Gå til innhold
Arkivverket

[#22531] Jonas Johnsen/ Malena Olsdatter, Eidløkka, Kjose


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Jonas Johnsen Eidløkka (1749 - 1831) og Malena Olsdatter (1770 - 1853). Jeg vet ingen ting om hvor de kom fra, men de har en datter som het Gunhild Marie (1819 - 1904)Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ifølge Family Search ble de viet 23.oktober 1803 i Hedrum, Vestfold. De hadde en datter som het Gunild Marie Jonasdatter, døpt i Brunlanes 29.august 1819. Hadde muligens også en datter som var født i 1810, og som het Anne. Noen som kan hjelpe mer nå?Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJonas og Malene er også mine aner via sønnen Ole. De ble viet i Hedrum 23.7.1803. Han er da oppført som enkemann på Næs og hun som pige fra Schougen(?). Forlovere to måneder før er Ole Henriksen og Karl Lunde (Grinna?).En Jonas Jonsen gifter seg i 1797 med Gunhild Sørensdatter(?) i Hedrum. Disse bor på Nes i 1802 da Gunhild dør. I 1801 bor de på Malerød i Kjose og han er skomaker.Jonas er oppført som skomaker også i hvert fall i 1803 og 1804.Jeg har lenge forsøkt å finne noe ut om disse to, men har ikke kommet særlig langt foreløpig. Jeg er derfor svært interessert i å høre mer om hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Fra bygdebok for Brunlanes under Eidløkka under Nes: Jonas Johnsen, f. ca. 1749 d. 1831. Husmann 1804-1831. G.m. Malena Olsdtr., f.ca. 1770 d. 1853. Barn: 1. Jon f. og d. 1804. 2. Anne Johanne f. 1805 d. 1807 3. Søren f.1808 d. 1809. 4. Ole f. 1810 5. Anne Johanne f.1812. 6 Severine f.1816 7. Gunhild Marie f. 1819 d. 1904, g.m Amund Olsen bruk 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjen.Jeg har fadderene på noen av barna, mulig dette kan bidra noe. Fadderene er:Ole Jonassen, 1810: Fadd: Kari Olsdatter Krogen, Larine Amundsdatter Næss, Jacob Povelsen, Næss, Truls Jørgensen, Næss, Jacob Olsen, StrandgaardenAnne Jonasdatter, 1805: Faddere: Maria Olsdtr., Strandgaarden, Signe Christophersdtr., Næss, Jacob Povelsen, Næss, Anund Olsen, Strandgaarden.Jon Jonassen, 1804: Fadd: Berte Trulsdatter Næss, Kari Olsdatter Strandgaarden, Torger Trulsen Næss, Amund Amundsen ibid. Jacob Olsen Strandgaarden.Søren Jonassen, 1808: Fadd: Anne Jensdatter Næss, Kari Christophersdatter Strandgaarden, Hans Larsen Næss, Anders Olsen Strandgaarden.Av fadderne finner jeg ingen Johnsen. Av de som har Olsen som farsnavn, synes Amund, Jacob og Kari å være barn av Ole Paulsen og Mari Amundsdatter på Strandgården. De kan være i familie med Malene, men også muligens bare naboer.Av Malene har jeg i tellingen 1801 bare funnet to: Malene Olsd. på Haugfallen, Hedrum, 25 år og tjener og Malene Olsd. Stavern, 25 år og bor sammen med moren, Olie Olsdatter, 62 år og enke.Har noen opplysninger om de øvrige fadderne eller om Malene på Haugfalden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Einar Østern

Hei! Mine tipp-tipp-oldeforeldre var Ole Jonassen Eidløkka, f. 1810 og hans kone Anne Pernille Johnsdatter, f. 1811. Jeg har (innscannete) fotos av dem. Om Jonas aner vet heller ikke min gren av familien dessverre noe om. Har noen opplysninger om forfedrene til Anne Pernille Johnsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiOle og Anne Pernille er også mine aner. Når det gjelder Anne Pernille har jeg henne som datter av Jon Pedersen og Gunhild Knudsdatter. Av giftermålet i 1834 fremgår at Ole var fra Eidsløkka, Tiose og Anne Pernille fra Kjendalen. Hun var født på Svartangen (Hedrum) men hadde opphold på Kjendalen (Eidanger). Faren var Jon Pedersen. Anne var døpt 30.3.1812 i Hedrum. Fadderne var:Maria Jacobsd. Rø(??)dningen i Slemdal. Maren Christensdatter Svartangen - Arve Johansen og Tomes Jonsen ibid og Niels Christensen ved(?) Moeholdt(?) ?????)Om foreldrene Jon og Gunhild vet jeg lite. HAn er født ca 1781 og begravet 16.2.1819, død 7.2. på Svartangen. Jeg finner ikke noe om disse i Hedrum bygdebok, men det kan være forbindelser (i hvert fall navnelikhet) til tidligere brukere på eiendommen.Etter noe gjenngang av kirkebøkene har jeg muligens noen andre navn som kan være søsken av Gunhild. dette gjelder Inger, Maren, Jan og Ingeborg med far Knud. Inger Knudsdatter og Søren Jonsen døpte et barn i 1810 der også Jon Pedersen og hustru, Svartangen var fadder sammen med noen av ovennevnte.Jeg ville være svært takknemlig dersom det var mulig å få oversendt fotoene av Ole og Anne. Min epost-adresse er: etheie@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Einar Østern

Hei slektning!Tusen takk for opplysninger om Anne Pernille! Det eneste jeg hadde av informasjon var at hun skulle være fra Siljan/Slemdal, men i hvilken grad det stemmer vet jeg ikke. Jeg skal så raskt jeg kan sende deg pr. mail fotoet jeg har av Ole Jonassen Eidløkka og Anne Pernille Johnsdatter (eller Jonsdatter). Har du for øvrig informasjon om deres barn? Min tipp-oldemor var deres datter Inger Andrea, f. Næss som vokste opp i Kjose. I 1860-årene flyttet Ole og kona mot Larvik der min morsslekt kommer fra (og utover det Eidanger, Kjose og Hedrum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg stammer fra broren, Martin Olsen Sky. Mine besteforeldre bodde på Langestrand i Larvik der jeg også er født.Jeg skal komme tilbake senere med det jeg eventuelt har fra Ole direkte på epost, men er redd det er noe vanskelig i dag, bla. er det en kamp på TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Har funnet følgende på family Seaech (IGI): 'Malene or Mallene Olsdatter, født 10.1.1776, Solberg, Hedrum, Lardal, Vestfold'. Ingen nummerhenvisninger. Alderen passer jo på Malene Olsdatter som var pige på Schougen i 1801 og var 25 år. Finner henne ikke igjen i dig.ark. kilder over døpte i Hedrum. Er det noen som har bedre tilgang til kirkebøker og kan finne ut om dette er den samme Malene?Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg har Malene som født ca 1770 på bakgrunn av at hun skulle være 83 år ved sin død i 1853. Dette trenger likevel ikke være riktig.Når det gjelder opplysningen fra IGI kan den være interessant nok. Det er en gård i Hedrum som heter Solberg, men også en med samme navn i Lardal (jfr. at det står Hedrum, Lardal og disse var nabokommuner). På gården i Lardal er det bla. en Peder Olsen, 25 år. Moren Kirstie Pedersd., 60 år bor også der.Er det noen som har tilgang til bygdebok/kirkebok for Lardal som kan sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Har sjekket raskt bygdeboken for Lardal. Under gården Solberg, nedre fremgår: Malene Olsdatter, f. 1776, datter av Ole Mathiassen og Anne Larsd. (altså ikke mor Kirsti Pedersdtr. som nevnt i forrige innlegg.) Her kan man nok følge familien flere generasjoner bakover, men det gjenstår å få endelig bekreftet at det er snakk om riktig Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Sissel Johnsen

Jamen er det fem år siden denne debatten pågikk. Den er fortsatt et stort mysterium for meg. Etterkommere til Jonas og Malena har jeg rede på, men hvor dette paret har sitt opphav er fortsatt ubesvart. Malena kan jo være fra Lardal. Jonas er en gåte. Det er utrolig mange dyktige og hjelpsomme mennesker på dette forumet, så jeg setter min lit til at vi kan få nøsta litt videre.Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.