Gå til innhold
Arkivverket

[#22495] Tilgang til kirkebok for Kolvereid ca 1830?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle hatt noen til å slå opp Ingebrigt Einarsen som konfirmant i Kolvereid prestegjeld ca 1829-1835. Han flyttet til Alstahaug prestegjeld i Nordland i 1836, og ved giftermålet i 1840 med Petronelle Sivertsdatter er hans far oppgitt til å være Einer Olsen. I den ene kirkeboka er han født i Kolvereid prestegjeld, mend han i den andre er født i Foledereid(det var jo under Kolvereid).Jeg har sendt skriftlig spørsmål til Sveinung Leirvik som skriver bygdebok for Foldereid, men i brevet jeg fikk tibake er far til Ingebrigt Einarsen oppgitt å være Einer Eriksen. Jeg måtte selvfølgelig sjekke kirkeboka på biblioteket her igjen, og det står Einar Olsen som Ingebrigts far. Det vil si at det ikke kan være den riktige Ingebrigt som Sveinung Leirvik har funnet. Han har selvfølgelig gitt opplysninger videre på aner til Einer Eriksen og hans kone, men det blir jo feil i forholdt til det jeg har funnet ut. Så nå tror jeg at den Ingebrigt Einarsen som kom til Alstahaug og var født ca 1815 kanskje var født et annet sted, men kanskje har vært i Foledereid noen år. Derfor skulle jeg hatt noen til å slå opp i kirkeboka på konfirmerte ca 1828-1835 når det gjelder han for Kolveried/Foldereid. Dette er ikke min ane, men noe jeg gjør for en dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Den Leirvik oppgir til å være far for Ingebrigt har riktignok en sønn Ingebrigt født nov. 1814 er tvilling med Ellen. Begge døde som barn. Han hadde en tidligere sønn også, født 1810 og død 16.6.1811. Dette er fra Kåre og Sveinung Leirviks egen bok om Foldereid.Fant ingen Ingebrigt Einarsen konfirmert i Kolvereid Prestegjeld (Foldereid, Kolereid og Leka/Gravvik sogn).morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Det er da merkelig at han ikke er å finne i Kolvereid, siden det står klart og tydelig i den ene kirkeboka angående giftermålet at han var fra Kolvereid. Folderen eller Folda kan jo også være i Nordland, men der er det også folk som har undersøkt uten å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Har du prøvd family search http://www.familysearch.org . Søkte etter Ingebrigt EINERSEN. født 28.nov 1814 døbt 30.april 1815 Alstahaug ??? . Opplysningene ( Ancestral File )er gitt av JOHAN KOREN ARNTZEN , ASGERDS VEI 7 ,1454 HELLVIK , NORWAY . Du kan prøve å ta kontakt med bidragsyteren .Han blir da sønn av Einer Eriksen (omtalt i bygdebok for nærøy/foldereid). Han er da den samme som Leirvik hadde navngitt i ditt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Den eneste Ingebrigt Einarsen jeg finner på Family Search fra Foldereid ble døpt i 1810, og døde som liten. Der står det heller ikke noe om hvem som har skrevet dette inn. Dessuten er kirkeboka for Alstahaug klar og tydelig på at det er Einar Olsen som var far til Ingebrigt Einarsen. Han har nok kanskje vært en tur innom Kolvereid, men er sikkert født et annet sted. Har tidligere sett noe av det samme på en av mine egne aner som skulle være født i Rødøy, men som viste seg å være født i Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det skal selvfølgelig stå at Ingebrigt sikkert bodde noen år i Foldereid i Kolvereid prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Både presten og klokkeren kan ha skrevet feil farsnavn i forbindelse med giftermålet i 1840, men det er jo merkelig at begge skulle gjøre samme feil. Det jeg gjør nå er å gi damen jeg forsker for det jeg har funnet i kirkeboka, og så legger jeg ved brevet jeg fikk fra Sveinung Leirvik. I kirkeboka som presten har skrevet var det vel noe utydelig skrevet, men klokkeren hadde skrevet klart og tydelig Einar Olsen som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Søker du etter Ingebrigt Einarsen, år 1814, + - 1år, '* Use exact spelling ' ukrysset, så vil du finne Ingebrigt født og døbt i Foldereid Sogn/Kolvereid Prestegjeld . Faren er nevnt som 'Ejner' . Når utflytting skjedde har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg er inne på IGi og All resourses er det ingen valgmulighet hvor jeg kan velge + eller minus 1 år, men jeg kan velge eksakt år og blant annet + eller minus 2 år. Jeg har krysset av for 'Use exact spelling', men får følgende beskjed enten jeg tar eksakt år eller +/minus 2 år: If you aare searching for exact names, you must fill in only first name and last name, or last name only. Det har jeg forsøkt å gjøre uten å finne noe. Nå gir jeg opp snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du må ikke krysse av for exact spelling.Her er hva jeg fant. Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Ingebrigt Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 28 Nov 1814 Place: Christening: 30 Apr 1815 Place: Kolvereid, Nord-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Ejner ERICHSEN Mother: Ingeborg ROLANSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C426732 Source Dates: 1815 - 1829 Film or Fiche Number: 125344 Collection Details: Foldereid; Den Norske KirkeDet ser ut til at Einar Erichsen og Ingeborg Rolandsdtr. først fikk en sønn Ingebrigt 25.11.1810, men han døde i 1811. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Jeg har nok mye igjen å lære når det gjelder søk på internett generelt, og Family Search spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.