtr bare hadde barn med en person og ikke to, og at Hans Busch Jensen og Hans Albrigt Jensen Bø er en og samme person? Det virker litt merkelig at hun i 1812 skal ha barn med den ene, i 1814 med den andre i 1817 gifte seg med den første og får deretter nok et barn.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei.Johanna ble gift første gang med Hans som døde i 1816 og andre gang med Hans Busch Jensen som døde i 1863.Johanna hadde to barn med den første mannen, de ble født i 1812(Hans) og 1814(Katrine). Dette er korrekt. Disse Hansene er to forskjellige, dette har jeg sjekket. Hun flyttet fra Sømna som enke og giftet seg på nytt i Bindal. Så Hans som døde i 1816 skal ha vært omgangslærer i Solstaddistrikt i Bindal i 1796, som før nevnt.Det er riktig at Skotnes er et sted i Bindal, for der har jeg vært. I lenken som Ketil Harbek la inn her så tyder dette på at det er rette person.Men hvor var han fra? Finnes det noen i Namdal som utflyttet til Bindal og hvordan finner jeg det?Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Hildrum

Kan han være sønn av Jens Mortensen Bueng f 1755 i Leka og Marit Hansdtr Holand f 1751 i Nærøy. De hadde en sønn Hans Albrigt f 1777. De bodde på Horven i Kolvereid fra 1777 til 1783, da dro de derifra, men ukjent hvor. Trolig langt av sted hva nå det skal bety. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei Anne.Det kan godt hende du har funnet foreldre her. Jeg aner ikke hvem som var mor og far. Men han skal vær født i Namdal, Nærøy. Vet du noe mer om Jens og Marit? I folketelling for Bindal 1801 er Hans oppført som skolelærer og 24 år. Da stemmer fødselsåret 1777.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hei Ørjan, Det er for mye å legge inn her. Har du fremdeles den gamle adressen jeg har brukt kan jeg snde det dit.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.