Gå til innhold
Arkivverket

[#22556] Peter Pedersen f. ca.1811 i Eidsberg, Østfold.


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Etterlyser Peder Pedersen f. ca 1811 i Eidsberg Muligens gift med Sophie Fredrikke Olsen f. ca 1820 i Kristiania. De skulle ha fått en datter , Petrine Mathilde Pedersen f. ca 1844 g. med Jens Petter Dick Jensen f. 1828 i Risør. Han var skipsfører. Problemet er at jeg finner den samme familien igjen i folketellinger både i 1865, 1875 0g 1900 i Kristiania, med nokså forskjellige fødselsdata. Tar med den tellingen hvor fødselsår og sted passer best meg gamle familieopptegnelser. Lenke Her er Jens og Mathilde, min svigermors , farmor og farfar, men i samme hus bor også en enke Sofie Fredrikke Pedersen. Hun forsørges av sin datter. Dette kunne vært hustru til skomager Peder Persen. Men han er ført opp som enkemann i 1875. Da bor familien i Nedre Voldgate nr. 7. Har søkt på Fam.s. men blir ikke så klok her heller. Lurer på om noen har muligheter for oppslag i kirkebøkene i tidsrommet 1840-1850. Giftemål og barnefødsler skulle være ved Oslo domkirke. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei GunnHar funnet noe i hovedsak fra familysearch + noen cd'er jeg har, men som jeg mener er det samme som fs. Har funnet noe, men kanskje ikke alt det du lurer på.1) Dåp PETRINE MATHILDE PEDERSEN døpt 6 sep 1844 Domkirken, Oslo. Foreldre: Peter Pedersen og Sophie Olsen.2- Vielse JENS PETER DICK JENSEN OG PETRINE MATHILDE PEDERSEN. Vielse 1 juli 1864. Han var 36 år og hun 20 år. Brudgommens far: Jens Jensen, Brudens far: Peder Pedersen. Recorded in: Oslo, Akershus, Norway. Collection: Domkirken, trefoldighet, den norske kirke.3- Vielse PETER PEDERSEN OG SOPHIE FREDERIKKE OLSEN, gift 6 nov 1840 Domkirken Oslo.Så er jeg litt usikker på, men tror kanskje jeg har funnet fødsel/dåp til Sophie Frederikke også, men da i vestre aker. Ekteparet Ole Gregersen og Karen Dorthea Syversdatter har i allefall reg 3 barn døpt i Vestre aker:1 SOPHIE FREDERIKE f. 27 jun 1820 dp 20 aug 1820 2.CHRISTIAN f. 16 mai 1823 dp 13 jul 1823 3. MARTHE MARIE f. 14 jan 1826 dp 21 mai 1826På alle står det Redorded in: Oslo, Akershus, Norway. Collection: Aker, vestre aker, den norske kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Anne Lene! Dette var flott! Jens Petter Dick Jensens aner og etterslekt har jeg ganske god oversikt over, men om Petrine Mathilde Pedersen har jeg svært lite. Har funnet et ekteskap mellom Peder Pedersen og Sophie Frederikke Olsen på Fam.s. 6 nov.1840, samme som du har. Finner også listet opp en rekke barn av samme foreldrepar: Emma Elisabeth f. 1855, Hakon Jacob døpt 26 jul 1840, Amalie Sophie døpt 23 mars 1851, Emma Elisabeth (nr.2) døpt 14 juni 1857 og *Petrine Mathilde døpt 1844. Tre av barna stemmer med familien i Nedre Voldg.7, Folketelling 1865. Lenke Se på denne. Her er andre barn nevnt, en liten Jens Petter som du ser. Mathilde og ektemann med datter Anna bor på samme adresse. Det merkelig er at Petter Pedersen bor sammen med familien også i 1875, da er svigerfader, skomageren nevnt som enkemand. Hvis vi sammenlikner med 1900 telling lurer jeg på om den Sophie Frederikk Pedersen f. 1821 som bor i samme hus som Jens Peder Dick Jensens familie, må være en annen dame? Litt av et mystreie? Hvis du ønsker data om Jensenfamilien, kan jeg sende deg privat. Min e-post er ghug@frisurf.no Takk for hjelpen. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at på 1865 folketellingen står Denne Jens Jensen ikke født i Risør,men Stange og Mathilde f. i Solør. Kan hende det bare er en navnlikhet her, men det passer bra at paret har en datter Anna som er f. dette tidspunkt. Denne Anna Jensen er den senere kjente ' Grønlands engel' Vikret i Grønland menighet i Oslo, Utgav flere skrifter på Indremisjonsforlaget. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det ser ut til å være den mulig rette Sophie Fredrikke, som jeg også har funnet på Fam.s. med Ole Gregersen som far og Karen Dorthea Syverdatter som mor. Hvis vi kan få noen til å slå dette opp i kirkebøker ville vi være sikrere. Jeg har også funnet en passende kandidat til vår Peder Pedersen, riktignok ført opp på Fam.s. som f. 1809, døpt 13 des 1809, Spydeberg. Foreldre Peder Olsen og Kari Olsdatter. Finner det samme paret på 1801 telling for Spydeberg. Peder Olsen 27 år, Kari Olsdtr 28 år. Ingen barn på denne telling. Begge i 1. ekteskap. Hva tror du om det? Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En oppsummering er kan hende på sin plass. Forskjeller mellom 1865 og 1875 folketellinger for Kristiania, som har fremkommet under denne debatten. 1865, for Peder Pedersen . Her ser navnene og alder omtrent ut til å stemme. Fødesteder feil for Jens Jensen, Peders svigersønn med familie. 1875 RHD telling for Kristiania Lenke I Strandegade 16 , bor Jens Petter Dick Jensen , Her er fulle navn ført opp og alder og fødested riktig. Peder Pedersen er her ført opp som enkemann. Finner ikke hustru Sophie Frederikke noen sted på samme folketelling. I 1900 tellingen , se lenke i første innlegg, bor familien i Bergstien 10. Her mangler Peder Pedersen, mulig død på dette tidspunkt. Men, her dukker Sophie Frederikke opp igjen i samme hus. Nå er hun enke. NB! Hun er forsørget av datter Amalie Sophie Kilde. Sammen med dem bor også Amalies døtre, Hilde Pauline og Eleonora Kilde. Både mor Sophie og datter er oppført som enker. Alder og navn passer godt med opplysninger funnet på Fam.s. om Giftemål til Amalie Sophie Pedersen og Halvor Halvorsen Kilde.16 nov 1870 i Oslo Domkirke. Døtrenes dåp, Hilda Pauline Halvorsdatter Kilde , 6. des 1874, og Eleonora Amalia Halvorsdatter Kilde, dpt. 11 may 1878, Oslo. Har også funnet den ukjente Halvor Halvorsen Kilde i 1865 . Han er logerende musikk elev fra Feet, 20 år. ( Alder ved senere ekteskap passer bra. Hvis noen har mulighet til å sjekke dette opp mot kirkebøker, ville jeg bli glad. Har funnet en P. Pedersen skomager i 1845 telling for Christiania ( Byarkivet) Da bor familien i Øvre Voldgade 7.Hvis det er den rette? Takk for hjelp så langt. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.