Gå til innhold
Arkivverket

[#22503] Peder Olsen F 1809 Kinn Hvem var faren og hvor var han født


Gjest Helge Bergfjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bergfjord

Har ikke fått bekreftet om Ole Rasmusen og Sara Andersdtr er far og mor, kan noen hjelpe? Og hvor ble barna av etter 1865 tellingen?MVH HelgeInformasjon om bostedet: Tellingsår: 1865 Kommune: Kinn Kommunenummer: 1437 Navn på bosted: Øren Antall personer registrert på bostedet: 4. -------------------------------------------------------------------------------- Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Peder Olsen Husfader g Husmand med Jord 1809 Kinns Prgj. Anne Abrahamsdatter hans Kone g 1816 Kinns Prgj. Anne S. Pedersdatter deres Datter ug 1839 Kinns Prgj. Sille A. Pedersdatter deres Datter ug 1856 Kinns Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Vet ikke helt hva du har funnet ut, men her har du hans dåp: LenkeDet lille jeg har prøvd så finner jeg ingen av barna eller foreldrene i 1900-tellingen. Finner de heller ikke blant emigrerte. Men de kan jo ha reist mellom 1865 og 1873.Ved dåpen til Sille ser det ut til at det skal være Silla Andrine Pedersdatter. Født 21.04.1856, døpt 13.05.1856. Foreldre Peder Olsson Solem og Anne Abrahamsdatter. Faddere ser ut til å være Kollben Abrahamsson Solem, Mari Simonsdatter Solem, Rasmus Kolbensson Solem, Pernille Olsdatter Sandal og ei Andersdatter Solem. Jeg finner ikke Silla som konfirmert, noe som kan tyde på at familien har flyttet. Men det er ikke sikkert de papirene jeg har fra kirkebøkene er 100 prosent. Finner ingen spor av familien etter 1865 i de papirene jeg har, men de er langt fra komplette. Men de kan ha flyttet eller emigrert.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takk for svar, jeg har også han som døpt, men det jeg lurer på, er det den Peder Olsen som jeg finner i T 1865 som er min ? finner han ikke gift og utflyttet så det hadde hjelpt om jeg hadde fått bevist det. Ellers er det vanskelig og finne hvor fam.Olsen 9 barn ble av Abigal, Malene,Agnete,finner jeg, men de andre finner jeg ikke, så all hjelp takker jeg for. Her er Fam i Sunndal fra Sunndal i Kinn Ole Rasmusen, F.1768,Huusbonde, Bonde Og Gaardbeboer Sara Andersdtr, F.1766,Hans Kone, Bor Søndalen, Svanøe når de får barna. Barn : Rasmus Olsen, Disse Ere Deres Børn, F1793 Anders Olsen, Disse Ere Deres Børn, F1795 Agnete Olsdtr, Disse Ere Deres Børn, F1798 Abigael Olsdtr, Disse Ere Deres Børn, F1799 Johannis Olsen 09.05 Disse Ere Deres Børn, F1802 Axel Oleen 13.01 Disse Ere Deres Børn, F 1805 Pernille Oledtr, 18.05 Disse Ere Deres Børn, F1807 Peder Olsen 22.10 Disse Ere Deres Børn, F1809 Malene Oledtr, 06.09 Disse Ere Deres Børn, F1812 MVH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg kan jo ikke garantere noe, men jeg vil tippe at det er riktig person du har funnet. For hvis du ser på fadderne ved dåpen til Sille er det ei Pernille Olsdatter Sandal som er fadder. Og det skulle jo stemme med søsteren til Peder, Pernille Olsdatter, født 1807. Hun bor da på gården Sandal som jeg tipper er den samme som Søndalen, der Peder blir døpt. Og det er vel henne du finner her i 1865-tellingen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61437&variabel=0&postnr=1371&fulle=true&spraak=n>Lenke Søsteren Agnethe kan være henne som du finner her: Lenke De andre barna finner jeg imidlertid ikke i Kinn i alle fall. Abigael kan være henne her: Lenke Og hun døde her: Lenke Det kan være Malene som er her: Lenke En Anders Olsen Sundal er registrert her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takk igjen Lars, artig det med Anders Olsen, lar det seg gjøre å finne ut hva han har gjort seg skyldig i? Når det gjelder Malene Olsdatter gift med Thomas A. Nilsen så har jeg nesten hele etterslekten hennes her i Bergen, du finner henne gift første gang på Strømsnæss i Askøy, og gift andre gang 1851 med Ole Monsen på Edal i Askøy. Er ikke så flink med lenker, men klippet ut noen fra Askøy. Du kan ha rett i at det er spedalskhet som gjør at vi ikke finner så mange av barna på Kinn i etter-tellingne mot 1900.Digitalarkivet: Vigde i Askøy 1742-1911. [10691/37] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 1 av 1 utvalde i databasen Brudgoms fornavn Brudgoms farsnavn Brudgoms gardsnavn Brudgoms stand Brudgoms alder Bruds fornavn Bruds farsnavn Bruds gardsnavn Bruds stand Bruds alder Vigselsdato År 1410 Thomas Andreas Nielsen Strømsnæss Uk, soldat 26 Malene Olsdatter Sundahl Pige 23 0507 1835 Er det også andre som kan bidra med noe om etter-slekten til Ole og Sara er jeg takknemlig for hjelp, og takk igjen Lars for det du bidrar med, jeg er nå bare som nybgynner til sammenligning. MVH Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Har jobbet ganske mye med Kinn og området rundt på grunn av stor slekt der, min farfar var fra Løkkebø i Kinn.Ser at du har Malene gift med Ole Monsen på Edal i Askøy. Og da blir jeg nysgjerrig, selv om det kan være flere Monsen på Askøy. For en søster av min oldefar, Inger Sofie Andre Olsdatter fra Kinn, var gift med Lars Martin Monsen. Vet ikke helt hvor han er fra, men de bodde i alle fall på Juvik, Askøy. Vet ikke om det er noen forbindelse til din Ole, men kanskje......Når du ser folketellingen 1865 for Pernille Olsdatter, gift med Colben Abrahamsen, så ser du at også to av deres barn var spedalske.Deres sønn Abraham Colbensen emigrerte med familien i 1878: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=3977&fulle=true&spraak=n>Lenke Så etterkommere av dem må du lete etter i Statene. Men det kan se ut til at Pernille og Colben hadde tre barn til, Hendrik, Susanne og Hille. har ikke sjekket opp mot kirkeboka, men muligheten skulle være til stede, for aldersmessig ligger de mellom barna som er hjemme og sønnen som driver gården. Alle er i tjeneste på gårder med tilknytning til familien. Hille finner du sikkert her: LenkeDenne karen kan også være i slekt, gården er i alle fall riktig: LenkeAbraham har vært hjemme en tur rundt 1896:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok ingen samanheng mellom dei to Monsen-slektene. Her er din Lars Martin sitt ekteskap:AS3501,0,Lars Martin,Monssøn,Florø,Hermetikfabrikarb.,Juvik,1885,Hj.v.dtr.,Inger Sofia Andrea,Løkebø,Florø,Kinn,1891,,,2909,1910Og då finn du han i denne barneflokken som nr. 4:AS2696,0,Mons Johan,Larsen,Kraakaasvaag,Fisker,Bergen Korsk. S.,1855,,Johanne Kristine,Hansdatter,,Judvig,1857,,,2104,1879AS2696,1,Mons Johan,Larsen,Kraakaasvaag,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand,Edvard Martin,1003,2803,1880AS2696,2,Mons Johan,Larsen,Judvig,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand Hjemmedøbt 19/5,Hermanna Lovisa,0605,0506,1881AS2696,3,Mons Johan,Larsen,Judvig,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand Fisker,Karoline Josefine,2707,2608,1883AS2696,4,Mons Johan,Larsen,Judvig,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand Fisker,Lars Martin,0312,2512,1885AS2696,5,Mons Johan,Larsen,Judvik,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand Hjemmedøbt 11/2 døde,Mandius Johan,0202,,1890AS2696,6,Mons Johan,Larsen,Judvik,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand Hjemmedøbt 13/2,Edvald Elias,0202,1603,1890AS2696,7,Mons Johan,Larsen,Judvik,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand,Marie Johanne,1311,2512,1893AS2696,8,Mons Johan,Larsen,Judvik,,,,,Johanne Kristine Hansdtr,,,,Husmand,Herman Johan,1205,3105,1896Som du ser, kom faren frå Bergen, medan mora er frå Juvik. Det var far hennar òg, medan mora var av Påla-slekta på Follesø. Sei frå om du vil ha meir om desse folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Lars Løkkebø

Hei BjørnFant en gammel debatt og ser jeg ikke har svart deg. Ble litt nysgjerrig på denne Påla-slekta.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.