Gå til innhold
Arkivverket

[#22570] Langer - Fritzøe - Langestrand


Gjest Tom Langer Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Langer Andersen

I skifteprotokollene for Larvik finner jeg navnet Hans Henrichsen Langer, død 1757 i Langestrand.Han kan ha arbeidet ved Fritzøe - jernverk, saugbruk el. Bydelen Langestrand var knyttet til Fritzøes virksomhet.Hva finnes av informasjon om gamle Langestrand? Hva finnes av mulig kildemateriale om Fritzøes virksomheter på den tid - og eventuelt om ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Jeg har aldri kikket på denne ekstraskatten før. Men det kan se ut som en av jentene jeg fant frem i en tidligere lenke, er datteren til en Hans Henrichsen, Kristine Langer? Eller kanskje det er feil, da Hans har husnr. 52, og Kristine har 53. Men det står børn på henne, og hvem som er foreldrene, må vi vel finne ut av. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirstine Langer må være datter til den forannevnte Karen Rønningen. Hun kan således ikke være datter av Hans Henriksen, da denne er gift med en annen kvinne pr. 1762.Når det heter Larvik med Langestrand og Sandefjord, er det fordi kilden dekker nettopp dette området. Sandefjord ble ikke egen by før 1845, og var før dette ladested under Larvik by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Det var oppklarende, da lærte jeg noe nytt!(det gjør jeg vel stadig vekk, i slektsgransking...) Takk Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Langer Andersen

Stor takk til både Kristian og Solfrid. Mange tips som gir mer om gamle Langestrand.Jeg trenger noen råd for hvordan jeg skal tenke og jobbe med kilder for å få fram mer informasjon om Hans Henrichsen Langer (død 1757). Kan dere eller andre hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.