Gå til innhold
Arkivverket

[#22508] 'Onkel Obed' på Borøy?


Gjest Steve Palmquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Steve Palmquist

Jeg har også et andet spørgsmål (ups,nå nu blev det dansk!).Der har to gange i min slægt, hvad jeg ved blevet giftet sig ind i norske slægter. Min fars kusine og hendes børns familier som stadigvæk lever, så dem spørger jeg ikke om her...Men tilbage i tiden er der på Borøy udenfor Arendal på Sørlandet også været en 'connection' Sverige-Norge. Jeg er meget usikker på hvordan og hvem det drejede sig om. Jeg husker fra min barndom denne 'onkel Obed' blive omnævnt. Hvis det var han eller hans kone som vi var slægt med husker jeg ikke. Det skulle ihvertfald være en av min farfars kusiner eller fættre. Denne 'onkel Obed' som jeg husker det, skulle have ejet Borøy eller deler af den ø som vi besøgte meget i min bardom fordi mine andre norske slægtninge boede der om sommeren. Undskyld mit lange spørgsmål men jeg prøver at lave en bred anetavle med forgreninger (som pudsig nok er at finde i hele vestverden, store dele af Europa og U.S.A) Jeg er taknemmelig for alle eventuelle spor af denn 'onkel Obed'... Med venlig hilsen: Steve i København teatersteve@yahoo.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Steve.Sørlandet er dessverre ikke min sterkeste side. Men jeg legger merke til at du gir svært få opplysninger for evt Borøy-kjennere å arbeide med. Har du ikke et eneste navn? Og det er ikke så lett for oss å vite hvornår din barndom var. En litt mer presis tidsangivelse kan også være hjelperne her i forumet til stor hjelp.Lykke til med arbeidet videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Undskyld, Jeg tænkte mig vel ikke rigtig for! Ja måske var det tættere på Tvedestrand (det er så mange år siden) Jeg voksede op i 60erne og måske var vi der noget i begyndelsen af 70erne også. Fordi jeg ikke kan omnævne mine andre nulevende slægtninges navne (som jeg desværre mist kontakten med)og de er jo også på lignende måde de må være slægt med 'onkel Obed' (eller hans kone?) Altså, jeg kan sgu se at det lyder lidt åndsvag at spørge om en person, som man kun kender fornavnet på (også med en vis usikkerhed!) og øn hvor han boede/ejede måske allerede i begyndelsen af 1900-tallet(?) eller måske også noget senere. Denne 'onkel Obed' må have været onkel til min farfar (eller konen hans tante, som jeg overhovedet ikke kan huske noget navn på!) men tak for jeres svar. Jeg har et andet spørgsmål (som har lidt at gøre med det oprindelige spørgsmål) til 'brukarforumet', må man nævne nulevende kunstnere, som jo på nogen mærkelig måde er offentlige personer, på dette forum?Med venlig hilsen: Steve i København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Tak Ketil Firing Hanssen for den linken og oplysningen. Nu begynder jeg at undre hvis det ikke var talt om 'Tante Lydia' også og at det var hende der var svenskfødt og altså min farfars tante (faster eller moster)? Det er jo mærkelig hvordan hukommelsen fungerer! Hvor kan man undersøge dette i Norge, findes det på internet muligheder at se i kirkebøger eller andre arkiv omfamilien Nordgård. Måske var denne Olga gift med Aksel Foss (nu ved jeg jo ikke hvis de lever stadigvæk men det er nok usandsynligt) det er heller ikke et påstand, men noget jeg meget aflægset 'husker'. Nuvel jeg har fået rigtig meget hjælp tak for den!Med venlig hilsen. Steve i København teaterstve@yahoo.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Måske er jeg ikke rigti færdig med Obed, Lydia och Olga Nordgård eller Aksel Foss för den del...er det nogen der har stødt ind i de navne. Jeg tro at denne Obed Nordgård boede i Oslo ellers. Det hele er før anden verdenskrig! M.V.H. Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.