Gå til innhold
Arkivverket

[#22486] Jens Peder Dick Jensen ,Trondhjemsv.15 b,1900


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jens Peder Dick Jensen, f 1871,Oslo, typograf og hustru Ragnhild Alexandrine Eriksen f. 1873, Oslo. Bor I folketelling 1900 Kristiania, i Trondhjemsveien 15 b. ( Husliste 5. Krets 419.) sammen med datter Astrid Anna Mathilde Jensen. f. 11 mars 1900. Søker opplysninger om Jens Peders Og Ragnhilds giftemål ( ca 1890-1900)( Vet ikke hvilken kirke) Paret hadde flere barn som døde tidlig. En sønn Arne Jensen, f. ca 1908, d.1930, Oslo. En datter skulle ha fått navnet Else. ( død som liten) Alle opplysninger om denne familien er av interesse. Finner dem ikke lenger i 1900 folketellingen for Kristiania, ved Digitalarkivet, så jeg kan ikke legge inn lenke dit. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Det er sammenheng mellom Jens Peder Dick Jensen den eldre, og svigerfaren,Peter Pedersen fra Eidsberg , debatt nr. 22556 Litt forvirrende med far og sønn med samme navn, Jens Peder Dick Jensen, burde nok kalt dem ( D.E. og D.Y) Eldste f. i Risør, Yngste f. i Kristiania. En generasjon bakover het også farfaren Jens Jensen. Her går navnet i arv som dere ser, og lett å gå i surr i Debatt. Håper på å få hjelp til å løse mysteriet fra Nr. 22556, Takk til alle gode hjelpere. Hilsen fra Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Her kommer noen tilleggsopplynsninger om hvor Jens Peder Dick Jensen har bodd senere. Ca. 1910 har han adresse Valhallen Grorud. I 1924 er adressen %Landhand. Haakonsen, Høybraaten, Grorud L.P. ( Kristienia Norwegen) fra brev. Om han har bodd hos landhandler Haakonsen, eller bare hentet sin post der, vites ikke. I 1929 er hans adresse: Dahl, Villa 'Finholt' Høibraaten, Østre Aker. Han fikk også brev til sitt arbeidsted, Trykkeriet i Dagbladet, Oslo. Familien kan også ha bodd på Hellerud gård,Nordre, bruk 1. gards nr. 143, mellom 1900 og 1907. Etter det ble gården solgt ut av familien. Fra 1930 til 1939, bodde Jens P.D. Jensen på ' Edelheid' Fagerstrand, Nesodden. Alle opplysninger om disse folkene er av interesse. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grethe Flood

Leste innlegget ditt og forstår at du søker alt av interesse om familien til Jens Peder Dick Jensen, bl.a. hvor han og kona Ragnhild kan ha giftet seg. I 1900 bor de i Trondheimsveien 15b, og det kan jo tenkes at de har inngått ekteskap i den menigheten Trondheimsveien 15b tilhørte. For å finne hvilke gater som tilhørte hvilke menigheter rundt år 1900, kan jeg vise til hjemmesidene til DIS Oslo/Akershus som har link til noe som heter 'Samlagsafstemningen i Kristiania 1899' ([url="http://oa.disnorge.no/kilder/index.html>http://oa.disnorge.no/kilder/index.html. Ellers kan du sjekke adressebøkene for Kristiania fra 1890-tallet og finne ut hvor Jens Peder Jensen og Ragnhild Eriksen kan ha bodd. I hovedsak vil mennene være registrert i adressebøkene, men kvinner som var frøken, jomfru, enke, var yrkesaktive osv. kan også finnes her. For opplysninger om familien Dick Jensen etter år 1900, vil jeg vise til de kommunale folketellingene for Kristiania/Oslo (så å si årvisse i for tiden 1899-1954) og for Aker (1917, 1918, en eller to tellinger på 1920-tallet og 1930-tallet). De kommunale tellingene finnes i Byarkivet i Oslo, Maridalsveien 3, 0178 Oslo, og mens de statlige tellingene bare kan brukes til statistikk til de er 100 år gamle, er kommunale folketellinger eldre 60 år fritt tilgjengelige for publikum. Informasjon om de kommunale tellingene finner du på Byarkivets nettsider (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk til deg Grethe ! Jeg setter stor pris på dine flotte råd. Forstår at jeg må prøve å komme meg inn til Byarkivet i Oslo. Har dessverre problem med helse, så jeg får prøve å få noen til å hjelpe meg med oppslag. Hvis helsa bedrer seg , skal jeg dra til arkivene selv. Jeg har skrevet til Byarkivet før, men de har dessverre ikke kapasitet til å hjelpe med tidkrevende leting. Det samme problem har man på riksarkivet. Flott for meg at kirkebøker etter hvert blir digitalisert. Jeg har vært svært glad for all hjelp jeg har fått gjennom 'debatt'. Det finnes utrolig mange hjelpere som deltar i søking. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det var et flott råd med å besøke Oslo Byarkiv. Fikk god hjelp der i går til å finne familien Dick Jensen både i 1900 og i 1905 tellingene for Oslo. Fikk også bekreftet at familien bodde i Villa Valhall på Grorud i 1909, gjennom adressebøkene for Aker. Se tema om Villaen Valhallen på Grorud. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.