Gå til innhold
Arkivverket

[#22545] Andreas Olsen Gusterud og Sophie Edält, g. 1898-1900 i Fagerborg Kirke i Oslo


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Mine tipp-oldeforeldre ble gift mellom 1898 og 1900 i Fagerborg Kirke i Oslo. Hans navn var Andreas Olsen Gusterud, f. 1877. Hennes navn var Sophie (Bengtsdotter) Edfält, f. 1880. Ser etter all informasjon om denne vielsen.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takk for innsatsen, men den visste jeg om :) Har også eksakt fødselsinfo for begge (han i Vardal, hun ved Säffle). Men mangler altså eksakt info om bryllupet.PS! Foreldrene hans bodde på Gusterud i Eidskog i 1890-årene, men han (som mange av dagens ungdom) dro inn til hovedstaden for 'å søke lykken'. Min oldemor påsto han arbeidet med oppmuringen av Østbanehallen. Vet noen hvor jeg kan finne info om oppføringen av den nåværende Østbanehallen?mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror ikke den kirkeboken er innlevert ennå, så det enkleste er kanskje å ta direkte kontakt.Litt pirk, de ble nok ikke viet i Fagerborg kirke, den ble ikke innviet før 1903. Jeg lurer på om de ikke holdt til i et menighetshus i Sporveisgaten den aller første tiden etter opprettelsen av Fagerborg menighet i 1897 - dette må jeg i tilfelle kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Frank Johansen

Da har jeg endelig funnet. De viet seg i Petrus Menighet i 1. april 1900, slett ikke i Fagerborg!For å finne dem, kikket jeg først på deres eldste barns konfirmasjon i Eidskog. Hun var født i Kristiania, men jeg ante ikke hvor. Og der sto det 'Mary Aslaug, f. 12/7-00, dpt. 16/9 Petrus Krs, Kristiania'Deretter fant jeg dåpsinnføringen hennes i kirkeboken for Petrus krets. Da (16/9-1900) bodde foreldrene hennes i J. Bjelkes gt. 4.Så fant jeg vielsen i Petrus krets 1. april 1900. Da bodde begge i Rathkes gate 7.Det var et 'kort svangerskap' - 2 1/2 måned :) Men jeg ser jo at de delte adresse ved vielsen, så da var det vel fort at slikt skjedde...Det morsomme her er at min kusine (dette parets tipp-oldebarn) bodde i Rathkes gate inntil for ca. ett år siden. Og er husnumrene de samme i dag som for 106 år siden, bodde hun omtrent rett over gaten for der tipp-oldeforeldrene bodde den gangen for over hundre år siden - uten å være klar over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forøvrig ble Fagerborg kirke innviet 22.12.1903, mer enn 6 år etter at menigheten ble opprettet. Men det er jo en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.