Gå til innhold
Arkivverket

[#22567] Info om Hans Jørgen (Jørn) Hansen (født ca. 1840) fra Landfalløya i Drammen


Gjest Kjell-Erik Berntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Berntzen

Søker informasjon om min tippoldefar på morssiden Hans Jørgen (Jørn)Hansen født ca. 1840, og bosatt på Landfalløya i Drammen (Åssiden). Han er omtalt i en bok om Øvre Bragernes skrevet av F.H. Schandy, og var i ledelsen for Evjensaga. Han eide også de fleste gårdene på Holstetajet, også 'Bråta-gården' som den kjente Ludvig Braathen(Safe)bodde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Tipper at han du leter etter er identiske med tomteformann Hans Jørgen Hansen, f. 1844 på Modum. I 1900 bor han på Ørnebjerget.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Berntzen

Takk for reaksjoner vedr. Hans Jørgen Hansen. Bosted og yrke virker riktig, men ifølge mine foreløpige opplysninger hadde han en datter som het Marie, gift Ellingsen, som var min tippoldemor, og var født i 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Berntzen

Takk også til Carsten Schanche, men jeg er fortsatt litt usikker, ettersom min tippoldemor Marie født i 1870 ikke er oppført blant Hansens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Fra Modums kirkebok: Hans Jørgen og Anne Johanne er viet 12/9 1869 i Modum (kirke ikke oppgitt). Han med fødested Engereie og oppholdsted Drammen, hun med fødested og oppholdsted Gundhuus. Han er født 13/2 1845,døpt 9/3 1845 i Nykirke av foreldre verksarb. Hans Amundsen Engereie og hustru Karen Hansd. Hun er født 12/1 1843, døpt 12/3 1843 i Snarum av foreldre gaardeier Hans Hansen Gundhuus og hustru Marie (også kalt Marte) Corneliusd.Fra dødsfallmeldiger fra lensmann i Modum: Død 21/10 1879 Livøre og enkemand Hans Hansen Gundhuus født 1801 (78 år). Efterlader af sit egteskab med sin under 2/2 1868 afdøde hustru Marie Corneliusd. (da 68 år).: 1.sønn Mads Hansen Brunæs i Lunder Anex til Norderhov, 54 år 2.sønn Cornelius Hansen Varhuusbakken, 46 år 3.datter Gunild Marie g.m. Hans Thomassen Langsrud 4.datter Turine, ugift, 52 år, Drammen 5.datter Karoline, ugift, 48 år, Gundhus 6.sønn Hans Hansen Gundhuus paa Nyhuus, 43 år 7.datter Mari g.m. Ole Olsen Skretteberg, Ringeriges Nikkelværk 8.datter Anne Johanne g.m. Hans Jørgen Hansen Haugfos, Drammen (Holstetajet Landfaldøen)Jeg kan ikke se at Hans Jørgen og Anne Johanne har noen barn til dåpen i Modum i 1870, men Marie må være et meget sannsynlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.