Gå til innhold
Arkivverket

[#22538] Døde i Bergen 1912 - 1972


Gjest Alma Lorentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alma Lorentsen

Anna Karine Johannesdatter (Nilsen), født 9. juli 1866, Nedre Kleppe, Askøy, datter av Johannes Nielsen. Hun giftet seg 1891 i Bergen med Hans Olsen fra Ytterø i Solund. Bosatt i Bergen. Døde rundt 1923-1925 i Bergen. Hadde vært svært takknemlig for opplysninger om dødsdato, og hvis mulig også om hva som står i dødsmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette ser dessverre ikke så enkelt ut! Verken folkeregisteret eller skifteretten synes å ha registrert Anna Karine Johannesdatter/Olsen død ca. 1923-25 i Bergen. Jeg finner henne heller ikke i 1912-tellingen for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallet til Anna Karina Ytterø skjedde 30. juni 1919. Hun var 53 år, bodde i Nøstegt. 22, etterlot seg enkemann Hans Olsen Ytterø, og åtte barn fra 10 år og oppover. Eldste sønn Johannes var i Haugesund da moren døde. De andre bodde i Bergen: Alma, Olly, Ingeborg, Ingvald, Hans, Malvin og Ragna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alma Lorentsen

Yngve, tusen takk for din innsats i søket. Jeg var nok klar over at dette ikke var helt lett. Siden jeg ikke vet hvilket etternavn Anna Karine brukte er det vanskelig å finne når hun døde. Det jeg vet av muntlige utsagn fra familen er at hun døde rundt 1925 og at de bodde i Bergen. Kanskje hun døde noen få år senere? I Digitalarkivet under Stemmeberettige i Bergen 1904-1907 er hun skrevet som Anna Karine Ytterø, skomagers hustru, og bodde i Edvardsens gade 34. Mannen Hans Olsen brukte etternavnet Ytterø, det kan være hun også brukte dette. Barna brukte etternavnet Hansen etter faren Hans. Barna var døpte i Metodistkirken, kan de også ha registrert dødsfall? mvh Alma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alma Lorentsen

Hei Yngve og Rune! Mens jeg er opptatt med å skrive mitt siste innlegg kommer svarene på rekke og rad. Jeg er enormt takknemlig for svarene. Anne Karine er min oldemor og jeg ville så gjerne ha den riktige dødsdatoen. Igjen tusen takk! God helg til dere begge! Med vennlig hilsen Alma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.