Gå til innhold
Arkivverket

[#22552] Oppslag i skifter i Sunnfjord


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Har dere mulighet til å se om noen av disse Halvardene i disse skiftene har en sønn Beren.Halvard Johannesen, Knapstad, Brandsøy, protokoll 15 side 125 for årene 1779-1806.Halvard Johannesen, Knapstad, Brandsøy, protokoll 15 side 342 for årene 1779-1806.Halvar Nilsen, Hovlandsberget, Brandsøy, protokoll 8a side 162 for årene 1763-1769.Halvar Steffensen, Langedalen, Brandsøy, protokoll 9 side 346 for årene 1775-1787.Halvar Danielsen, Engebø, Brandsøy, protokoll 18 side 222b for årene 1828-1836.Vil også vite hvem som er omtalt i skiftet etter Dorete Johannesdatter, Tonneim, Brandsøy, protokoll 15 side 246 for årene 1779-1806. Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ingen av de oppgitte Halvar-er står oppført med en sønn Beren.Halvar Steffensen Langedalen hadde ved skiftet 24. mai 1783 etter seg enken Pernille Arnesdtr, en sønn Berthel, en sønn Carsten, 18, Simen, 11, og en datter Anne Marie, 21år gammel.I skiftet etter Dorete Johannesdatter Tonneim, datert 16. mai 1792, nevnes enkemannen Berthel Halvorsen og barna Halvor, 6 og Ane, 2 år. Faren var formynder for begge. I skiftet nevnes Carsten Halvorsen Langedalen, slik at det er nærliggende å gjette på en forbindelse til skiftet i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk Yngve, det var jo Bertel jeg mente, ikke Berent. Så da fikk jeg jo rett svar. For det er vel grunn til å tro at den Bertel som var gift med Dorte er den samme som sønnen til Halvard Langedalen. Jeg vil tro at Bertel var mellom 25 år og 30 år da faren døde. Året etter er han nevnt på Tonheim, i 1784, da et ras tar mange av husene hans. Jeg vet ikke om det står noe mer om han i skiftet etter Halvard Steffensen Langedalen.Uansett, mange takk Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved skiftet etter faren står det at Berthel var hjemme. Men siden Carsten Halvorsen Langedalen var kreditor i boet i 1792, skulle det være svært sannsynlig at Bertel Halvarsen Tonneim kom fra Langedalen. Kirkeboken for Kinn har lakune fram til 1785, og det er vel der Bertels første ekteskap skulle vært registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kan det være enken Pernille som har giftet seg på nytt her og at hun har datteren Anne her også tro? LenkeDa får jeg prøve å finne ut hvor Halvard Steffensen kommer fra, for jeg finner han ikke nevnt på Langedalen i bygdeboka til Joleik. Igjen takk til deg Yngve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.