Gå til innhold
Arkivverket

[#22504] Vinneseie i Eiker


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Kan noen hjelpe meg å finne foreldrene til Christine Simonsdtr. ?Hun giftet seg med Christen Pedersen på Solberg den 3/6-1800 i Haug kirke (kirkebok nr.9 for Eiker, s.293) Ved folketellingen i 1801 finner man Christine her Lenke (Syvertsdtr. er feilskrift for Simonsdtr.), men hvem er hennes foreldre?? Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

AiniVar jeg deg, ville jeg kikke nærmere på denne dama her, funnet i Mormonerdatabasen:---------CHRISTIANA SIMONSENChristening: 28 DEC 1772 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayFather: SIMON NORVIGMother: AASSE CHRISTENSDR----- Dette passer godt i alder, geografi og oppkalling. Viser det seg å være hold i sporet. Så sier samme database at vielsen er slik:AASE CHRISTENSDR - Marriage: 26 APR 1768 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway- Spouse: SIMON HERMANSEN NORTVIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Takk igjen Jon, skal se videre på den. Det ser ut til at dette faktisk kan være rett person.Christina og Christen`s førstefødte het også Åse (det samme som moren til Christiana), men jeg tenker nok at du allerede har fått det med deg. :-) Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Aini.Ja, det var nettopp det jeg tenkte. Mormonerne påstår at Christine Simonsdatter og Christen Pedersen døpte følgende barn:1. Aase - 25 september 1800 Eiker,2. Simon - 29 mars 1803 Eiker,3. Gunnild -29 september 1805 Eiker,4. Peder - 12 mars 1808 Eiker,5. John - 31 desember 1811 Eiker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei Jon, Kan du sende meg linken til hvor du fant opplysningen. Kan altså ikke med min beste vilje finne Christine Simonsdtr. eller Christen Pedersen ?? Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Jeg har funnet ei jente ved navn Christine ?datter født i 1772 på Eiker. Morens navn er Aase Torchildsdatter. Farens navn ser ut som JO?VA Povelsen og de bor på Jøransrud i Eiker. Med litt fantasi kan farens navn ble både Simon, Syver eller Joen?. Fant dem på film HF. 391 for Eiker.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Takk igjen til begge to. Er litt usikker på den 'siste' Christine. Hvorfor skulle hun ende opp med Simonsdtr. hvis faren heter Josva Povelsen ?? Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Ja jeg tror også den 1 Christine som John Torp fant er den rette. Men da jeg fant ei Christine med usikker farsnavn og rett morsnavn Aase ville jeg fortelle deg om henne men nå som farens navn er oppklart er det nokk John Torp som har rett dame.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.