Gå til innhold
Arkivverket

[#22506] Gulbrand Hvile f 1878 forsvant fra Oslo 1920/25 - emigrerte/flyttet/døde?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Elektriker med eget verksted på Grønland, Gudbrand Hvile f. 15/11-1878 i Asker, bebodde eget hus, Hagaheim gnr 144 brn 346 i Haveveien på Høyenhall i Oslo (Kristiania) i 1920. Han hadde en kone ved navn Johanne f. 17/5-1878 i Asker og (antagelig) en sønn, Sverre f 12/9-1902 i Kristiania, hjemmeboende.Innen 1925 er han og familien sporløst forsvunnet.Han kan selvfølgelig være død. Ellers var min første tanke emigrasjon, men jeg kan ikke finne noen ved navn Hvile i de emigrasjonslistene fra sør-Norge som går så langt frem mot vår tid.Noen som vet hvor han og familien ble av eller hva som skjedde med ham/dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Nei, Laila, jeg har ikke lest igjennom komplette folketellinger for noe annet sted enn Oslo - de er jo sortert etter adresse. Og jeg har dessverre ingen kjennskap til hvor i Aker han kom fra, så jeg kan ikke undersøke foreldrehjemmet.Det er selvfølgelig mulig han flyttet tilbake til sin 'fedrene bygd', men det virket ikke særlig sannsynlig på meg. Fyren hadde altså flyttet til Oslo før han var 22, var veletablert med eget hus, egen tomt og eget mekanisk verksted etter mer enn 20 år i Oslo da han 'forsvant'.Så jeg ventet meg liksom noe mer dramatisk enn en forflytning til en nabokommune. En konkurs, opprivende skilsmisse el.l med emigrasjon til følge. Eller at han rett og slett døde fra alt sammen. Så mitt håp var at noen mer 'tilfeldig' skulle vite hva som skjedde med ham og familien.Men jeg verdsetter dine forsøk, Laila. Det er fantastisk hvordan du år etter år kaster deg over ethvert problem.Forøvrig mangler jeg, som nevnt, all kjennskap til hans avstamning. Kanskje du - eller noen andre - har noe å bidra med i så måte?Med vennlig og takknemlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er som Laila antyder Østre Aker og ikke Kristiania. Han er ikke oppført i adresseboken 1924/1925, men i 1922.Døde i Østre Aker er såvidt jeg ikke vet filmet så sent, men det er Dødsfallsprotokollene - Aker samlet til midten 1922, fra 11.07.1922 er Østre Aker på egen film. Det er noen kort å gå igjennom, men skulle være unnagjort på under en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Æh, rødme-rødme. Høyenhall lå selvfølgelig i Østre Aker den gangen - ikke i Oslo/Kristiania. Det er selvfølgelig disse folketellingene jeg har sett på Byarkivet.Pinlig. Godt noen er våkne.Men Dødsfallsprotokollene får jeg jo undersøke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror ikke Byarkivet har disse filmkortene (er ikke sikker), men du må muligens til RA/SA (om du tar turen før august). Men du kan jo ringe og undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Geir, Byarkivet har noen protokoller... med døde, husker ikke hva dette er?Ellers vil dødsfall-protokollene bli tilgjengelig på Deichmann etter stengingen av RA/SA. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er dødsfallsprotokollene for skifteretten. Såpass tidlig på 1900-tallet er ennå de fleste med selv om skifte eventuelt ikke ble foretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ellers ser jeg at gnr 54 brn 8, 9, 12 og 13 i Asker heter Hvile. Det er vel ikke usannsynlig at det var derfra han kom?Men ingen av dem har noen Guldbrandsen i FT 1865, 1875 eller 1900 som man uten videre kunne tro var hans far - og det var vel også for mye å håpe på. (Han hadde vel ikke blitt bymann hadde han vært odelsgutt). Skjønt det hadde jo vært grunn til å flytte tilbake.Og det var det jeg trodde Laila mente med spørsmålet om Aker (jeg tenkte Asker). Aker-tellingene hadde jeg jo sett, selv om jeg kalte dem Oslo...Huff, dette ble en røre.Det er heller ingen hjelp i matrikkelutkastet fra 1950, da heter eierne av Hvile Wettre og Norges Sykepleierforbund eller noe slikt - ellers så kunne man jo vært heldig og funnet Sverre (eller Gulbrand) der...Men TAKK skal dere i hvert fall ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette skulle da være dåpen til Johanne LenkeIngen Gulbrand er født eller døpt i Asker med den datoen, så han er nok ikke født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Til det siste kan jeg ikke si noe annet enn at han står med fødested Asker både i FT1900 og 1922, i 1900 med fødselsår 1878 og i 1922 med fødselsdato 15/11-1878.Men han påstår jo ikke at han er døpt der, bare at han er født der. Men det ser unektelig rart ut.Kanskje han var så liten da han flyttet dit at han har trodd han var født der - eller kanskje han er født og døpt et annet sted, tiltross for at foreldrene bodde der.En tredje mulighet er selvfølgelig at hans foreldre var dissentere og at han ikke ble døpt i statskirken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Og kanskje mest sannsynlig - at han er døpt i 1879 eller i hvert fall etter at avskriften er avsluttet i 1878. Det er jo fullt mulig når du er født 15/11...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gulbrand Hagen, født 15.11.1878. døpt 01.01.1879 i Asker, foreldre Hans Henrik Hansen og Maren Lovise Petersdatter, født hhv. 1835 og 1838, adresse Hvile, Asker. (Asker Mini I 13 1/8 f.1 no.1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Og det rimer perfekt med det av beboerparene på Hvile 1875 og 1900 som siste året bruker Hvile som etternavn.Hjertlig 1000 takk, Geir!Så var det bare å finne ut hvor det ble av Gudbrand, da... (sukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.