Gå til innhold
Arkivverket

[#22490] Johan Bernt Olsen,Hitteren,ST


Gjest Wenche Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Myhr

Noen som kan være behjelpelig med å løse en nøtt for meg?Opplysninger om forfedre og evnt.søsken til Johan Bernt Olsen f.ca.1828(Trolig Hitteren pr.gj.)død 1867(tror han omkom på sjøen.)Han var gift med Martha Johnsdtr.f.ca.1829.De fikk 2 barn:Iver Olaus 1865 og Anna Pauline 1859.FT 1865 bodde de i Fillan sogn på Skjærbusdalen.I FT1875 er Martha gift med Kristian Pedersen f.1831 og hadde en sønn sammen:Johan Peter. Er det noen som vet noe om både Johan Bernt og Martha,så hadde jeg blitt kjempeglad. Med hilsen Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Odd Roar Aalborg

Hitra II oppgir på s. 62 at Johan Bernt Olsen er fra Knarrlaget når han kjøper gård på Skjærbusdalen i 1855. Mer vet dessverre ikke jeg, men flere data her bør vel dukke opp ved litt leting i kirkeboken på nettet, særlig siden omtrentlige fødselsår er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Jeg har en god del info om denne mannen. Det er riktig at han omkom på sjøen, den 21.9.1867 kullseilte båten på Tifjorden nord for Hitra, og 5 mann fra Skjærbusdalen i Knarrlagsund forulykket. Det har vært vrient å finne hans opphav, men tror det er løst nå, mener at hans foreldre het Ole Johnsen Knarrlag 1791 - 1880, og Marit Pedersdatter Knarrlag, 1793 - 1882. Han var fra Strinden ( nå i Trondheim ), hun fra Bynesset ( Krigsbakken under Vevik ) Marits foreldre har jeg oså. Johan Bernt ble gift med Martha ( foreldre fra Hitra ) allerede 20.7.1851, men jeg har ikke funnet noen barn før Anna Pauline, som døde som småpike. Iver Olaus Skjærbusdal derimot vokste opp, og har en mengde etterkommere, du er kanskje blant dem ? Jeg har notert en god del etterkommere på en familieoversikt, men hvordan får jeg eventuelt sendt den til deg ? Det er første gang jeg er i dette forumet, så jeg er litt usikker :) Johan Bernts mor Marit Pedersdatter fra Bynesset var tante til min 2xtipp Anne Olsdatter fra Krigsbakken på Bynesset, Anne ble også gift på Hitra. Så jeg er littegrann i slekt med Johan Bernts etterkommere. Med hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Myhr

Hei! Og tusen takk for lenge etterlengtede opplysninger! Joda, Iver Olaus er min oldefar faktisk.Far til min Mormor. Jeg er kjempeinteressert i alt du har om Johan Bernt og hans etterkommere,frue, søsken og alle grener rundt dette paret.Selvsagt deres aner også.Send meg gjerne mail:wenche.myhralfakrøllc2i.net Artig å oppdage alle man er i 'slekt'med! Masse hilsen fra Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei, Johan Bernt hadde nok et par eldre søsken, vet ingenting om dem bortsett fra navnene. Derimot hadde din oldefar Iver Olaus en halvbror, Johan Christiansen Bakeng, slik: Martha Johnsdatter giftet seg igjen 16.11.1870 med Christian Pedersen Skjærbusdal. Dette paret fikk også en datter som døde som barn, og en sønn som vokste opp. Johan ble bosatt i Bakenget i Knarrlagsundet ( på Ulvøya ) og jeg kan gi deg hans etterkommere i 2 generasjoner. Skal sende deg en e-post. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Ansnes

Jeg må nødvendigvis få lov til å korrigere en opplysning jeg har gitt her i februar. Jeg skrev at Anna Pauline Johansdatter døde som småpike. Dette var helt feil viser det seg, jeg har nå funnet henne som gift på den andre siden av Knarrlagsundet med Martinus Nilsen Kjevik, vielse 12.9.1881 i Fillan kirke. De har en mengde etterkommere. Så jeg må bare få lov til å beklage feilen !hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.