Gå til innhold
Arkivverket

[#22493] gammelt dataprogram-trenger råd...


Gjest Karin Langaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Langaard

Har et program som har fulgt meg siden min windows 95. Programmet heter Family tree journal fra Cherry tree software - version 9.0Nå bruker jeg XP og kan fortsatt mate programmet med informasjon, men kan ikke skrive ut.Hva bør jeg gjøre ?Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Her bør du nok prøve å eksportere dine data, som en GEDCOM-fil, og åpne denne filen i et annet dataprogram.Mange slike 'slekts'-program er gratis, bruker selv programmet Legacy (www.legacyfamilytree.com), og overgangen fra Macintosh til Legacy var helt uten problemer.Men så spørs om programmet ditt har mulighet til å eksportere alle data som GEDCOM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Langaard

Er det noe jeg klarer selv eller bør jeg ha en data-kyndig til å hjelpe meg.... Men skal kikke på programmet legacy jeg. takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei. Du kan godt forsøke selv, du ødelegger ingenting av det du har registrert ved å lage en GEDCOM.Når du har importert GEDCOM-filen i Legacy så ser du jo om noe mangler, du får også en feilmeldingslog som gir deg oversikt over hva som eventuelt blir endret eller ikke tatt med.Går det galt så kan du jo be om hjelp til konverteringen.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Langaard

hei igjen. prøvde men klarte ikke. lette litt rundt og fant et gratis embla-program. lastet ned dette jeg og legger nå inn de nesten 2000 navnene jeg har......svett.... karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Hei, jeg har ikke prøvd dette programmet selv, men det ser ut som du har en eldre DOS versjon, som ikke fungerer skikkelig i XP. Du kan laste ned en gratis Shareware versjon av programmet i nyere, Windows XP kompatibel utgave her:[url="http://www.cherrytreesoftware.com/download.htm>http://www.cherrytreesoftware.com/download.htmEventuelle restriksjoner i denne 'gratis' utgaven kjenner jeg ikke til. På denne FAQ siden er litt mere info, nederst står forklart hvordan du åpner din gamle slektsdatabase:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Hei. Programmet ditt er det DOS program? Hvis det er tilfelle og du bruker USB utgang til printeren, greier du ikke å skrive ut på skriveren. Dette gjelder forøvrig alle DOS program. Har du mulighet til å benytte en vanlig printer kabel til en annen utgang på pc'en, vil printingen kunne fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det skal være mulig å bruke en USB-skriver fra et DOS-program, men man må gjøre litt forarbeid. DOS-programmer vil ikke 'se' andre skrivere enn de som er definert med et gammeldags device-navn som LPT1 eller LPT2. Derfor må man gå inn i printer-dialogen under 'Deling' og gi skriveren et navn. Deretter kan man kjøre denne kommandoen, enten fra Start/Kjør eller fra et DOS-vindu:net use lpt1: \\pcnavn\printernavn /persistent:yesOpsjonen '/persistent:yes' gjør at tilkoblingen opprettes på nytt automatisk ved ny oppstart / pålogging.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Innlegg (6) stiller spørsmålstegn ved om Embla er gratis. Og det er det og uten noen former for begrensning. Embla tjener penger på supplementer (såkalte juveler) som gir funksjonalitet utover det som den gratis grunnversjonen inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Langaard

Tusen Takk for all hjelp. Satt i natt og førte inn 300 av mine 1700 navn som skal inn. Embla var kjempefin, og å kunne sette inn et bilde pr pers er òg uvanlig for meg.Ha en fin St. Hans alle sammen. Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.