Gå til innhold
Arkivverket

[#22557] Gyrd Ingjaldson O. Aner og etterslekt?


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg har registrert at denne mannen har vært debattert her: LenkeSpørsmålet mitt er: Jeg har høyst usikre kilder på hans aner tilbake til kongerekken. Hva vites sikkert her (Selvsagt er det 'morsomt' med slike aner - men de må være så sikre at selv historikere tør nevne dem...)Og hva med hans etterslekt? Er det forbindelse til den 'yngre' slekten på O? (Michel Johannesen O 1683-1732) eller andre steder på Hedemarken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det 'morsomme' med slike aner er vel også at det medfører en øket egeninnsikt i historien generelt. Historikere har ikke alltid hatt rett - eller har rett - de kan faktisk ofte innebære at det kan være noe mer vanskelig å få sannheten - hvis den finnes - på plass.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Riktig; jeg satte morsomt i anførselstegn nettopp fordi en legmann som meg da lettere fatter interesse for å lese historie.Den samme virkningen får en når en finner en kjeltring som ane - det er ofte skrevet endel om dem; jeg synes det er 'morsomt' å ha en morder blant mine aner! (en annen sak er vel at en kanskje kan finne både kjeltring og 'fintfolk' i en og samme person.........)Jeg håper at jeg nå har utrykt meg slikt at jeg mener alvor med spørsmålenene mine; det er ikke snobberi men et ønske om spore opp det som kan spores opp.Forøvrig dreier det ene spørsmålet seg mot 'vanlige ' folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.