Gå til innhold
Arkivverket

[#22482] Maren Hansen f. 1841 i Ullensaker


Gjest Tom Kull
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Kull

Min oldemor Maren Hansen er et lite mysterium, jeg finner få andre spor etter henne enn i FT 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&variabel=0&postnr=104775&fulle=true&spraak=n>Lenke hvor hun er enke og bor med sine fire barn i Toftesgt. i Oslo. Helga er min farmor som jeg aldri fikk oppleve da hun døde allerede i 1931. Maren står oppført i adresseboka fram til 1926 og døde antagelig deromkring.Ole Hansen, min oldefar, har jeg hverken fødsel eller døds-årstall på, men trolig har han forlatt denne verden en gang mellom 1887 når yngste sønn ble født og 1900 hvor Maren står oppført som enke i FT.Et mer usikkert spor finner jeg i I FT 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Tom. Har du navn på Marens foreldre?Hun har samme etternavn som sin mann, vet du om det er hennes pikenavn eller om hun har tatt mannens etternavn?Har du sett i Kirkebøkene for Ullensaker?I og med at hun bodde i Oslo vil jeg vel tro at Oslo Byarkiv har en del opplysninger. For mange år siden lette jeg etter personer som var død i Oslo, og da ringte jeg Nordre Gravlund ved Sagene,,og der fikk jeg en del opplysninger, for de hadde alle som var død i Oslo på data, men det er jo alltid en fordel å ha fødselsdato på vedkommende.Dette var riktignok for noen år siden, men det kan jo være verdt å prøve..... Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Tom!Min oldemor het Maren og bodde i Toftesgate. Hun var født i Ullensaker og hadde faktisk en datter som het Helga også....Men min het Maren Gurine Olsdatter og var født i 1866. Hun bodde iallefall i Toftesgt.30 fra 1917 til 1940, minst. Jeg prøvde å finne ut når hun døde uten å lykkes(enda). Jeg kontaktet Paulus menighet som skulle dekke denne gaten på Grünerløkka. De gjorde hva de kunne for å hjelpe meg men vi fant henne ikke. Hvis du vil prøve lykken så har de e-post. For å prøve å omskrive e-adressen så er det'navn'.menighet@kirken.oslo.no-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei! Utfra FT 1900 ser det ut til at alle barna er født i Kristiania. Toftesgate hørte til Paulus Menighet - om du har tilgang til bibliotek, ville jeg prøvd å bestille mikrofische. Let etter barnas fødsel - rundt 1880. Der vil nok mors pikenavn stå oppført. Ved 'MINI 3 1879-1891 11 Fødte' fra Paulus Menighet vil du kanskje finne noe. Det er ihvertfall en start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Torill og Gry Vibeke!Takk for råd og svar.Min Maren bodde i Toftesgt.64 og jeg har ikke funnet opplysninger om hennes foreldre da jeg ikke vet hva hun hette som pike. Jeg har lett i kirkebøker for Ullensaker, men har ikke funnet henne der.Jeg finner heller ikke ut av oldefar Ole Hansen, da det finnes veldig mange med samme navn. Jeg tror han var skomaker da det bodde to Ole Hansen i årene 1883-87 i Schæffersgt. som er rett rundt hjørnet for Toftesgt.64. En skomakersvend i nr.12 og en mester i nr. 6. Det er usikkert om noen av dem kan ha vært min oldefar. Det bodde faktisk også en Ole Hanssen i Toftesgt.64, men han var enkemand i 1885, og har trolig ingen forbindelse.Er det flere som har gode råd der ute er jeg en glad mottaker :-) mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner ei Maren Hansen på Familysearch hun er født 09.02.1841 Ullensaker døpt 28 mars 1841 Foreldere Hans Olsen og Inge Gundersdatter du finner dem på Dølin i 1865 tellingen hele familien. Selv om ikke alt er å stole på på Familysearch så har du noe å gå ut fra. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hei Tom! Dersom Helga er din Farmor, bør du begynne med henne. Dersom hun giftet seg med din farfar, vil du sannsynligvis finne f.dato/evt. konfirmasjonsdato/sted på henne i kirkeboka for vielsen.Så må finne farmoren din født, hvor du så får tak i morens pikenavn, og fødselsåret. Så kan du jobbe deg videre.Du må starte med den nyeste generasjonen først, og så jobbe deg bakover.Siden Maren står oppført i adresseboka fram til 1926, vil hun også stå oppført i folketellingene for Oslo. Her vil du finne fødselsdato.Det skal mye til om det er 13 års aldersforskjell på 2 folketellinger, men, det kan skje.OLESDATTER, Eline Fredrikke Hildora Christening Gender: Female Birth Date: 26 Dec 1875 Christening Date: 18 Jun 1876 Recorded in: Oslo, Akershus, Norway Collection: Domkirken; Trefoldighet; Den Norske Kirke Father: Ole HANSEN Mother: Maren LARSEN Source: FHL Film 255761 Dates: 1870 - 1876kan se ut som den lille tassen som ikke hadde fått noe navn i 1875, men, hun er ikke døpt i domkirken, ikanskje noen kan se etter i Trefoldighet? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Paret i Toftes Gade 64 i Kristiania står oppført som (avdøde) skomager Ole Hansen og Maren Gulbrandsen ved sønnen Fredrik Ferdinands konfirmasjon i Petrus menighet 21.04.1901. (Petrus Mini 6 1889-1908 4/8 f.114 no.11)Fredrik Ferdinand ble født i Schæffers Gade 12 10.03.1887, døpt i Paulus kirke 24.07.1887 (Paulus Mini 13 1887-1894 1/14 f.11 no.182). Foreldrenes navn som ved konfirmasjonen.Herfra skulle veien være lett (forhåpentligvis), du har folketellingen 1885 og 1883 å støtte deg til i tillegg til adressebøker samt Marens pikenavn ( som trolig var Gulbrandsdatter ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Et tipssøk på www.slekt.no på folketellinger for ullensaker 1865 eller 1875jeg fant 2 stk maren hansdatter f 1841 Det kan jo være noen av disseDet var jo ikke uvanlig at man fikk barn opp i alder den gangen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! FT 1907 gir en annen opplysning om Maren! Maren Hansen f. 1851, 24 juni! Eidsvoll, Syerske, EnkeBarna: Helga Malmfrid Hansen, f. 14. des. 1879 i Kristiania, Syerske Minni Olina Hansen f. 9. oktober 1881 i Kristiania, Ekspiditrise Wilhelm Eugen Hansen, f. 23 januar 1884 i Kristiania Konditorlærling og, Borghild Magrethe Hansen, f. 14. november 1889 i Kristiania, Syerske, bodde 1. jan 1906 på Enebakneset. flyttet til Toftesgate 1.12.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Noen timer vekk fra pc´n så strømmer tips, råd og hjelp inn, tusen takk til alle! Nå har jeg noe å jobbe videre med.Geir, det er rette Maren og Ole du har funnet da Fredriks fødselsår stemmer, så da har jeg fått Marens etternavn som pike.Fødselsåret derimot er mer usikkert, som jeg ser det har jeg valget mellom 1841 og 1851, iflg Lailas funn i FT 1907, takk Laila, heller jeg mot 1851. Maren og noen av barna + svigerdatter Borghild må i en periode ha bodd på Enebakneset. Noen spørsmål til deg Laila, er 'flyttet tilbake til Toftesgt 1.12' å forstå som 1.des.1907? Er også litt i tvil om det kan tolkes til at det bare var barna som bodde på Enebakneset.Min neste utfordring er å finne Maren i FT 1865 el.75. Jeg har flere variabler på fødselsår, 1841,1851 og 1854 og fødestedene kan være både Eidsvold og Ullensaker. Søkekriteriene Maren Gulbrandsdtr. 11, 14 eller 24 år, fødested Ullensaker eller Eidsvold gir ingen match, er det noe jeg har oversett?Takk for at du brukte av din tid for meg på Byarkivet; Laila.Beste hilsen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jeg greide i iveren å transkribere litt feil i mitt forrige innlegg ikke 'feil feil', men utelata-noe feil:ALLE bodde i Toftesgate 64 - 1. januar 1906 untatt BORGHILDMaren - alt rettHelga Malmfrid - alt rettMinni Oliana Hansen f. 9 Oktober 1881 i Kristiania, Ekspeditrise - ugiftWilhelm Eugen Hansen f. 23 januar 1884 i Kristiania - Bogbinder - ugift -Fredrik Ferdinand Hansen f. 11 marts 1887 i Kristiania Konditor lærling ugift **** Borghild Magrethe Hansen f. 14 november 1889 i Kristiania Syerske Ugift - forrige bosted Enebakneset, flyttet til Toftesgate 1,12. Her er det helt klart en misforståelse, hun bodde på Enebakneset 1. januar 1906, og flyttet 1.12. tl Toftesgate Tom, du bor så nærme Oslo Byarkiv at du bør ta deg en tur og se selv disse folketellingene.Det står ikke noe om at Borghild er Svigerfdatter!!!!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei LailaNå ble det mer forståelig, takk skal du ha.Hvorfor jeg sier svigerdatter skyldes at Wilhelm senere ble gift med en Borghild så jeg antok/tar at det er henne.Jeg tar et hint og bør nok gjøre alvor av å ta meg en tur til Byarkivet :-) Men det spørs om jeg finner Marens aner der, jeg sliter fortsatt med å finne Guldbrand m/familie.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det skulle normalt ikke være så vanskelig å finne hverken Maren eller Oles røtter. Ved bruk av adressebøker (du har yrket til Ole som er en god hjelp), vil du trolig finne en vielse i Christiania (kan godt være oppgitt ved de(t) første barns dåp med fedrenes navn, fødested, kanskje tid/sted for konfirmasjon osv.. Og holder ikke adressebøkene, har du ligningsprotokollene i tillegg hvor du finner adresser.Det er vel neppe så mange Ole Hansen som er i skomakeryrket. Litt mer arbeid kreves om yrkes ikke er oppgitt eller han har skiftet yrke, men dette skulle finnes på under en time. Og er det problem med eldste barn, så ta utgangspunkt i konfirmasjonene, der er dåpsdato nesten alltid oppgitt på denne aktuelle tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei Geir!Takk for gode råd, jeg skal prøve det du foreslår.Er fortsatt motakelig ifall noen har opplysninger å dele med meg :-)Beste hilsen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Tom, Dersom du er barnebarn til Kristian og Doris Kaastad, da har vi de samme oldeforeldre på din mors side (Anni?). Min farmor Inga Marie Haakensen var søster til Kristian og datter til Johan Sigvart Kristofersen Kaastad og Maren Andrine Christensdatter Kaastad. Jeg søker opplysninger om foreldrene til Johan Sigvart. Iflg. familysearch skal disse være Christopher Hansen og Inger Andrea Larsdatter. På Hestehagen under Ingjer i Ullensaker er det i 1865 et par f. i Nes med disse navn. I 1875 er hun enke og husholder på Kauserudsæter. Oppgitte alder 37 år på begge i 1865 matcher ikke andre opplysninger jeg har. Trolig er Inger Andrea (muligens Inge eller Inga) f. 1823 og hadde foreldre Lars Andreasen og Ragnhild Andersdatter f. 1789 på Brandstorp, Nes. Når det gjelder Christopher Hansen er jeg veldig usikker. Kan han være født i 1811 med foreldre Hans Olsen Baarhaug og Aase Kristofersdatter Rønold (iflg. familysearch)? Spent på om du og jeg har samme oldeforeldre som antatt og om du har opplysningene jeg søker.Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kull

Hei ArneDette var gøy, jeg kan bekrefte at vi har felles oldeforeldre og min bestefar er Kristian Kaastad og Doris min 'stebestemor'. Den kjødelige mormora mi, som jeg aldri fikk oppleve, var Sigrid Olausen som jeg søker opplysninger om i tema 22470. Hun døde ca 1930 og Kristian giftet med Doris noen år senere.Jeg må skuffe deg vedr. opplysninger om Sigvarts foreldre, som deg har jeg bare funnet Christopher Hansen og Inger Andrea Larsdatter, men derimot har jeg en del på Maren Andrines aner.Det er hyggelig om du tar kontakt på mail så kansje vi kan utveksle flere opplysninger.Min mailadresse er tfkull@broadpark.noDa håper jeg å høre fra deg.Beste hilsen fra Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.