Gå til innhold
Arkivverket

[#22460] Blandine,- merkelig navn


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Jeg har hatt et innlegg inne angående Blandine Olsdatter, uten at jeg har kommet noe videre i slektsforskningen av den grunn. Blandine er et veldig spesielt navn (muligens fransk?). Er det andre som har hatt forfedre ned det navnet, så vil jeg gjerne vite det. Det kunne jo være artig å se om det forekom spesielle steder i Norge. Blandine Olsdatter levde fra 1714 - 1791 i Fåberg. Hun er også kalt Blandine Petersdatter et sted. Håper på svar.Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Et absolutt sjeldent navn er det i hvert fall, en femårig Blandine Maria i 1801 (Chra.) og en 27-årig Blondine Maria i Moss. Blandine og Blondine er kanskje varianter av samme navn, men det er bare fem i 1865, og ni i 1900. Ser ut til å forekomme sørøst i landet (Oslo, Vestfold). Jeg finner ikke navnet i Norsk personnavnleksikon. Men en opprinnelse må det jo ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Varianten (?) Blondie brukes jo både som fornavn samt som kallenavn på kvinner med blondt hår blant (iallefall) engelsktalende i dag. At Blandine/Blondine kan være et slikt navn er vel ikke usannsynlig? Det kan jo stamme både fra Storbritannia og diverse land på kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedkommende i Christiania er i alle fall døpt Blandine Maria (17.01.1797 i vor Frelsers Kirke), datter av parykkmaker Jens Jensen Torp og Maren Magdalena Høne (også skrevet Hønne).'e-endelsen' på jentenavn er sjeldent ved innføring av dåpen i vor Frelsers Kirke på denne tiden, nesten konsekvent blir 'a-endelser' benyttet til forskjell fra Slotsmenigheten og Aker. (Ellers er ikke staving av navn fra FT 1801 for Christianias vedkommende noe særlig å feste lit til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.