Gå til innhold
Arkivverket

[#22559] Benevningen 'Welagte mand og Dannemand', brukt på Tenna i Nordland.


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

En av mine forfedre på Tenna i Nordland ble i 1724 og 1727 benevnt med henholdsvis 'Dannemand' og 'Welagte mand'. Ble denne benevnelsen brukt til bestemte lag i samfunnet? Kunne for eksempel benevnelsen brukses om en gårdbruker eller en lensmann? Eller ble benevnelsen brukt om borgerskapet som for eksempel noen som hadde bygdefarskontrakt (Borgerleie) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Disse begrepene ble typisk brukt om folk fra bondestanden. Jeg mener ellers å huske at det var et innlegg/en tråd for en stund siden som listet opp en rekke slike uttrykk og om hvilke stender de ble brukt om. Kanskje noen husker hvilket innlegg det konkret var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svaret ditt, jeg har søkt med forskjellige ord for å finne tidligere innlegg om dette, men jeg fant ingen ting. Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at denne personen også ble kalt 'Erlig mand'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ifølge historisk leksikon så er Dannemann/-kvinne dugende dyktig mann,generelt brukt om aktverdige, hederlige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, men det var likevel en sosial kode med disse begrepene. Et uttrykk som 'velbyrdig' ville f.eks. ikke bli brukt om bønder (uansett om slekta deres var aldri så solid!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Benevnelsen 'velagte/-de' som Øystein spurte om i innlegg nr.1 kunne bli brukt på høy og lav. En av mine forfedre var fisker og husmann (under Ole Valnum på Lauvøya i Herøy, Helgeland), i 1730 vart han (husmannen) benevnt med 'velagte'.Et annet døme jeg har er fra Nord-Trøndelag sl. av 1600-tallet hvor tjenestekaren på sin princpals (=herres) vegne blir benevnt med 'velagte karl'.Øystein, er det Christopher Paulsen på Tenden den anen du ikke nevner med navn i innlegg nr. 1? Christopher Paulsen, (også skr. Poul-/Povelsen i kildene) og hans familie var oppsittere på Tenden i den tiden du oppgir i første innlegg. De var fiskere og bønder, de åtte til dels den jorden de brukte.Når det gjelder bygdefar, så hadde Herøy på Helgeland kun 3 bygdefar i første halvdelen av 1700-tallet. De var som følger: 1) Åkvik, som har hatt bygdefar siden slutten av 1690 tallet. 2) Øksningen, bygdefar siden midt på 1680-tallet. 3) Skage og Nordvika hadde et felles bygdefar som vart startet opp omkr. 1720.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Kurt! Din antagelse er riktig, det dreier seg om Christopher Paulsen fra Tenden. Ellers takk for opplysninger som fremkommer i alle innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.