Gå til innhold
Arkivverket

[#22507] Turid Balke


Gjest Steve Palmquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Steve Palmquist

Jag hade förmånen att arbeta och bli god vän med den härliga norska skådespelerskan Turid Balke. Vi spelade tillsammans i en interskandinavisk jubileumsföreställning för och vid Vikingeskibshallen i Roskilde 25 års jubileum 1994. Teaterstycket hette 'Dødsengelen'. Turid och jag höll kontakten tills hon allt förtidigt gick bort 2000. Jag saknar henne djupt som vän och äldre kollega.Nu skulle jag vilja veta mer om hennes släkt. Jag har förstått att hon kom från en känd släkt och att hennes oldefar hette Peder Balke och att det finns ett 'Peder Balke senter' där de precis nu skulle föregå en minnes utsällning om Turid. alltså mitt intresse är att veta mer om hennes släkt och bakgrund. Balke är väl också en landsby i Norge, eller hur?M.V.H. Steve i København teatersteve@yahoo.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Tak Per B. Lilje.Det var interessant, jeg har aldrig vidst tidligere hvem Peder Balke var. En af Norges store malere. Det talte og/eller skrev ikke Turid om. Turid nævnte att hun havde nevøer der var jazzmusiker. En er vidst verdensberømt pianist(?). Er slægten Balke i øvrigt kendt for kunstnerisk virke?Med venlig hilsen: Steve i København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Steve Palmquist,Jeg gikk på skole med hennes niese, Lise Tsuneta tror jeg hun hette. Hun kom fra USA. Turid Balke var på skolen på besøk da vi hadde teaterforestilling og jeg hadde litt kontakt med henne i.o.m. at Turid ba meg om å søke teaterhøyskolen og gav meg råd i en periode etter skoleåret. Hun var en sjelden perle og det er trist at hun gikk ut av tiden så tidlig. Hvis du tar kontakt med skolen og ber dem hjelpe deg med adressen til Lise, hun gikk der i 1983/84, så kanskje du kan få vite mer.Her er linken: http://www.seljord.fhs.no/Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om Peder Balke's aner er det sikkert mange som vet mye. Som en smakebit kan det i hvert fall nevnes at han var en fattig husmannsgutt fra Nes? Hedmark; navnet tok han etter Balkegådene her på Toten.Du kan titte på lenken; event. legge inn ettrlysning.[url="http://slektshistorielaget.no/>http://slektshistorielaget.no/Om du ønsker det kan jeg sette deg i forbindelse med en kunsthistoriker som har hatt Peder Balke som hovedfagsoppgave.Her på Kapp; Ø.Toten er det dessuten en minneutstilling om Turid og Peder Balke nå i sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Beklager at jeg nevnte en nålevende med navn. Nå er det millioner av amerikanere, og etternavnet til lise ser jeg ikke stemmer. jeg tenkte mest at hvis du sender en ferdigfrankert konvolutt, så kan skolen videresende den for deg. så er det opptil niesen om hun vil eller kan ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Tak Kikki Brill, Lenke, Tor Rustad og Kari Thingvold!Det var 'greit' (tror jeg I siger). Jeg vil gå igennem de links I har givet. Det er jo også for dårlig af mig at ikke kende en af nabolandets store kunstnere Peder Balke! Men som sagt jeg kendte hans 'oldebarn', og Turid var fantastisk og så sjov og morsom som menneske og ven. Turid spillede Vølven i vores opsætning av Dødsengelen og det gjorde hun med bravur, og svingede Vølven´s runstav over sit hoved, som en anden skuespiller havde lavet (vi må jo ikke nævne de levende ved navne! men han havde spillet den unge præst i Carl Theodor Dreyers 'Ordet' for mange år siden!). Turid var et stort menneske i en lille skikkelse, men fra scenen intog hun hele Roskilde fjorden (vi spillede udendørs foran vikingeskibshallen). Selv spillede jeg Starkad og det hele endede i en sværdskamp hvor vi alle faldt og 'Vølvens Spådom' (som stykket havde som undertitel)gentogs af Turid Balke med sin starke stemme på klingende norsk. Jeg får gåsehud når jeg tænker på det! Nej nu må man nok ikke skrive mere om dette fordi det er jo genealogi/slægtforskning vi beskæftiger os med. Men tak for de oplysninger!Med venlig hilsen:Steve teatersteve@yahoo.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Steve! Peder Balkes navn er 'udødeliggjort' gjennom stedsnavnet 'Balkeby' i Oslo. Det var her Peder Balke bodde og han var ildsjelen bak etableringen av denne bydelen. Jeg må også nevne at det bodde mange svensker på Balkeby. I mitt arkiv har jeg en lokalhistorisk artikkel om Balkeby som jeg kan sende deg hvis du er interessert. Den er i word-format og på 5 MB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Tak Knut Bryn: Det var nogle interessante oplysninger. Jeg vil meget gerne læse den artikel om Balkeby og Peder Balke der er dog et problem lige nu fordi jeg har kun 6 MB, og p.t. lagrer jeg e-mails som jeg ikke er nået at 'save' på harddisken og de optar ca. 5 MB. Jeg overvejer stærkt hvis jeg skal åbne endnu et e-mail konto for mer hurtige overførsler som kan lagres. Må jeg komme tilbage til dig? Har Du en e-mail adresse som jeg må bruge? M.v.H. Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Hej igen Knut Bryn:Jeg har præcis åbnet en ny e-mail med hvad der står 100,0 MB det vil forhåbelig være nok! jeg glæder mig til at læse hvad Du har. Tusind tak for din hjælp! Min e-mail er stevepalmquist2004@yahoo.dkM.V.H. Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg gjorde et forsøk på å sende dokumentet til stevepalmquist2004@yahoo.dk, men det kom i retur. Se nøye på adressen om det kanskje er en liten feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Hej:Jag verkar ha fått en engelsk mail adsress av någon anledning. Inne i min nya mail står det så här: stevepalmquist2004@yahoo.co.ukMen det gör ju ingenting, för jag är halvt engelsk genom min mor!Sincerely Yours: Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.