Gå til innhold
Arkivverket

[#22564] Ole Trygve Emilsen til Wisconsin USA


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

Søker flere opplysninger om Ole Trygve Emilsen som utvandret til Amerika. Han er f. 27.11.1904,Vang, Hedmark. Han utvandrer fra Oslo 15.11.1927 med M/S Bergensfjord, agent Henriksen, med destinasjon Wisconsin. Han var da ungkar. Det står at billetten er 'prepaid', så det er vel en eller annen person i USA som har betalt for ham. Under merknad står det 'utv fra Troms bedre fortjeneste'. Ole Trygve hadde tre søsken, Birger, Eivind og Ester Marie. Tror disse også kan ha utvandret til USA. Hva hendte med disse i USA? Venter spent på tips og svar. Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kom disse fra noen gård? Har du fødselsår på søsknene? Har du link til folketellingen familien var på i 1900=Finner ikke Trygve uten videre i 1930. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, fant den, Tor.. men, finner ingen som passer ordentlig i 1930 census. derfor spørsmål vedr. gårdsnavn osv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det KAN være denne...Name: Trygve Amilson Age: 26 Estimated birth year: 1903 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: Boarder Race: White Home in 1930: Christiana, Dane, WisconsinDessuten er han notert som ank. 1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Name: Ole Emilson SSN: 396-05-7427 Last Residence: 53405 Racine, Racine, Wisconsin, United States of America Born: 27 Nov 1904 Died: Aug 1984 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 ) Bør ikke dette være 'vår mann'??? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg er ærlig nok til å innrømme at ros fra deg smigrer....... Eller kanskje er det du som skulle føle deg beæret - over at vi andre lærer noe etter hvert?(men bare vent - jeg har en 'nøtt' på lur som dukker opp om ikke så lang tid!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her var det kryssende innlegg! Jovisst; det MÅ være mannen.Håpet for Per er om gubben hadde etterkommere. Ut fra SSDI lar det seg vel gjøre å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

SSDI behøver ikke å gi noe mer, det er bare en index over de som er meldt døde, og som har søkt om og fått social security.De søknadene behøver ikke å inneholde annet enn eget navn/adresse, f.dato og foreldre, samt arbeidsgiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hallo Laila og Tor! Dere er utrolige, mange takk for det dere har funnet til nå. Jeg sender ros til dere begge.Har ikke Internett hjemme så derfor tar det litt tid før jeg får svart, sitter nå på biblioteket her i Brumunddal. Alle opplysningene om Trygve Amilson som dere fant i Christiana Dane, Wisconsin, stemmer. Han er født 1904 og utvandret 1927, så da kom han sikkert til Wisconsin i 1927 også. Han het Ole Trygve, så Ole var vel litt bedre å bruke 'over there'. Alt stemmer bare så godt at det må være den rette dere har funnet. Søsknene hans er født: Birger 1902, Eivind 1908, Ester Marie 1911, noe gårdsnavn er jeg ikke helt sikker på, men de bodde på en plass som het Bækkeli i Vang H. Skal til 'arkivet' på Hamer tirsdag i neste uke, da skal jeg sjekke nærmere i kirkebøkane på utflytting fra Vang, skal se om jeg finner mer da om søsknene hans. Mange takk så langt til dere begge! Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg burde vel vente til du har sjekket litt mer om Birger; Eivind og Ester Marie; men ut fra hva jeg har notert meg ser det ikke ut til at de er registrert som utvandrede over Kristiania havn i hver fall.Finner dem heller ikke i Census 1930. Selv med alternative stavemåter er det få Birger og Eivind'er å finne i alle kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei igjen! Skal på 'arkivet' i morgen tirsdag, så får jeg sjekket nærmere med utflytting. Søsknene til Ole Trygve kan ha dratt etter 1930. Prøvde å se på Ellis Island, men den går bare til 1924 etter det jeg fant ut. Ingen av ungene er nevnt da moren dres døde i 1924, de kan jo ha flyttet til steder her i Norge også. Forledrene deres var Edvard Emilsen og Oline Mathea Martinsdatter. Ole Trygve er født på Lille Hubredeie i Vang H., glemte at jeg hadde skrevet det ned i boka mi. Som sagt så skal jeg sjekke nærmere med utflytting på 'arkivet' for se hvor det er blitt av søsknene til Ole Trygve. Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.