Gå til innhold
Arkivverket

[#22521] Madli Haldorsdatter Vassdal i Nord Dakota nok en gang.


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

For en tid siden hadde jeg et spørsmål om Madli Haldorsdatter Vassdal og hennes ettrkommere i Nord Dakota. Jeg fikk liten respons på dette innlegget. Jeg ser likevel at mange får respons på sine innlegg om forsvunnete norskamerikanere - derfor håper jeg at det er noen som vet noe mer nå.Madli Haldorsdatter ble født i Bruvik i 1879.(Noen kilder sier 1881) Hennes foreldre var Haldor Nilsen Vassdal og Synnøve Olsdatter Løtveit. Hun vokste opp i Bløddal sammen med sine to søstre Maria og Oline. Maria døde barnløs og Oline(min mormor)fikk bare min mor. Hun er nå 82 år gammel. Det betyr mye for henne å få vite noe om grenen til Madli som gikk videre i USA.Madli var på Fossmark som tjenestejente i 1900 (F.t 1900 Brudviks sogn nr. 1782). Hun flyttet til Bergen og arbeidet videre der som tjenestepike inntil hun reiste til Nord Dakota med Stjernelinjen.Hun dro fra Bergen 6. april 1903 (Nr. 48 327 Emigranter over Bergen havn). Ting tyder på at hun kom til Grand Forks eller rundt der. Rundt 1905(+ -) skal hun ha blitt gift med en svenske med etternavnet Svensson/Swanson e.l. Jeg har en mistanke om at dette navnet ikke er rett. Rundt 1906 fikk hun datteren Margreta/Margaret e.l.. Sønnen Philip ble født i 1907/08. Det eneste håndfaste vi har av denne familien er et fotografi som er tatt på Hollander Studios i Grand Forks rundt 1910(+). Det skulle tyde på at Madli med familie bodde der eller i området.Til tross for at begge søstrene var over der og besøkte henne og familien mistet de etterhvert kontakten. På midten av 20-tallet døde Madli. Mannen tok barna og flyttet etter alt å dømme fra Nord Dakota. Dermed var all kontakt brutt.Det har vært helt umulig å finne dem igjen. Mange kanaler fra Frelsesarmeen, Røde Kors, norskamerikanske organisasjoner, aviser o.s.v. er blitt prøvd - uten respons. Jeg synes det er rart at det går an å synke så grundig i jorda.(Hvis ikke min mor og jeg sitter inne med grunnleggende feile opplysninger). Er det noen som kan ta denne utfordringen å hjelpe oss å finne igjen denne familien ? Philip og Margaret/Margrete skal statistisk være døde nå, men de har vel noen etterkommere.M.v.h. Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg tror du selv sitter med nøkkelen til mysteriet når du opplyser at både Oline og Maria besøkte søsteren Madli i U.S.A. Dersom du bare kunne finne disse registrert på Ellis Island ville også navn på slektinng/venn i U.S.A. sannsynligvis bli oppgitt, og da...Jeg finner for øvrig Oline som utreist over Bergen havn 1911 som 'Olina Nilsen (Bløddal). Hun er ugift, født 1883 i Vasdal Bruvik og bosatt i Bergen. Destinasjon er 'Amk Oneta No Dak', som i klartekst sannsyligvis skal være Aneta i Neslon County, North Dakota. Hun søker bedre fortjeneste og skal arbeide som husjomfru. Dessuten reiser hun til FAMILIE. Dessverre er jeg ikke i stand til å gjenfinne henne på Ellis Island.Under hvilket navn kan Maria tenkes å reise over?Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg har ikke funnet navnet til Madli på Ellis Island. Hun har etter all sansynlighet ikke kommet den veien inn i USA. Muligens over Chicago?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk Marius. Den opplysningen du ga om Oline og hennes reise i 1911 var ny for meg. Jeg visste bare at hun var der borte i løpet av 10-årene. Hun var tilbake i Bergen en gang etter 1918. Når det gjelder Maria vet jeg ikke hvor hun reiste ut. Men hun var med på det omtalte bildet rundt 1910.(Det må være tatt før 1911 fordi Oline ikke var med.) Maria reiste altså over før Oline. Hun skal ha tatt sykepleierutdannelse der borte.Maria jobbet der også. Hun kom tilbake til Norge på slutten av 1920-tallet. Da skulle Madli være død. Maria jobbet som pleier på Olsnes i Bruvik hos en invalid treskjærer de siste årene. Hun døde rundt 1930. Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Jeg ser foreldrene bor sammen med datteren Oline H. i Bergen i folketellingen 1900. Ofte kan det være spennende opplysninger å finne i dødsfalls- og/eller skifteprotokollene. Dersom du vet når Haldor og Synnøve døde hadde det kanskje vært en idé å undersøke hva som står om arvingene der?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hei! Jeg skulle ønske dere la ut linker til det dere har funnet, slik at ikke alle må bruke masse tid på å lete en gang til.Det er lett å lage link, marker den linken du vil ha, høyreklikk, kopier, klikk inne her, og høyreklik lim inn. kjempelett :)Svein Atle, jeg tror, at når alle de 'proffe' aktørene har vært inne i bildet her og ikke funnet noe, skal det holde hardt å finne noe for oss som bare har internett å søke i.DU bør i hvertfall begynne her hjemme, med å finne korrekte fødselsdata på den du leter etter. Du bør og sjekke skifter etter foreldre/søsken, for å se om det står noe her.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jeg fant ikke Madli eller noen som kunne ligne i 1910 census i Aneta i hvertfall. (Bladd gjennom) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen! Eller kanskje formiddag passer bedre om man ser på klokken. Men jeg har kunnet sove litt lenger enn normalt i dag, så da blir det jo liksom morgen for meg.Skjønner at Laila og jeg har gjort et lite dobbeltarbeide her, men dessto sikrere er vi vel på at 'de dine' ikke er i Aneta, Nelson County (som jeg ser jeg har feilstavet 'Neslon' i et tidligere innlegg), ND. Laila: Tittet du også gjennom de sidene som lå i samme 'pakke', men inneholdt Ora Township? Det er såvidt jeg forstår landet omkring Aneta.At jeg ikke la inn lenker var dumt, så her kommer de.Haldor og Synnøve, eller Synneve som det står, finner vi i 1900 sammen med datteren Oline her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01301&variabel=0&postnr=14723&fulle=true&spraak=n>LenkeMadli er ifølge Svein Atle identisk med den Madli vi finner som tjenestepike her: LenkeHer reiser Madli i 1903... Lenke...og her søsteren Oline i 1911:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har ikke lett i Ora, Marius...Men, jeg fant selvsagt familien Prestbø, som reiser sammen med Oline over til Aneta. Prestbø bor i 1910 i Anete, dit de reiser tilbake til i 1911.Takk for lenkene Marius (det var ikke dine funn jeg tenkte mest på, men, på etterlyseren :) :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Angående lenker. I utgangspunktet har jeg datafobi. Jeg trykket både til høyre, venstre, oppe og nede. Alt annet skjedde enn det enkle som skulle skje. På mange måter er jeg ennå på sveivetelefonens nivå. Det var så trygt og godt. Beklager hvis det er merarbeid, men jeg har prøvd å vise til kildene som trengtes. Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Angående familien Prestbø så finner jeg heller ikke dem på Ellis Island. Er det jeg som må ha nye briller, eller er de ikke kommer inn den veien tro?. Men de aller fleste kom da her den gang?Har funnet en del av de andre som er nevnt i nærheten, men de seiler med en annen linje, og tar vel følgelig også en annen båt fra Liverpool. Eller? Vet du noe om vanlig praksis Laila?Når det gjelder Aneta så kan jo dette være nærmeste by, mens familien egentlig bor på landet utenfor. Kanskje til og med i et annet county. Slikt har jeg vært borti før, men da løste det seg til sist allikevel.Svein Atle: har du noen formening om hvor og når Haldor og Synnøve døde slik at du kan sjekke skiftepapirer?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Når det gjelder Halvor og Synnøve har jeg et innlegg i arkivforumet nr. 22528. Der har jeg fått et svar som ikke hjalp det spor. Maria har jeg prøvd å finne med alle tenkelige og utenkelige navn og andre utskipingshavner. Men hun er som sunket i jorda hun også. Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Karina Huseby

Hei Svein A. StendalSå dine innlegg her og ble nysgjerrig på etternavnet ditt. Kan du fortelle hvor du har det fra? Er du i familie med Olav Stendal, fra Naustdal? Jeg har familie som heter Steindal og bare lurte på om det kan være fra samme sted, bare at det skrives ulikt. Ta gjerne kontakt på ka-huse@online.nomvh karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Angående spørsmålet etter mitt etternavn: Det stammer fra Stendadalen, Stenedal- nå Stendal på Stend i Fana.Når det gjelder søket etter Madli Haldorsdatter i Nord Dakota - for de som har vært engasjert i denne saken- kan jeg fortelle at søsteren , Marie, brukte navnet Anna Marie Nilsen. Hun reiste over 24. juni 1909. Hun skulle da besøke sin svoger(altså Madlis mann)i Grand Forks. Hun var hjemme i Norge i 1915 og dro tilbake til Grand Forks. Hun jobbet der ,som før nevnt, som sykepleier. Det var også snakk om denne Prestbøfamilien som Madlis yngste søster, Oline ,fulgte med over for å besøke henne i 1911. Prestbøfamilien bodde i Aneta ND i 1911. Det tyder på at Madli med sin familie skulle bo i nærheten - og at det var en forbindelse mellom dem. Anna Ivarsdatter Vassdal Prestbø kom opprinnelig fra nabogården til Madli. De reiste over til Amerika med få dagers mellomrom i 1903 (riktignok til hvert sitt bestemmelsested). Jeg fant slekten etter Ole Prestbø fra Fitjar og Anna Vassdal Prestbø. Barnebarnet Wallace Prestbo og oldebarnet Eric Prestbo bor i Seatle i dag. De gikk gjennom gamle brev og postkort fra den tiden. Men det var det samme resultatet - ingenting kunne hjelpe oss videre, men de skal prøve videre. Slik står saken nå.Eric og Wallace Pretbo spurte i samme slenget etter noen personer som de lurte på. Er det noen som kjenner til disse: Arne Prestbø, Elling E. Prestbø, Erling Prestbø, Jostein Prestbø eller Kari Konglevoll Prestbø ?Mvh Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Hei Svein Atle - og takk for sist! Dei personane du spør etter er sviger-familien til ein jobbkollega. Dersom du sender meg ein e-post på pi-tautra@c2i.net , så skal eg setja deg i kontakt med folket. Det dreier seg dels om nolevande personar, så det kan vera greitt å utveksla opplysningane i e-post i staden for i det opne rom.Helsing Per Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Atle Stendal

Jeg ser at noen har tilgang til folketellingen i Nord Dakota rundt 1910. Madli bodde i Grand Forks-distriktet. Mye tyder på at hun og familien bodde i eller rundt Aneta. Er det noen som kan finne disse i folketellingen: Svensson/Swanson e.l. Som tidligere nevnt kan dette familienavnet være riv ruskende galt. Derfor har dette problemet med å finne familien opp oppstått.-Familiefaren (fornavn ukjent) svenske jobbet muligens med jernbane.- Madli Haldorsdatter Vassdal (kan ha brukt Nilssen e.l. som sitt opprinnelige navn) ca. 30 år.- Margrete/Margaret e.l. datter ca. 6 år- Philip sønn ca. 3 år.Familien Ole Prestbo kan ha bodd i nærhetenDette er opplysninger jeg sitter med nå, men det er vel å lete etter nålen i høystaken. Håper noen har mulighet for å finne ut om de finner noen personer i folketellingen for området som minner om disse navnene.Mvh Svein Atle Stendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Pussig;med de opplysningene du har i ditt siste innlegg burde det ha vært mulig... Jeg har sett etter alle phil* født ca 1907 i ND med foreldre som kunne matche + en søster Marg* uten resultat!Grand Forks ligger jo i Red River-dalen på begge sider av elven, altså også i MN.Har heller ikke funnet dem der. (OBS:Jeg kan selvsagt ikke garantere for at jeg har oversett noe)Ole Prestbo finner jeg antagelig her?1910 United States Federal Census Record about Ale K Prestoo Name: Ale K Prestoo [Ole K Prestbo] Age in 1910: 37 Estimated Birth Year: abt 1873 BirthPlace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouses's Name: Anna Home in 1910: Aneta, Nelson, North Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1890 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ale K Prestoo 37 Anna Prestoo 36 Clara Prestoo 3 Ingre Prestoo 2 Alf Prestoo 11/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Tusen takk, Tor, for at du prøvde.Problemet er at barna like gjerne kunne være være 5 eller 7 år for Margaret og 2 år eller 4 år for Philip. Jeg har anslått alderen ut fra et gammelt fotografi som ble tatt i Grand Forks rundt 1910. Det som er klart er at familien eksisterte i dette området. Jeg viser da til innlegg 1 , 2 og 15.Jeg er nå redd for at det er en grunnleggende feil i de opplysninger som jeg har fått overlevert. Jeg har fått siden fått vite at disse navnene kom frem under en samtale på tretti-tallet - hvor navn kan ha blitt glemt, forbyttet eller laget.Mvh Svein atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.