Gå til innhold
Arkivverket

[#22501] Christopher Sørensen f.1823 - Bosted Tanum , gift på Haraldsrød i Sandar.


Gjest Tor Treff
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Treff

Søker aner til min oldefar Christopher Sørensen. Han giftet seg i 1854 med Inger Olea Hansdatter på Haraldsrød.VS- Sandar Kirkebok Viede 1709-1925 oppgir hans alder til 30 år og med bosted Tanum. Yrke var tjenestegutt. Hans far bør jo hete Søren og jeg har søkt litt på 1801-tellingen for Tanum. Min far (1903-1991) har skrevet at CS kom fra Kjose, og under Tanum Prestegjeld finnes sognet 'Tiose Annex'. Det kan tenkes det er der min fars Kjose kommer fra. På Tiose Annex. gården Berug er det i 1801 en tjenestedreng på 13 år,(f.1788) som heter Søren Christophersen. Et skudd i blinde, men jeg er litt fasinert av tradisjonen med navn som går igjen. Faktum er at Christopher og Inger Olea også døpte en av sine barn Søren (Christophersen). Jeg er klar over at dette muligens er å forsøke å koke suppe på en spiker, Christopher Sørensens mor og far behøver jo ikke være født i 1801. Jeg syntes imidlertid det var spennende å forsøke.Takknemlig om noen har synspunkter !MVH Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei! Christoper Sørensens’s far var: Søren Christopersen.Far til pigen Olea Hansd. var: Hans Larsen fra Hedrum, gift med en datter av Kristoffer Olssøn, Anne Cecilia Kristoffersd. Haraldsrød. ( side 437 i Sandar Bygdebok)Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei Kjell og tusen takk for bekreftelsen.Da har jeg et bra utgangspunkt for å kunne gå videre bakover med den grenen av slekta. Det var litt artig at jeg traff rette person med det jeg følte var et ganske usikkert søk. Kan det tenkes at du også vet hvem som var mor til Christopher Sørensen ?MVH og takk: Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Jeg ser i Brunlanes Bygdebok under Omsland Søndre, plassen Rønningen (side 1151) at Søren Kristoffersen var husmann der ca. 1816 – 1855.Søren var født ca. 1780 og døde 1855. Han var gift 1805 med Elen Gulliksd. fra Bua her, f. 1782, d. 1854.- Kristoffer var barn nr. 7 av 8, f. 1823, og flyttet til Sandar 1826.Hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.