Gå til innhold
Arkivverket

[#22494] Brita Jørgensdtr. f. ca. 1789, d. på Eikemo 1851- foreldre ?


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Brita Jørgensdtr., trolig fra Kringlen, 12 år i 1801, g. 09.07.1809 m. Ola Jonson Eikemo 1786-1865..FT 1801 gård Egemoe: Brita Jørgensdtr. 12 år, ført opp som broderdtr. til Marita Eriksdtr. g. II m. Jon Olsen.Da skulle far til Brita være Jørgen Eriksen. Jeg har funnet en Jørgen Eriksen f. 1749 på Eikemo, Masfjorden, sønn av Erik Ivarson Eikemo 1700-1772, g. II 1741 m. Brita Jørgensdtr. fra Kringlen f. 1724.I Masfjordboken kan jeg ikke se at det står noe om hvor det ble av Jørgen Eriksen f. 1749, eller hvem han ble gift med.Er det noen som kan hjelpe med flere opplysninger ? mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jostein Fleten

Tar opp igjen et gammelt uløst tema. Det er nok denne Brita vi finner i skifteregisteret for Nordhordland 1702-1857 (14968) 1851-1857 Lindås,protokoll D5 side II [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=skifnhor&gardpostnr=14968&personpostnr=14968#nedre>LenkeI ft.1801 finnes det kun 8 personer i Norge med Jørgen i fornavn og Erik i etternavnet født 1749 +/- 5 år.1 i Akershus, 1 i Hedmark, 1 i Oppland, 1 i Nord-Trøndelag, 3 i Møre og Romsdal, og 1 i Sogn og Fjordane. Så hvis faren til Brita, Jørgen Eriksen levde i 1801 er det trulig han du finner på Kinn.Skulle og likt og funnet skifte etter farmoren til Brita, som hadde samme navn. Begger er nevnt på Eikemo i 1801, hun er da 77 år så det kan ikke være så mange år etter det før hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Tusen takk Bjørn.Jeg fant Jørgen på skorpøen i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11437&gardpostnr=21&personpostnr=457&merk=457#ovre>Lenke Hadde liten tro på at dette var rett person. Fant ekteskapet hans i Svanø 1776. Da het han Grøneng, som kansje kan lede oss til Haukedalen i Førde, hvor jeg og har slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Det var kjekt å se at et gammelt tema blir tatt opp igjen. Skifte etter Brita Jørgensdtr. datert 07.06.1851. Enkemann Ole Johnsen Ekemo. Arvingene: Ragnilde Olsdtr. g. m. Anders Mathisen Halsøen, Marthe Olsdtr. g. m. Mons Iversen Ekemosæter, Oline Olsdtr. g. m. Mons Eriksen Røsnæs, Gjøri Olsdtr. og Ingeborg Olsdtr. g. m. Johannes Clausen. Disse opplysningene er mottatt fra Digitalarkivet. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Denne slekten tilhører en venninne av meg. Jeg har laget et slektshefte til henne og har levert fra meg alt 'stoffet'. Jeg fant ikke mer om Jørgen Eriksen i sin tid. Han er vel sønn av Erich Iversen g. 14.07.1741 Gulen m. Brita Jørgensdtr. f. 1724. Iflg. opplysninger på Family Search funnet i dag, er Brita/Birthe Jørgensen døpt 30.01.1724 og er datter av Giorgen Kringlen og Kari = Jørgen Sjursen Kringlen f. 1663 Kringlen, Brekke, d. 1747 Brekke og Kari Lassesen f. 1704 Fram-Brekke, d. 1783 Kringlen, Brekke (gift 1723 Brekke). Deres barn er nevnt slik på Family S.:Brita Jørgensen f. 1724 Kringlen, BrekkeAlette Jørgensen f. 1728 Kringlen, BrekkeOrloug Jørgensen f. 1734 Kringlen Brekke, d. 1756 Kringlen, BrekkeSjur Jørgensen f. 1737 Kringlen, BrekkeNevnte opplysninger fra Fam. S. må evt. sjekkes. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Hei SylviTakk for skifte opplysningene i innlegg (6), jeg hadde en person/arving mer enn det som skifte sa. Jørgen Olsen Eikemo 1813-1888, hadde du glemt han, eller er det en person som jeg ikke skulle hatt med. det var han som overtok bruket på Eikemo. Innlegg (7) stemmer og, men i tillegg har de Kari Jørgensdtr. 1742-1830Men gåten om Jørgen Eriksen f.1749 er fortsatt uløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Jostein. Vedr. skifte: jeg har skrevet av det som jeg har skrevet i heftet (en arb.kopi som jeg sitter med). Jeg har søkt på arkivforum for å se om jeg kunne finne dette svaret fra DA, men fant det ikke. Så da vet jeg ikke om Jørgen Olsen har falt ut av det opprinnelige notatet. Evt. kan vi spørre om opplysningene på nytt.Jeg noterer meg Kari Jørgensdtr. 1742-1830 i tillegg til de andre barna i (7).Jeg har søkt en del i dag, men finner fremdeles ikke mer om Jørgen Eriksen f. ca. 1749. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Når det gjelder skiftet nevnt i innlegg 6, se også tema nr. 22497 på Arkivforum. Der ligger svaret fra Yngve Nedrebø i 2004. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.