Gå til innhold
Arkivverket

[#22574] HOIKKA, Henrik Andersson, fl. från Nedertorneå till Norge 14 feb 1872 - vart?


Gjest Samppa Asunta
 Del

Recommended Posts

Gjest Samppa Asunta

Min svärfars mfm:s bror Henrik Andersson HOIKKA föddes i Nedertorneå, Nikkala, 11 sept 1836 och gifte sig 11 feb 1872 med Maria Fredrika Pehrsdotter HAST, född 14 aug 1848 i Nedertorneå, Wuono. Enligt den uppgift jag fått flyttade de 3 dagar efter vigseln (alltså 14 feb 1872) till Norge. Har någon stött på dem i sina forskningar? Jag har ingen aning om vart mellan Lindesnes och Vardö de hamnade, ej heller om de fick familjeökning, om de flyttade vidare från Norge eller dog där osv., men jag vore ytterst tacksam för alla upplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samppa Asunta

Tack, Odd! Min fru och jag blev hjälpta en bit framåt. Hon har alltså (haft? - nån fortsättning vet vi ju t.v. inte om) släktingar också i Norge! (Lite närmare Vardö än Lindesnes...) Intressant. Nyfiken Samppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samppa Asunta

Tack, Marianne!Jag vet inte om dessa personer har något släktsamband med Henrik, men det är möjligt. Jag vet inte precis hur man ska bära sig åt om man vill ta reda på en persons fortsatta öden - men har jag förstått rätt att Henrik och hans efterkommande försvinner ur norska böcker för 1900? Så har jag lite svårt med norska yrkesbenämningar; mina tolkningar är knappast mer än vilda gissningar...Mvh Samppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Kunne han ha brukt noe annet etternavn enn Hoikka/Hoikala og Anderson/sen? Hva betyr navnet Hoikka? Noen 'fornorsket' sitt finske navn. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hallo, - jeg forsøker å finne Henrik og Marie, men kirkebøkerne fra Muonio rekker ikke så langt som til 1872. Kan ikke umiddelbart finne ut av Henrik's fødsel, - har du funnet den på Hiski? Kan det være den Henrik som er døpt 9.11.1835 i Nedertorneå? Hans far Anders Hoppare? Og er Henrik's frue den Maria som er datter av Pehr Pekkala? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeisannJeg vet ikke om dette er rette mann, men jeg fant følgende i Folketellingen 1900 på Digitalarkivet:Henrik Anderson Hakka, født 1838 i Uleaaborg Len FinlandJeg fant ham på gården Heggemoen i Lyngen, Troms fylke (klarer ikke å lage lenke dessverre)Etternavnet er ikke stavet slik som du beskriver i innlegg 1, men nært nok kanskje? Han står her som ugift, mulig konen døde før 1900? mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samppa Asunta

Tack alla tre, ni är verkligen hjälpsamma!Den Anne som Rune har funnit kan möjligen vara dotter till samme Henrik som jag har försökt spåra upp. Likaså är det möjligt att Laila har hittat Henrik - han kan ju ha flyttat efter fruns död. Men jag tror inte att Marianne har funnit de personer som jag avser. Henriks äldre bror Johan föddes nämligen 1835, medan Henrik sägs vara född 1836. Hans eventuella samband med Muonio känner jag inte heller till.Nu råkar det ju emellertid vara så att varken Henrik eller hans fru Maria Pehrsdotter föddes i Finland som sedan 1809 var ett storfurstendöme under ryska kejsaren. De nedertorneåbor som är födda före detta år kan man finna i HisKi, medan de som är födda senare eller åtmistone från 1820-talet framåt hör till svenska Nedertorneå. Det är därifrån jag har fått deras namn genom en person som har varit abonnent för Indiko - kyrkböcker på nätet men som inte har böckerna till sitt förfogande för ögonblicket.Hoikka betyder smal, mager el. slank.SA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samppa Asunta

Tack alla fyra, ni är verkligen hjälpsamma!Den Anne som Rune har funnit kan möjligen vara dotter till samme Henrik som jag har försökt spåra upp. Likaså är det möjligt att Laila har hittat Henrik - han kan ju ha flyttat efter fruns död. Men jag tror inte att Marianne har funnit de personer som jag avser. Henriks äldre bror Johan föddes nämligen 1835, medan Henrik sägs vara född 1836. Hans eventuella samband med Muonio känner jag inte heller till.Nu råkar det ju emellertid vara så att varken Henrik eller hans fru Maria Pehrsdotter föddes i Finland som sedan 1809 var ett storfurstendöme under ryska kejsaren. De nedertorneåbor som är födda före detta år kan man finna i HisKi, medan de som är födda senare eller åtmistone från 1820-talet framåt hör till svenska Nedertorneå. Det är därifrån jag har fått deras namn genom en person som har varit abonnent för Indiko - kyrkböcker på nätet men som inte har böckerna till sitt förfogande för ögonblicket.Hoikka betyder smal, mager el. slank.SA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Sampa Har noen opplysninger til deg fra kirkebøker for Kistrand. Innflyttet fra Nedre Torneå 14/2-1872 Arbeider, Kven Henrik Andersen Hoikko, 36 år og hustru Marie Fredrikke Pedersdtr, 24 år 'For at søge sig Arbeide'Født 5 Sep 1876, døpt 21 Mai 1877, Thekla Johanna, Foreldre: Arbeidsmand, Kven Henrik Hoikala og hustru Marie Fredrikke Petersen.Død 3 Mar 1880 Gift mand Henrik Hoikala, Russemark, 44 år. 'Henrik Hoikala omkom paa Søen. Hans Lig gjenfandtes ikke.'Gift 26 Des 1893 Peder Pedersen, f.1863 i Olderfjord og Annamanda Henriksdtr, f.1872 i Olderfjord, konfirmert 1889 i Ofoten. Hans far: Peder Nilsen, Olderfjord. Hennes far: Fisker Henrik Andersen Hoikala.Dette paret finner du her i FT1900: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2020&kenr=002&bnr=0031&ln=00>LenkeGift 20 Aug 1899 Fisker Hans Peter Leonhartsen, f. 1874 i Olderfjord og Thekla Johanne Henriksdtr, f.1876 i Olderfjord. Hans far: Fisker Leonhart Kristensen. Hennes far: Henrik Hoikale.Dette paret finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samppa Asunta

Hej Odd Villy!Tack för hjälpen, den var värdefull. Trevligt att det finns folk som vill hjälpa vilt främmande människor in på rätt spår! Och tack ni andra också, ni vars svar inte just nu har hjälpt oss - vi förvarar dem trots det, för ett samband kan dyka upp när som helst.Vi tar gärna emot ytterligare tips och försöker också vid behov hjälpa till om någon har besvär med att hitta anor i Finland.Mvh Samppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei SampaBare hyggelig å kunne hjelpe litt, har også noen flere opplysninger.Har funnet følgende barn til Per Persen og Anna Amanda Henriksdatter:Asta Safira f. 29 Sep 1894Hilmar Merentsius f. 17 Nov 1896Thekla Jonette Gudveig f. 8 Apr 1899Egil Osvald f. 22 Mai 1901Agur Pareli f. 29 Aug 1903Hilda Elijot Kaspara f. 9 Nov 1905Øivin Marselius f. 15 Aug 1908Olaf Strøm f. 26 Feb 1911, død 29 Des 1913Yngvar Julius f. 8 Mai 1915, tvillingerOlaf Strøm f. 8 Mai 1915, tvillingeralle født i Olderfjord.Til Hans Peder Leonhartsen og Thekla Johanne Henriksdatter har jeg funnet følgende barn:Anna Josefine f. 22 Sep 1904Helmine Margrethe f. 9 Okt 1907Emilie Jørgine f. 25 Sep 1910Hilma Antone f. 16 Sep 1914Arthur Herman f. 15 Apr 1917alle født i Olderfjord.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samppa Asunta

Hei Odd Villy! Fantastisk! Mange takk, thanks a lot, vielen Dank, merci beaucoup, tuhannet kiitokset, suurtänu, spasibo, muchas gracias, grazie tante, nagyon köszönöm, tack så rysligt mycket!Min fru är f.n. utom sig av förtjusning - rätta ordet är väl begeistring? - över att ha funnit en så stor mängd av nya släktingar, av vilka de yngsta kan t.o.m. leva ännu. Annas och Theklas barn är småkusiner till hennes farmor - jag vet inte hur det uttrycks på norska, ej heller om 'småkusin' brukas utanför Svensk-Finland, men det är fråga om en 'sangvinitas tertii gradus', tredje gradens blodsförvantskap, om syskonen är blodsförvanter av första graden. De eventuella barnbarnen till Annas och Theklas barn är alltså femte gradens blodsrörvanter eller vad vi brukar kalla 'fjärde kusiner' till Marja. Den gradens släktskap har visserligen känts som en vits förrän man har börjat släktforska och kommit i kontakt med sjunde och t.o.m. nionde kusiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.