Gå til innhold
Arkivverket

[#22484] Tippoldefar er født i Aurskog. Hvem er hans foreldre?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Min tippoldefar Anders Andersen f.1803/1804, Aurskog.G.m Anne Larsdtr.1 Nov. 1832 Vinger kirke.De er omtalt i Vinger bygdebok II s. 328-329. Anders døde 27 mai 1875.Gravlagt Vinger kirke. Jeg søker nå etter hvem som er min tippoldefars foreldre. Håper noen kan hjelpe meg å løse dette. MVH Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Familysearch fant jeg en Anders dpt. 29/1 1804 Aurskog med foreldre Anders Reyersen og Marthe Brynildsdt. Må sjekkes da det jo kan være feil.I 1801 finnes det en ugift AR. i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Brit. Takk for tips/forslag til hvem som kan være foreldre til min tippoldefar Anders Andersen fra Aurskog. Tar det med i min videre søken.Kanskje det må elimineres eller kanskje det er full klaff. Sett på Familysearch at det er ulike kirkebøker på film fra Aurskog fra den perioden min tippoldefar ble født. Har vært inne på tanken om at han kanskje ikke ble født i Aurskog men kanskje i et nærliggende område til Aurskog. Geografikunnskapene mine er ikke gode m.h.t dette område. Har du noen tips? Det eneste som er sikkert så langt er at min tippoldefar hadde foreldre! Det kan vel ikke være helt umulig å finne dem? Tålmodighet blir nok det som må hentes frem hos meg her. Du er faktisk den eneste som har hatt tips i denne saken. Beklager at jeg ikke har svart deg på ditt innlegg før nå, men andre gjøremål gjorde at hobby måtte vike. MVH Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

HEi, Jeg har ikke Anders i mine papirer, men har litt? greie på geografien rundt Aurkog. Tok et raskt søk på det som kan være hans far i FS og finner en Anders Rejersen i Setskog i tillegg til en født i Hobøl. Anders i Setskog er: Christening:12 MAY 1779 Odegaarden, Setskog,Akershus, Norway. Dette er nabokommunen til Aurksog. Hans mor, Anne Olsd. er født i Vinger. I mine aner i Aurkog er det tette forbindelser mot Nes, Odal, Vinger og Eidskog. Alle med felles grenser innen et lite område på Mangenskogen og sørover mot Setskogen. I disse områdene var det mye bosetting etter finneinnvandringen. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch IGI finner jeg gift 06.11.1832 på Vinger i Hedmark, Anders Andersen Quisler og Anne Larsdtr. Moebæk.Om det bare er tilfeldigheter eller hva, vet ikke jeg , men navnelikheten er påfallende.Kanskje bryet verdt å se nærmere på.I kirkeboka vedr. ekteskapet vil trolig fedrenes navn være innført. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei. Problemet er at fedrene til de som ble viet i Vinger kirke på denne tid er ikke innført, kun forlovere, begge fra Sør-Odal. Har sjekket innflytting til Sør-Odal vedr. denne Anders Andersen, ikke innført i k.boka. Utflytting til Vinger har jeg funnet. Var på Kvisler i Sør-Odal. Dette paret som det henvises til i et tilsvar var ikke i Aurskog ved folketellinga i 1801. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Spørsmålet er vel i første omgang om det virkelig var to par med samme navn som giftet seg i Vinger kirke 01.11.1832 og 06.11.1832.Dersom noen har tilgang til kirkeboka kunne det vært interessant å få sjekket dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Foreldrene til Anders Reiersen, født på Ødegården i Setskog i Høland 1779, Reier Tønnesen og Anne Olsdatter, flyttet innen 1801 til en plass under Ljøner i Eidskog, og du finner dem der (mener jeg) i bygdeboka for Eidskog. Anders Reiersen og hans kone Karen Olsdatter hadde i alle fall en sønn som kom tilbake til Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Når det gjelder svar til innlegg nr.7. Er det i kirkeboka for Vinger bare et par, Anders og Anne, som blir gift i nov. 1832, og det var den 6. november. Den 1. nov. må være en skrivefeil fra Solveig. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Anders Reiersen og Karen Olsd. bodde først på Velta, Bollskog i Eidskog, sønn Anders 1806, død før 1810 i Setskog? Ny Anders 1810 Graverholt i Setskog d.s.år. Anders nr. 3. f. 1813 Tobølhagan i Eidskog, gift og emig til Amerika. Kirkeboka for Aurskog kan kansje gi svar på hvem Anders som var på Kvisler i Sør-Odal, senere til Vinger. Mvh. FInn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Til dere alle. Responsen har varmet i et heller dårlig sommervær! Terje har helt rett, touch-metoden fungerte ikke bra for utrimmede fingre. Datoen for giftermålet er 6 nov. Jeg tenker litt på om det finnes kirkebøker for Aurskog for 1803/1804 over døpte, men det finnes vel kanskje 'ørten' med samme navn i dette tidsrommet. Jeg har jo ikke noe fødselsdato, men han ble gravlagt iflg. Finn den 3 juni 1875, Vinger kirke. Finnes det oversikt over gravlagte i Vinger fra denne tiden. Dersom det gjør, så er det kanskje mulig at en fødselsdato dukker opp der, som igjen kan eliminere noen Anders Andersener. Jeg har fått utrolig flott hjelp på disse sidene, og er veldig spent på om noen klarer å finne svar på denne gåten. Jeg lever i håpet! MVH Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

I kirkrboka for Vinger står det under døde 1875: Gift Gaardmand Anders Andersen 71 1/2 aar. Øvre Greaker. Død 27. mai 1875, begr. 3. juni 1875. Ingen fødselsdato, eller fødested er oppført. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Terje. Der røk det håpet, men jeg takker så mye for info. 71 1/2 år da han døde i mai 1875 gir jo også siste del av 1803 som et mulig fødselsår. Jeg lever fremdeles i håpet om å finne hans forfedre. Jeg trenger nok all den hjelp jeg kan få! Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.