Gå til innhold
Arkivverket

[#22548] Gratis slektsprogram fra Embla


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Er ikke dette litt på kanten av reklame her i Brukerforum? Driv reklamen i nyhetsgruppen for slektsprogram !!I tillegg er det også en tidligere link om programmer.Hvis nå alle skal starte med reklame for gratis programmer, tar denne ytelsen fra Arkiv-verket helt av.Henviser til testene hos DIS-Norge: http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php som gir en oversikt over egenskaper til programmer mest brukt i Norge.Husk at alt er ikke gratis. For full utnyttelse må man ut med penger til de aller fleste program.Synes reklamen skal stoppe med dette og ikke gjentas senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg ønsker bare å informere folk om at det finnes fasktisk noe som er Gratis og veldig bra. Jeg selv har ingen tilknytning til Embla og ingen interesser av profitt i så måte.Jeg selv ville blitt glad over en slik informasjon. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her ser dere andre tråder relatert til Embla:12175 Hjelp med Embla Familie og slekt v. 4 Anne Lene Hagen 08.01.200312362 Embla.. Kan jeg opprette flere slektstre? Reidun Berge Haugs 15.01.2003 13202 Embla, forfedrebok eller etterkommerbok for å få med alle navn ? Marie Stephensen 13.02.200321001 EMBLA Bjørg Myhre 06.04.200421947 Har noen erfaringer med emblaklubben ? Anne Lene Hagen 23.05.2004mvh Jan Frode Johansen|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tenk hvordan det ville bli i dette utmerkede forumet om alle (eller mange) når de fikk en 'aha' opplevelse utenfor selve slektsgranskingen, skulle anvende forumet til dette. Budskapet i innlegg nr. 2 er forfattet som et saklig velmenende innlegg.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Helt greit at det er velmenende. Dette er ikke en AHA opplevelse utenom slektsgransking.Dette ER slektsgransking. Hvorfor bruke tid og energi på å poste motinnlegg når noen prøver å være positiv? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Otto Jørgensen (og Knut Fjogstad) har eit viktig poeng - og eg deler synspunktet. Og det er stor skilnad på Johansen sitt start-innlegg i denne tråden og på dei andre Embla-relaterte innlegga han syner til. Hans eige innlegg er, som Otto skriv, temmeleg reklame-arta (dersom det då faktisk ikkje ER reklame.) Dei andre innlegga er spørsmål om hjelp, råd og erfaringar til å løysa praktiske problem knytt til denne konkrete programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg tror etterhvert at jeg også med visse mellomrom skal begynne å reklammere for det programmet jeg bruker og alle de andre slektsrelaterte programmene jeg synes best om.Jeg har den tro til at dette Brukerforumet ikke skal brukes til å reklammere for program (uansett).Til det har man en rekke nyhetsgrupper, lukkende poslister og mange andre muligheter hvor man som slektsgransker også bør holde et øye med.Dermed bør dette Brukarforumet være det jeg faktens jeg tror var tanken, en klar hjelp i ren slektsgransking, søk etter menneser og slektsrelasjoner. Her har vi også arkivpersonal tilstede som kan bistå i enkelte tilfeller.Hvis dette utarter seg, kan vi risikere at det hele stenges. Min anbefaling er derfor at man holder en mest mulig ren sti til det som hele intensjonen bak dette forumet er.Muligens bør vi kalle på Redaktøren til å si hva han virkelig mener om programmessige innlegg som er ren reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Kjære Jan Frode Johansen!Takk for at du minner folk på goder som er gratis. Slik biblioteket er gratis. Og DA er gratis. Jeg driver reklame for DA overalt, jeg...Jeg lurer på: -Kan opplysning om noe som er gratis kalles reklame? -Hvis jeg anbefaler folk å ta bygdeboka med på stranda, blir jeg stoppet av reklameforbud da?Innlegget mitt er kanskje litt lavt på saklighet idag - men det er fordi hjertet snakket før hjernen.Vær nå litt greie da dere.... Vi stikker innom her hver dag for å treffe venner. Ikke for å få alt i fleisen.Håper virkelig ikke Jan O eller Yngve N ville hindre saklig informasjon, for det var det Jan Frode kom med.-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Her var det mye rart. En hver person med inntresse for slekt blir vel kjempeglad for gode tips. Ikke alle er experter.Reklame for salg,blir vel noe helt annet. Nei fortsett å komme med gode tips folkens!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for innlegget Gry. Det er som du skriver,saklig informasjon. Det må da være hyggelig å høre for slektsgranskere også her i forumet at det finnes alternativer som er GRATIS.Jeg synes det må være rom for slikt i en debatt.Mye bedre det enn en masse usaklig diskusjon.En av de første gangene jeg var her på brukerforum trodde noen at jeg drev med reklame for noe som var gratis. Det var faktisk gratis også-tross noens tvil omkring det.Jeg er enig i at det ikke bør 'flyte' over av slike innlegg men for å si det slik det er vel ikke så mange av dem i løpet av et år. Håper noen fant tipset nyttig! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Flott for oss 'ferskinger' å bli tipset om forskjellig her inne. Sikkert mange med meg som setter pris på det. Men når det er sagt, å påstå at Embla er GRATIS er vel litt i det drøyeste laget. Klart det er gratis å laste det ned,mye som er det, men du oppdager fort at mange av funksjonene er låst, det vil si du må betale for å få dem i gang. For å få skikkelig utnyttelse av programmet, koster det faktisk en del. Embla har lagt ut akkurat så mye gratis og gjort det så enkelt i bruk at du lett blir fristet til å bruke penger på det. Og det er vel det som er intensjonen med det.Nemlig å selge mest mulig for å tjene penger. Mvh Siv Eidevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er sant.Skal man ha 'juveler' og bruke programmet fullt ut vil det koste penger. Men jeg selv har programmet som det er uten å ha investert noe mer-og greier meg bra nok foreløpig. Hyggelig å høre at noen fant tipset nyttig! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til 18.Brothers Keeper er ikke noe gratis program. Det er shareware og det betyr at man kan teste det i rimelig tid og hvis man tar det i bruk så skal det registreres.Så hvis det fremdeles noen som surfer på gratiskbølgen så kan det jo være på tide at noen betaler produsenten for den vare man bruker.Men har man først registrert programmet, så påløper det p.t. ikke flere kostnader for fremtidige oppdateringer m.m. Nye funksjoner følger rimelig med etterhvert, se norsk side http://home.online.no/~otjoerge/bk/ for oppdateringer.Det var en korrigering :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

PAF er også ett gratis program, men alle disse gratisprogrammene ha sine begrensninger. Jeg bruker EMBLA og er ikke helt fornøyd. Noe jeg savner er å kunne slå sammen/sammenligne personer. Og det gjelder ikke bare gratisversjonen. Jeg har heller ikke funnet ut om det går å lage websider der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Det er jo også det at legacy ikke er på norsk da, det er jo forsåvidt ikke PAF heller, men i hvertfall på svensk. Gratisversjonen av Legacy viser ikke dødsfall på person oversikten. Har ærlig talt ikke funnet noe prg. jeg er 100% fornøyd med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Beta-verson på norsk ligger her[url="http://legacy-norsk.com/download/>http://legacy-norsk.com/download/Innstallerer denne enten direkte fra Web eller ved å lagre i NedlastingKodeord for å åpne den er som det står 'Family'.Etter at du har lastet ned og installert last ned språkfilen. 'pakk ut' med 'WinZip' e.l. program til C/Legacy (om du har plassert L. der). Om du får problemer med det pakk ut til Nedlasting\Legagys\språk og kopier til Legacymappen.Nå er dette en Betaversjon og det blir litt tungvint med oppdatering siden programmmet og språkfilen er separat, det er fordi språkfilen spesielt, stadig justeres.Dette er standardversjonen som er gratis og fullt brukbar. Det er en del tillegg i DeLux-versjonen. Bl.a. oppdatering av Programmet, Internettsøk på navn, Index-liste og Etterkommerliste på hovedskjerm. Foreløpig mangler hjelp-fil på norsk.Et opplæringshefte kan lastes ned herLenkeMillenia/Legacy har også en ypperlig Tips-side (på engelsk, men en del er selvforklarende med et minimum av engelskkunskaper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Og DeLux-versjonen koster?Og hva koster oppdateringer?Når det legges så stort arbeid dette bør man også ta med alt, men fortsatt vil jeg hevde at Brukarforum på Digitalarkivet ikke er rette sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.