Gå til innhold
Arkivverket

[#22568] Christian Radich


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Seilskipsfestivalen i Larvik gikk av stabelen kl 12 i dag. Jeg var innom 'Christian Radich' og tok dette bildet. Denne mannen var rittmester, trelasthandler og skipsreder i Kristiania og en stor skoleskipsentusiast. Han hadde ingen arvinger, og besluttet i 1884 å donere kr. 90 000.- til bygging av et nytt, seilende skoleskip. Eneste betingelse var at skuta skulle bære hans navn.Jeg finner flere Radich i FamilySearch, men er det noen som kjenner til anene hans og hvor navnet egentlig kommer fra? (jeg legger inn noen bilder fra festivalen på hjemmesida mi, og må selvfølgelig forsøke å plusse på med litt slektshistorie).bilete0108.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om ikke han var den samme som het Simon Christian Wilhelm Radich f.1822 Fr.hald? med far Johan Wilhelm Radich. S.Chr.W. Radich ble gift 25/2 1871 med Anne Susanne Fredrikke Elise Brandt i Domkrk./TRefoldighet i Oslo. Du finner dem i FT. Han døde vel i 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om forrige innlegg stemmer så skulle vel dette være fam. i 1801 LenkeFarfaren? til Chr.R., Johan R. og Christiane W. Borchsenius ble visstnok gift i Holmen sgn. København 28/11 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnes Radich Melby

Simeon Christian Radich, f. 15/8 1822, d.29/9 1889. Han er nå gravlagt på Follo gravlund, slekten Brandts gravsted. Sønn av Johan Wilhelm Radich, oberstløytnant og kammerherre, f. 3/7 1791 i Moss, d.i Fredrikshald, g.m. Catharine Jørgensen (Wesseltoft) f. 16/6 1788 i Skien, d. 12/4 1867 i Fredrikshald. Johan Wilhelm sønn av kammerråd og foged i Tunøe og Mosse fogderi, Johannes Radich f. 1760 i Ljørslev sogn på øen Mors, d. 2/9 1834 hos svigersønn kaptein Wilhelm Dietrichson på Nordre Greager i Tune. Gift med Christine Wilhelmine Borchsenius, f. 9/3 1772 på Ødemark gård i Danmark, d. 1/10 1820 på Stenerød i Tune. Johannes, sønn av sogneprest Peder Martinussen Radich, f 9/11 1706 i Nysted på Lolland, d. 17/1 1783 i Snesere sogn, Sjælland, g. med Lene Sophie Røring, f 22/9 1722 på Torshov i Gjerdrum, d.1789 i København. Hun var nestyngste datter av sorenskriver Edvard Røring, g.m. Gidsken Eriksdatter Leth. Fogden Radich hadde 8 barn.Av dem er det bare de to døtrene samt en sønn Peter Edvart Benedict Radich som har etterkommere som lever idag. Hilsen Agnes Radich Melby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Dette har ikke med genealogi at gøre, men jeg har prøvet at få oplysninger om min far der skal have været styrmand på Christian Radich i en period 1955-56 altså før jeg selv blev født. Jeg har spurgt på skoleskibets hjemmeside over e-mail men ikke fået svar. Hvor kan man ellers finde ud af tidligere besætningsmedlemmer og sejl ruter etc. det er et flot skib. Jeg har mange fotos med min far, kollegaer og de unge drenge der arbejder og hygger sig på Christian Radich og i havner rundt jorden. M.V.H. Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Steve. Det toktet du nevner var vel toktet før det store 'filmtoktet' da de laget Windjamer filmen. Jeg var selv på tokt med 'Radiken' i 1958.Reiseruten den gang var :Seilas fra Brest til Canariøyene.På vei opp igjen tok vi 'nødhavn' i Vigo i Spania, da alt ferskvann forsvant overbord i en 'kuling'.Deretter opp til Hamburg som gjester, da Chr Radich var den siste som hadde kontakt med seilskuten Pamir som gikk ned ved Asorene midt under filmtoktet.Vi besøkte da bl. annet søsterskipet Pasat som lå i Hamburg. Så opp til London hvor vi skulle være med å reklamere for Windjamer filmen, da den hadde fått en konkurent i filmen :Jorden rundt på 80 dager. Det var en fantastisk tid. Din far har sikkert hatt mangt et eventyr å fortelle deg. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

I 'Norske Slægter 1912' står det om en familie Radich (fra Tyskland). Du kan jo se om dette er den samme familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Tak Arnstein Rönning og Terje E Skrolsvik. Nok fik jeg høre mange historier fra min far, men jeg har svært at huske hvilke historier som hørte til hvilket skib. Min far var 'mästerlots' i Göteborg men hade varit till søs i hele ungdomen når det stadigvæk var sejlskib der gik med fragt. For at blive lods måtte de ha lang erfaring og også ha været kaptajn og/eller styrmand med uddannelse naturligvis. Min far tog flere orlov for at være til søs i perioder bl.a. dene togt med Christian Radich. Men de havde også gale seljlskibs rederier (flere lodser i Gbg) der enten gik konkurs eller forliste i 50-erne og begyndelsen af 60-erne. Men derefter valgte nok far at være lidt mere hjemme, så han kunne holde styr på mig...he he. Windjammer kan jeg huske at han talte om. Han længedes ofte ud til søs igen och ikke minst Christian Radick som jeg husker det, og syntes de store tankskib han var nødt til a lodse var kedelige. Er det nogen som ved mere om Christian Radick generellt og vil fortælle mere om det daglige liv ombord og/eller muligvis har kendt min far fra den gang, så er jeg meget taknemmelig for en mail omkring dette. Jeg hører gerne mere om dine oplevelser med Christian Radich de lyder spændende, Terje E Skrolsvik. Med Venlig Hilsen:Steve Palmquist eller stevepalmquist2004@yahoo.co.uk eller teatersteve@yahoo.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmquist

Hej igen:Jeg er ked af at bruge en genealogi rubrik om personen/familien (Christian) Radich for at spørge til endnu et spørgsmål om min far som styrmand på skibet i 1950-erne. jeg citerer meddelelsen fra stiftelsen Christian Radich (men eftersom jeg ikke ved hvis jeg må skrive navne på nulevende mennesker her tager jeg væk direktørens navne!)'Jeg beklager, vi kan ikke gi Dem slike opplysninger. I våre historiske arkiver finnes muligens noen data. Det vil ta meget lang tid å finne det frem, og vi kan dessverre ikke bruke ressurser på dette. Stiftelsen er i dag meget magert bemannet, og må prioritere arbeidet med å skaffe penger, og medseilere til våre tokt og charterarrangemeneter. Jeg håper inderlig de forstår dette dilemma.Vennlig hilsen Stiftelsen Skoleskipet Christian Radich .... ....... DirektørEr der nogen der muligtvis kender nogen forening for dem der er sejlet med Christian Radich og muligtvis også kendte min far søkaptajn Harald Palmquist dengang. Jeg arbejder som sagt på et TV eller film manuskript om ham og vil verifiera oplysningar og høre lidt alment om hans virke og tiden det drejer sig om 1950-erne (50-tal).Med Venlig Hilsen: Steve Palmquist skuespiller/teaterinstruktør/dramatiker stevepalmquist@yahoo.co.uk eller teatersteve@yahoo.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnes Radich Melby

Til Arnstein Rønning Iflg. min onkel som var den første som forsket på slekten, kommer slekten fra Tyskland. Min far derimot, mente at den kom enda lengere sydfra, han nevnte Italia, Balkan. Det siste har jeg mere tro på. Har bl.a. vært i kontakt med en familie i Chile hvis familie er utvandret fra Split i Kroatia. At det finnes Radich i Ungarn kan henge sammen med at både Balkan og Ungarn engang var under keiseriket Østerrike/Ungarn. Jeg har kontakt med en Radich-familie i Tyskland, opprinnelig fra Schlesien som nå er polsk. Jeg kjøpte av dem en bok som het 'Radich' utgitt på tysk i USA!. Her mener man at Radich-navnet kommer fra det slaviske fornavn Radomir og Radomirowitch (sønn av Radomir) Forøvrig inneholdt boken en liste over amerikanske Radich'er, men alt annet er bare sludder og misforstått europeisk historie og har ingenting med Radich å gjøre. I Danmark finnes etter kommere etter min tippoldefars bror og antagelig også etter noen onkler av ham. Forsøker å finne sammenhengen. Håper dette er utfyllende Hilsen Agnes Radich Melby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal du ha! Det er alltid like interessant med bakgrunnshistorier for kjente personer/navn.Jeg har forresten kikket litt på Åndsverk-loven, og begynner faktisk å lure på om jeg i det hele tatt har lov til å legge ut det bildet jeg startet denne tråden med...(selv om det er jeg selv som har tatt bildet).Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Til Agnes Radich M ! Jeg har noen spm til deg som er mere spesielle, kan du, hvis du følger med på forumet sende meg en mail på: jeh-manor(krøllalfa)bredband.net Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.