Gå til innhold
Arkivverket

[#22523] Aasland, i Lunde og Jensen i Brevik/Stathelle - oppslag i kirkebok for meg


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Er Mikkel Aasland det samme som Michael Olsen?Jeg tror min oldemor Ragnhild Konstance Løvøi født 27 mar 1902 var født Olsen, datter av Michael Olsen (Mikkel Aasland)født 17.juni 1888,sønn av Olav Ellingsson Aasland født 1855 og hustru Aslaug Kittilsdotter Nordbø født 1864. Det er mulig oldemor hadde en søster som het Ellinor og som skal være død av spanskesyken. Hun bodde i Porsgrunn på Eidanger, Michael bodde i Skien på Falkum, han var tømmerfløter. Skulle gjerne hatt link eller hjelp til informasjon om tømmerfløtere i Skiensvassdraget også slik at jeg kanskje kan finne bilde av ham.Er Hans og Hansine foreldre til Hjalmar og Robert Ingolf? Ragnhild var gift med Robert Ingolf Løvøi født 4. jan 1901 og hans bror het Hjalmar og bodde på Stathelle. Jeg vet ikke, men har hørt av fjerne slektninger at foreldrene til Robert og Hjalmar muligens het Hans og Hansine Jensen. Løvøi ble tilført Jensen fordi det fantes flere Hjalmar Jensen i området den gang. Øya ved samme navn ligger i fjorden rett utenfor Stathelle ved Langesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen Kikki!I kirkeboka for Bamble fant jeg dåpen til Ragnhild,men hun står der med en annen far enn du nevner.Michael er vel litt for ung også til å bli far i 1902?f.27/3 1902,døpt 5/6 1904 Ragnhild Konstanseforeldre:styrmand Olaf Olsen,f.1876 og Elise Karlsdtr.,f.1886. anm.uægte. (Bamble klok II-2,Stathelle sokn.Skal se om jeg finner noe mer.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Litt mer fra samme kilde:f.4/6 1901 (det er den dato som står),døpt 7/7 1901: Ingolf Robertforeldre:styrmand Hans Halvoren Jensen,f.1870 og Hansine Fredrikke Andersen,f.1871. anm:tvilling med nr.4 av kv.kj.,som er Mary Kristine)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Kari! anm. uægte - betyr det født utenfor ekteskap?Så rart. Du skjønner, farmor, datter til oldemor Ragnhild, sa om Michael Olsen 'bestepappa', og samtidig fortalte hun om tante Sina Aasland i Lunde, som drev egen systue og lærte opp ungpiker i faget (var sy-dommer. Da jeg fant navnet Mikkel, trodde jeg han hadde omgjort det til et 'finere' bynavn, altså Michael. De er i slekten de også, men på hvilken måte mon tro? Alle er døde eller uten forbindelse med meg, så jeg vet sannerlig ikke hvor jeg skal begynne. Håper inderlig at du finner ut noe Kari!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Kikki!Ja,uægte betyr født utenfor ekteskap.Kan det være slik at Elise giftet seg senere med Michael? Bodde de på Stathelle hele tida?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Kari,Det jeg vet er, Ragnhild var gift med Robert Ingolf, bror til Hjalmar som bodde på Stathelle hele sitt liv. Jeg har også funnet Hans og Hansine Jensen i Digitalarkivet, og regner med at det er foreldrene. De står oppført som foreldre til barn jeg aldri har hørt om før, Hjalmar og Robert Ingolf står ikke oppført, men de var jo født etter 1900 tellingen. Muligens feil mennesker, men fødselsår stemmer og yrke. styrmand stemmer.Hvem Michael Olsen eller Mikkel Aasland var gift med, det vet jeg desverre ikke. Ei heller om de to er samme person.frustrert Kikki :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

S 10 10 Michael Olsen 17.06.1888 03.02.1969 S 10 10 Martha Olsen 25.11.1900Martha var hans andre kone, det vet jeg 100% sikkert. Må vel i kirkebøker i Skien for å finne ut hvem han var gift med før Martha. Men de er vel for unge til at jeg kan finne ut det? Om han skiftet navnet fra Mikkel, så har jeg alle opplysninger bakover om slekta. Er det presten som førte inn navneskifte? Har du noen mulighet til å slå dette opp i dine kilder?spent Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Glemte å skrive at Elise Karlsen var det navnet en tidligere slektning oppgav som første kone tli Michael. Og det høres veldig likt ut ifht det du fant om Elise Karlsdatterhilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Kikki!Jeg fant ekteskapet til Mikkel i Skien,men noe stemmer ikke.Ved dåpen til Ragnhild står Elise som født 1886,men her står det 1878.Skal sjekke litt på dåp. Her får du i alle fall vielsen:viet 3/2 1907Mikkel Olsen,dæksmand,f.Lunde 1888,konf.Lunde 1902,far leil.Olav Mikkelsen og Elise Katrine Karlsen,f.Stathelle 1878,konf.Stathelle 1892,far sjømand Karl Wilhelm Andersen. (Skien klok 8,1900-1910)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

åØDigitalarkivet: 1900-telling for 0820 Lunde. [2076/12] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 413 av 424/2290 totalt i databasen PersonlisteHerredKretsGardsnrBruksnrGardsnavnUthusAntall personerPersoner tilstedePersoner hjemmehørendeKorn, potetKreaturFjærkreBikuberKjøkkenhageFrukthage 413 18 Lunde 10 55 20 Aasland n 6 6-3-3 6 j j n n j jHusholdNoFornavnEtternavnKjønnBosattFamiliestillinSivilstandYrkeFødselsårFødestedStatsborgerskapTrossamfunn 2208 1 Olav Aasland m b hf g Skomager 1855 Hvideseid n s 2209 Asl!!ug Aasland k b hm g Skomagerkone 1864 Hvideseid n s 2210 Mikkel Aasland m b s ug 1888 t n s 2211 Kittil Aasland m b s ug 1890 t n s 2212 Ellen Aasland k b d ug 1892 t n s 2213 Sina Aasland k b d ug 1894 t n sHei Kari! Dette har jeg funnet ved søk på Sina og Lunde siden tanta het det. Mikkel er som du ser født i 1888 og de andre navnene stemmer også med hva de gamle sa, så nå er jeg spent på hvem leilendingen Olav Mikkelsen kan være.Michael er i alle fall født 17.juni 1888.Mikkel har blitt til Michael. Og Elise ser ut til å være mor før ekteskap med far til Ragnhild og gift med Mikkel, dør og så kommer Martha inn i bildet.Tusen hjertelig takk for at du hjelper meg med denne familiegåten! st.hans hilsen fra kikki kikki.brill@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Har sett på dåp Stathelle fra 1878.Finner bare en aktuell Elise med far Karl,og det er hun født 1878 slik det stod ved ekteskap m.Mikkel.Dersom hun skulle være f.1886,var hun bare 15-16 år da Ragnhild ble født,og det er vel lite trolig. Har sjekket dåpen til Ragnhild igjen,og det står f.1886,så det kan være feil fra klokkeren.En av fadderne ved Ragnhilds dåp,var skibstømmermand Karl Andersen,som antagelig er Elises far.Her får du dåpen til Elise; f.25.jan.1878,døpt 31.mars 1878 Elise Katrine foreldre:matros Karl Andersen f.1841 og Johanne Erenstine Isaksdtr.f.1851. (Bamble klok II-1,Statelle sokn.)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei Kari! Det ser ut til at du har klart å finne frem til rette personer. Hjertelig!Jeg forstår ikke helt Mikkel/Michael. For å finne ut om det er samme person og om han evnt var gift med Elise først og deretter Martha, hva slags bøker bør jeg låne på biblioteket? Kirke, klokkerbok eller er det noe slags register over navneforandring? hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dersom du leter etter dåpen til Mikkel,er det det samme om du låner klokkerbok eller ministerialbok(skrevet av presten).Klokkerbøker begynner nå å komme opp mot 1930-35 noen steder.Så dersom Mikkel og Martha giftet seg etter 1930,er nok sjansene små for å låne de bøkene.Men du kan jo prøve en tlf.til prestekontoret,ofte pleier de å være behjelpelige.Men det er en fordel at du har mest mulig data.Vet ikke helt om han har 'søkt' noen for å forandre fornavn.Det er kanskje en modernisering som han bare har tatt seg.Ser forresten noen ganger i nyere kirkebøker,at det står notert dersom vedk.bytter navn,men det har vært etternavn.Vet du når Elise døde?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei Kari,Nå har jeg meldt meg inn i Grenland Ættehistorielag og klippet og limt inn infoen du har jobbet frem i dag. Kanskje noen vet litt mere. Du har gjort en fenomenal innsats, tusen tusen takk! nevnte ikke deg i innlegget for jeg vet ikke om du vil det.hilsen KikkiHer er sammendraget fra dagens dyst: Problemstilling: Er Mikkel Aasland, Lunde i Telemark - den samme som Michael Olsen som bodde på Falkum til 1968 i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate - nå Richard Nordraaks gate?Bakgrunnstoff: Jeg tror min oldemor Ragnhild Konstance Løvøi født 27 mar 1902 var født Olsen, f.27/3 1902,døpt 5/6 1904 hvis man ser på klokkerbok:foreldre:styrmand Olaf Olsen,f.1876 og Elise Karlsdtr.,f.1886. anm.uægte. (Bamble klok II-2,Stathelle sokn.muligens stedatter av Michael Olsen da Elise Karlsen muligens var første kone til ham. Han er gravlagt sammen med Martha på nordre gravlund, falkum i Skien: Rad S 10 10 Michael Olsen 17.06.1888 03.02.1969 S 10 10 Martha Olsen 25.11.1900Martha var hans andre kone, det vet jeg 100% sikkert. Hvem var han gift med før Martha? Har hørt at det muligens var en Elise Karlsen som stemmer godt med Ragnhilds mor. Hennes datter igjen vokste opp i huset og kalte Michael for bestepappa. Første kone skal visstnok ha dødd tidlig og han giftet seg etterhvert med Martha.Michael kom fra Lunde i følge vielse og var født 17.juni 1888. Kan det være (Mikkel Aasland),sønn av Olav Ellingsson Aasland født 1855 og hustru Aslaug Kittilsdotter Nordbø født 1864 som jeg har funnet i 1900tellingen?Det er mulig Ragnhild hadde en søster som het Ellinor og som skal være død av spanskesyken. Ragnhild bodde i Porsgrunn på Eidanger som gift, Michael bodde i Skien på Falkum til sin død, han var tømmerfløter. Skulle gjerne hatt link eller hjelp til informasjon om tømmerfløtere i Skiensvassdraget også slik at jeg kanskje kan finne bilde av ham eller lignende.Hvorfor jeg lurer på om Michael Olsen var et navn han tok i byen var det at farmor, datter til oldemor Ragnhild, sa om Michael Olsen 'bestepappa', og samtidig fortalte hun om tante Sina Aasland i Lunde, som drev egen systue og lærte opp ungpiker i faget (var sy-dommer. Da jeg fant navnet Mikkel, trodde jeg han hadde omgjort det til et 'finere' bynavn, altså Michael. Det er slekt, men på hvilken måte mon tro? Alle er døde eller uten forbindelse med meg, så jeg vet sannerlig ikke hvor jeg skal begynne. Sina står oppført som søster til Mikkel i 1900tellingen. Jeg fant ekteskapet til Mikkel i Skien,men noe stemmer ikke.Ved dåpen til Ragnhild står Elise som født 1886,men her står det 1878.Skal sjekke litt på dåp.viet 3/2 1907Mikkel Olsen,dæksmand,f.Lunde 1888,konf.Lunde 1902,far leil.Olav Mikkelsen og Elise Katrine Karlsen,f.Stathelle 1878,konf.Stathelle 1892,far sjømand Karl Wilhelm Andersen. (Skien klok 8,1900-1910)1900-telling for 0820 Lunde. [2076/12] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 413 av 424/2290 totalt i databasen PersonlisteHerredKretsGardsnrBruksnrGardsnavnUthusAntall personerPersoner tilstedePersoner hjemmehørendeKorn, potetKreaturFjærkreBikuberKjøkkenhageFrukthage 413 18 Lunde 10 55 20 Aasland n 6 6-3-3 6 j j n n j j HusholdNoFornavnEtternavnKjønnBosattFamiliestillinSivilstandYrkeFødselsårFødestedStatsborgerskapTrossamfunn 2208 1 Olav Aasland m b hf g Skomager 1855 Hvideseid n s 2209 Asl!!ug Aasland k b hm g Skomagerkone 1864 Hvideseid n s 2210 Mikkel Aasland m b s ug 1888 t n s 2211 Kittil Aasland m b s ug 1890 t n s 2212 Ellen Aasland k b d ug 1892 t n s 2213 Sina Aasland k b d ug 1894 t n sEr leilendingen Olav Mikkelsen det samme som Olav Aasland?Michael er i alle fall født 17.juni 1888.Mikkel har kanskje blitt til Michael. Og Elise ser ut til å være mor før ekteskap med far til Ragnhild, en Olaf Olsen og antageligvis senere gift med Mikkel, dør og så kommer Martha inn i bildet.Har sett på dåp Stathelle fra 1878.Finner bare en aktuell Elise med far Karl,og det er hun født 1878 slik det stod ved ekteskap m.Mikkel.Dersom hun skulle være f.1886,var hun bare 15-16 år da Ragnhild ble født,og det er vel lite trolig. Har sjekket dåpen til Ragnhild igjen,og det står f.1886,så det kan være feil fra klokkeren.En av fadderne ved Ragnhilds dåp,var skibstømmermand Karl Andersen,som antagelig er Elises far.dåpen til Elise; f.25.jan.1878,døpt 31.mars 1878 Elise Katrine foreldre:matros Karl Andersen f.1841 og Johanne Erenstine Isaksdtr.f.1851. (Bamble klok II-1,Statelle sokn.)Kan noen hjelpe meg med å finne ut om Mikkel er det samme som Michael basert på bakgrunnstoffet jeg har lagt inn i dag? Jeg setter umåtelig stor pris på hjelp! ps: meldte meg inn og betalte kontigent for tre dager siden. Vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei Kari,Oj, du la innlegget inn i det jeg også gjorde det. Vel, nei - jeg har ikke anelse om Elises død. Men når jeg leser sammendraget, så ser det jammen ut til at hun virkelig giftet seg med Mikkel Olsen som jeg vet ble kalt bestepappa Michael og det er han gravlagt som også sammen med Martha - takket være din innsats i dag og det lille jeg visste på forhånd. Bare jeg finner Mikkel/Michael beviset, så har jeg det jeg trenger. Jeg kan bare gå til biblioteket ikke sant, og bestille klokkerbok for Lunde og Skien i perioden 1888 til 1930/35? hilsen Kikki som holder tungen svært rett i munnen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Kikki!Joda,jeg tror også at det er mye som tyder på at vi er på rett spor. Jeg har noen manntall for Skien her,nå skal jeg se på dem om det kan gi flere svar.Velkommen som medl.i Ættehistorielaget forresten.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Fant dette i manntall 1937,s.11Bj.Bjørnsonsgt.12 Mikael Olsen,f.1888,flåtemann Elise Olsen,f.1878,hustru.Da vet vi i alle fall at Elise levde i 1937,så da finnes det nok ikke kirkebøker tilgjengelig som kan bekrefte ekteskapet mellom Mikael og Martha. vh ari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Kanskje enda en bekreftelse på at dette er rett:f.9/8 1907,døpt 12/1 1908 Ellinorforeldre:Doksm.s/s Mical Olsen,f.-88 og hustru Elise Katrine f.Karlsen,f.-78,adr.Hjellen.To av fadderne er:Maren Karlsen og Karl Andersen. (Skien klok 8 1900-1910,s.121)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei Kari!Tenk at du fant Ellinor! Dette er virkelig morsomt. Jeg er helt sikker nå på at Elise som fikk oldemor med Olaf, giftet seg med Michael. Nå må jeg bare knekke koden om han er den samme som Mikkel Aasland, at han tok Olav etter faren og gjorde det om til Olsen. Lunde, er det det samme som Holla, Hollen og Holden? Jeg spør deg om mye men du virker som svært erfaren slektsforsker og tenk på alt jeg lærer!Hilsen fra Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Lunde er eget,men det ligger svært nært opp til Holla(som er Ulefoss m.omegn)Oppdager at Porsgrunn bibliotek har noen kirkebøker fra Lunde.Reiser inn i dag og låner,så kanskje vi kan finne ut av Mikkel/Mickael også! Ellers er jeg enig med deg,alt tyder på at Elise giftet seg med Mikkel,hun hadde da Ragnhild fra før,men at Mikkel har vært far for henne. Er du interessert i ev.opplysninger om den biologiske far til Ragnhild?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei igjen Kari!Jeg har lest 'alt' på GÆHL sine sider og fant ut at du sitter jo i styret! Snakk om å komme rett til riktig kilde...frimodig som jeg er, har jeg sendt en takke-mail m bilde til mailadressen din der for to minutter siden.Ja, Kari, jeg vil svært gjerne vite alt jeg kan om slekten, også biologisk far for Ragnhild - jfr mailen jeg sendte deg i stad. Alle er interessante, uækte som ækte. Kanskje Michael adopterte Ragnhild og så fikk de Ellinor som døde i spanskesyken, deretter Elise og så ble Martha hans nye kone. Så fint at du vil hjelpe meg med Mikkel/Michael gåten, jeg har aldri fjernlånt eller bestillt noe ennå og har en ettåring, så Riksarkivet må ventes med. Gleder meg til å høre fra deg igjen, hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Kikki!Full klaff med en gang i Lunde:f.17/6 1888,hjemmedøpt 10/7 1888,døpt i kirken 29/7 1888: Mikkel Olavssen foreldre:gdm.Olav Mikkelsen,f.1855 og Aslaug Kittilsdtr.,f.1864,adr.Moen. (Lunde klokkerbok 2,1888-96,s.3)Da er det nok samme Mikkel vi har snakket om hele tida.Det var i disse åra man begynte å ta fast etternavn,og Olavssen kan fort ha blitt Olsen.Jeg skal sjekke ut mer på Mikkels far,det kan jo hende at hans far het Ellingsen,og at dette ble brukt etterhvert.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Fødseldagen stemmer! Da er det samme mann altså, det må det være! Men i folketellingen 1900 heter alle Aasland, da blir det kanskje gårdsnavnet det da? Nå går flagget til topps her i Oslo, JIPPI!Hilsen takknemlig Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.