Gå til innhold
Arkivverket

[#22512] Hvem var han gift med?


Gjest Henning Nicolai Gaare
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Nicolai Gaare

Fra en kontakt i Canada, er jeg bedt om å undersøke om Jakob eller Jacob Bernhoft, også nevnt som Bernhard i en kilde, Larsen født i Kvæfjord, på plassen Gaare, 19 september 1876, var gift med Olea Johnsdatter. J.B. Larsen kan også ha brukt etternavnet Gaare, uten at det her behøver å ha betydning. Mer vesentlig her er kanskje at i en FT, 1900, finnes en Jakob Larsen i Kvæfjord, på Gaare indre, registrert som gift med en Olea Johnsdatter og registrert som født i Kvæfjord. Mens min kontakt i Canada har fått opplyst fra annet hold at Olea Johnsdatter er født i Dvergberg på Andøya.Kan noen bekrefte om Jacob/Jakob er gift med Olea fra Kvæfjord eller Olea fra Dvergberg?Tilleggsopplysninger: Jacob/Jakob emigrerte til US i 1901, 6 mars til Merresfield og skal ha blitt boende der.Takk for alle bidrag!Henning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er en Jacob Bernhard Larsen utvandret fra Kvæfjord, men han er ugift! LenkeKan du få vite om 'din' Jacob B. giftet seg i Norge eller i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Min kontakt i Canada er i tvil, men en mulighet er at Jacob/Jakob Bernhoft/Bernhard Larsen giftet seg med en Olea Kristine Johnsdatter 19 september 1900 i Kvæfjord, og at hun skal være født i 26 mars 1878 i Dvergberg, Andøya.I hvor stor grad kan vi 'stole' på protokollen fra Trondheim i denne saken angående om Jacob/Jacob var gift i 1901 da han utvandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Familysearch (kirkebøkene) ble det født 26/3 og døpt 11/8 1878 i Dverberg en Olea Kristine Elise med foreldrene Jon Andreas Hansen og Karoline Petrikke Ingebrigtsdt.I 1900 bor fam. på Rørnes gård i Dverberg, men ikke Olea. Finner bare 1 Olea og hun er gift med Jacob Larsen i Kvæfjord. Kanskje hun bruker et av de andre navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dette må være Olea Kristines emigrasjon Lenke Hun er gift, og det kan vel godt være feilføring på Jacob (U) da han reiste fem måneder før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolia Gaare

Tusen takk for svarene. Forsåvidt vet jeg ikke sikkert om vi er kommet særlig nærmere en sikker konklusjon - men snarere en konflikt mellom kilder som gir ulike opplysninger.I FT 1900 står Jacob Larsen og Olea Johnsdatter som begge født i Kvæfjord, og er gift. Mens i protokollen fra Trondheim står Olea som ugift.Kan løsningen her være at vi her har en annen Olea Johnsdatter, en Olea fra Dvergberg?Jeg kjenner ikke Familysearch som kilde - er det en avskrift av de norske kirkebøkene og dermed forholdvis vanntett, eller er denne databasen basert på innsendte opplysninger fra almenheten for å si det slik? Dersom det siste er tilfelle, kan det tenkes at det finnes en Olea Johnsdatter i en kirkebok fra Kvæfjord, iht til FT 1900.Eller en Olea Jonsdatter i henhold til Berit sitt forslag til farens fornavn?Har noen tilgang til den kilden?Ellers er jeg langt på vei enig i at det peker i retning av at Olea Johnsdatter i FT 1900 som der er gitt fødestedet Kvæfjord, kan være en feilregistrering sammen med at de samtidig ikke har vært gift, også det i strid med FT 1900, og at vår Olea er Olea fra Dvergberg.Men jeg har mine tvil fortsatt. Finnes det kilder som kan sikre opplysningene om at FT 1900 tar feil i både giftemål og Oleas fødested utover de som allerede er gitt her i meldingene?Tusen takk for responsen!Til Berit Knudsen: Er fornavnet til Oleas far Jon eller John?Henning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det sto Jon, men det er det samme som John. Så jeg ville ikke hengt meg opp i det. Når det gjelder 1900 så har jeg mange ganger sett at koner har blitt oppført med samme fødested som mannen selv om de ikke er fra samme sted.Når det gjelder Familyserchs(FS) kirkebøker så tror jeg at det er mormonerne selv som reiser rundt og skriver av kirkebøkene, men uansett så er det en avskrift og bør sjekkes mot orginalen. Akkurat som du også bør gjøre med alle andre opplysninger du får her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolia Gaare

Kunne noen som har tilgang til kirkebøkene for Kvæfjord sjekke om Jacob Bernhard Larsen gifter seg med Olea Kristine Johnsdatter 19 september 1900?Jeg er også på vegne av min kontakt i Canda interessert i om det i kirkeboken også står oppført at Olea får et barn med Jacob i 1901, 8 mars med navnet Jacob Oliver Larsen?Da det i protokollen fra Trondheim ikke er oppført dette barnet sammen med eventuelt moren da hun, Olea, reiser i 1901, sent på året, er jeg interesert i om barnet kanskje dør innen hun drar - eller andre forslag til hvor Jacob Oliver Larsen kan ha blitt av?Alle tips tas i mot!!Henning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

En liten bemerkning på siden av spørsmålet. Når det gjelder FS VRI er dette avskrift av mikrofilm for kirkebøkene. Mormonerne fikk i sin tid fotografere mot at Norge fikk kopi. Mikrofilmene for kirkebøkene som disponeres i Norge er laget av mormonerne, såvidt jeg vet. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.